موضع مرجعیت توطئه‌های فتنه‌گران را خنثی کرد/ حمله به زیارتگاه‌ها؛ فتنه‌ای برای جنگ داخلی
کد خبر: 3860656
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
تحلیلگر سیاسی عراق در گفت‌و‌گو با ایکنا:

موضع مرجعیت توطئه‌های فتنه‌گران را خنثی کرد/ حمله به زیارتگاه‌ها؛ فتنه‌ای برای جنگ داخلی

گروه بین‌الملل ـ مدیر خبرگزاری النخیل با بیان اینکه آتش‌سوزی مراکز دیپلماتیک خواست اسرائیل، آل‌‌سعود و بدخواهان رابطه دوستانه ایران و عراق است، اظهار کرد: موضع آیت‌الله سیستانی مبنی بر بازنگری پارلمان عراق در گزینه نخست‌وزیری، اقدامی شجاعانه و مقتدرانه بود که راه را بر فتنه‌گران و بدخواهان ملت عراق بست.

رهنمود‌های مرجعیت توطئه‌های فتنه‌گران را خنثی کردمحمدعلی الحکیم، تحلیلگر سیاسی عراق و مدیر خبرگزاری «النخیل» این کشور، در گفت‌‌وگو با ایکنا، درباره تحولات اخیر عراق گفت: موضع مرجعیت عراق درباره حوادث اخیر این کشور که در خطبه‌های نمازجمعه دیروز کربلا ارائه شد، یک موضع‌گیری شجاعانه و مقتدرانه بود که توطئه‌چینی دشمنان و بدخواهان ملت عراق را خنثی کرد.

وی افزود: فتنه‌گران و آشوب‌طلبانی که از سوی عناصر بعثی، آمریکا و رژیم صهیونیستی حمایت می‌شوند، درصدد گسترش اقدامات تخریب‌کارانه به بهانه عدم پاسخگویی دولت به خواسته‌های معترضان بود که درخواست مرجعیت از مجلس برای بازنگری در گزینه نخست‌‌وزیری، نقشه آن‌ها را نقش برآب کرد.

حمله به کنسولگری‌های ایران

این کارشناس و تحلیلگر سیاسی عراق تصریح کرد: حمله به کنسولگری‌های ایران در کربلا و نجف، اقدامی غیراخلاقی و ناپسند است که مرتکبان آن افرادی آشوب‌گر و خشونت‌طلب هستند.

وی در ادامه آتش‌سوزی مراکز دیپلماتیک را خواست اسرائیل، آل‌‌سعود و بدخواهان رابطه دوستانه ایران و عراق دانست و گفت: آشوب‌گران با این اقدام درصدد بدنام کردن هیبت و جایگاه عراق بودند، این در حالی است که مرجعیت و تمامی علمای عراق این‌گونه اقدام را غیرقابل قبول و ناپسند می‌دانند.

محمدعلی الحکیم در ادامه گفت: افراد آشوب‌طلبی که مراکز دیپلماتیک و اموال عمومی و خصوصی را به آتش می‌کشند، هیچ فرقی با مزدوران نظام دیکتاتوری سابق ندارند و حمله  به یگان‌های فداکار حشد الشعبی(بسیج مردمی) نیز کاملاً ناپسندانه و نادرست است که افراد خشونت‌طلب مرتکب آن شدند.

فتوای مرجعیت

وی با اشاره به این که متأسفانه برخی سیاستمداران عراقی در طول 16 سال گذشته به نصیحت‌های گران‌قدر مرجعیت گوش ندادند، گفت: اگر فتوای قاطع مرجعیت مبنی بر جهاد کفایی نبود، داعشی‌ها تمام عراق را به تصرف خود درمی‌آوردند.

استعفای عادل عبدالمهدی

این تحلیلگر سیاسی عراق در ادامه به استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، بعد از فرمایشات مرجعیت اشاره کرد و گفت: با وجود استعفای عادل عبدالمهدی، اما آشوب‌گران همچنان در برخی مناطق به تظاهرات و تخریب ادامه داده و این نشان می‌دهد که آن‌ها عناصری وابسته به بعثی‌ها هستند که نظام سیاسی عراق را مورد هدف قرار ‌داده‌اند.

رهنمود‌های مرجعیت توطئه‌های فتنه‌گران را خنثی کرد
الحکیم اظهار کرد: مردم عراق با وجود خواسته‌هایی که برای اصلاحات سیاسی و محاکمه افراد فاسد دارند، اما با بازگشت حزب بعث مخالف هستند، چرا که حزب بعث در سالیان حکومت بر عراق مرتکب جنایت‌های وحشتناکی شده است.

اعتراض؛ حق اساسی ملت عراق

این تحلیلگر سیاسی عراق در بخش دیگری از این گفت‌وگو، اعتراض را حق اساسی ملت عراق دانست و گفت: متأسفانه برخی دست‌های پشت پرده پلید آل‌سعود، رژیم صهیونیستی و آمریکا با وارد کردن افراد آشوب‌گر، جنبه مسالمت‌آمیز تظاهرات مردمی را خدشه‌دار کردند و توطئه‌چینی‌های فتنه‌گران باعث شد تاکنون آمار کشته‌شدگان به 400 نفر و افراد زخمی به 9 هزار نفر برسد.
 
حمله به زیارتگاه‌ها

این کارشناس مسائل سیاسی عراق در ادامه به تهدید آشوبگران برای حمله به زیارتگاه‌های دینی عراق اشاره کرد و گفت: این اقدامات یک فتنه جدید برای ایجاد جنگ داخلی در عراق است، اگرچه مردم عراق با رهنمود‌های مرجعیت آگاه و هوشیار هستند و هرگز اجازه نمی‌دهند که دشمنان به هدف خود برسند.

وی افزود: برخی از معترضان آشوبگر و خشونت‌طلب با حمایت کشورهای فتنه‌گر شعارهای بعثی سر می‌دادند و از سلاح گرم در تظاهرات استفاده می‌کنند که مرجعیت عراق نیز بر ضرورت مقابله با این افراد شرور تأکید داشتند.

مدیر خبرگزاری النخیل به دخالت آشکار عربستان و آمریکا در امور داخلی عراق اشاره کرد و گفت: ایجاد اختلاف و شکاف میان ملت عراق، تفرقه‌افکنی میان اهل سنت و شیعیان، فتنه‌گری‌های قومی، عربی و کردی از تلاش‌های بدخواهان ملت عراق از 16 سال پیش تاکنون برای ایجاد هرج و مرج در عراق بوده است.

 وی در پایان گفت: رونق فروش اسلحه از دیگر توطئه‌های دشمنان برای به آتش‌کشیدن منطقه است، اما این کشورها باید بدانند هرگونه جنگ داخلی در عراق به معنی اخلال امنیت کل منطقه خواهد بود و از آن‌ها می‌خواهیم که اجازه دهند که مردم عراق سرنوشت خودشان را رقم بزنند.
انتهای پیام
captcha