جامعه مدنی، مانع شکست ‌ملت‌ها می‌شود
کد خبر: 3863099
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸

جامعه مدنی، مانع شکست ‌ملت‌ها می‌شود

گروه اجتماعی _ یک استاد اقتصاد گفت: ما باید توقع و انتظار خود را از دولت‌ها کمتر کنیم و بدانیم که جامعه مدنی بسیار قدرتمندتر است؛ در آینده ملت‌های زیادی شکست می‌خورند مگر اینکه جامعه مدنی قدرتمندی داشته باشند.

جامعه مدنی، مانع شکست ‌ملت‌ها می‌شود

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان، ساسان، پژوهشگر و استاد علم اقتصاد در دانشگاه اصفهان با حضور در همایش «کار داوطلبانه، کسب مهارت، موفقیت شغلی»، اظهار کرد: کشور ما یک کشور کارآفرین خیز است و این نعمتی‌ است که خداوند متعال به ما داده، پس باید شاکر این نعمت بزرگ باشیم و قدر این کارآفرینان را بدانیم تا آنها را از دست ندهیم.

نقش دولت‌ها از جامعه مدنی بسیار کمتر است

ی افزود: از قرن 18 تا قرن 20 همه ما دچار این توهم بودیم که اگر دولت‌ها اصلاح شوند همه چیز اصلاح می‌شود؛ چون گمان می‌کردیم که همه چیز در دست دولت‌ها و حکومت‌هاست؛ اما امروزه وارد دنیایی روشن‌تر شده‌ایم که نقش دولت‌ها به مراتب از جامعه مدنی بسیار کمتر است.

جامعه مدنی، مانع شکست ‌ملت‌ها

این استاد علم اقتصاد تصریح کرد: ما باید توقع و انتظار خود را از دولت‌ها کمتر کنیم و بدانیم که جامعه مدنی بسیار قدرتمندتر است؛ در آینده شهرهای زیادی نابود می‌شوند، مگر اینکه مجسمه کارآفرینان خود را بر سر چهارراه‌‎ها و میادین خود نصب کنند؛ ملت‌های زیادی شکست می‌خورند مگر اینکه جامعه مدنی قدرتمندی داشته باشند.

ساسان با بیان اینکه در ایران معنای کلمه اشتغال به اشتباه در بین مردم جا افتاده است، تصریح کرد: برای تولید باید 5 عامل نیروی انسانی، سرمایه، منابع طبیعی، تکنولوژی و زمان ترکیب شوند؛ مهمترین شرط اشتغال در ابتدا اشتغال سرمایه است؛ در کشور باید برای سرمایه‌ها امنیت ایجاد کنیم؛ اگر این اتفاق بیفتد نه تنها پول کم نمی‌آوریم، بلکه زیاد هم خواهیم داشت.

آموزش در کشور ما با نیاز جامعه هم‌خوانی ندارد

قاضی عسگر، نیز در بخش دیگری از این همایش گفت: مشکل اساسی در زمینه اشتغال، نوعِ تفکر و نگاه ما به مسائل و آموزش‌هایی است که می‌بینیم؛ تا ما در تصورات خود تغییر ایجاد نکنیم، هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: نظام کار داوطلبانه به صورت سنتی در کشور ما وجود داشته است؛ و جالب اینجاست که امروز این نظام در کشورهای پیشرفته جهان در حال اجراست و در کنار آن نظام آموزشی و مهارت آموزی نیز اجرا می‌شود.

قاضی عسگر با بیان اینکه متاسفانه آموزش در کشور ما با نیاز جامعه هم‌خوانی ندارد، تصریح کرد: امروزه هفتاد یا هشتاد درصد فرزندان ما قصد تحصیل در دانشگاه را دارند و همین امر باعث افزایش بیکاری شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه منطقه ویژه علم و فناوری در استان اصفهان شروع به کار کرده و امید داریم که شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در آن به فعالیت بپردازند تا بتوانیم جزیره‌های پراکنده در شهر را به هم وصل و به یک کریدور تبدیل کنیم.

پرهام برومند، دبیر پویش پیشتازی نیز به شرح این پویش پرداخت و گفت: امروزه مسئله اشتغال و بیکاری جوانان از اصلی ترین دغدغه‌های مردم است و اگر به آن پاسخی درست داده نشود تاثیراتی نامطلوب را بر جامعه شاهد خواهیم بود.

وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده، نداشتن سابقه کاری، مهارت مناسب و تجربه کاری از مهم‌ترین عوامل شکست در مصاحبه‌های شغلی است؛ بنابراین باید به دنبال راهکاری مناسب برای دستیابی به سابقه کار، کسب مهارت و به دست آوردن تجربه بود.

برومند با بیان اینکه پویش پیشتازی بستری مناسب برای تمامی جوانان، دانشجویان و فارغ التحصیلان بیکار ارائه کرده است، تصریح کرد: در این پویش مخاطبان به عنوان داوطلبان فعالیت‌های اقتصادی ثبت نام می‌کنند؛ سپس از میان فرصت‌های موجود در پویش پیشتازی، موارد مورد علاقه و مرتبط با تخصص خود را انتخاب کرده و با تکمیل فرم‌های مربوط، می‌توانند مجوز انجام فعالیت در واحدهای پذیرنده طرف قرارداد با پویش پیشتازی را دریافت کنند.

وی ادامه دادد: پس از آن با رعایت تمامی ضوابط انجام فعالیت داوطلبانه در واحدهای پذیرنده، اقدام کرده و مهارت‌های خود را افزایش داده و سابقه و تجربه کاری خود را ارتقا می‌دهند.

دبیر پویش پیشتازی خاطرنشان کرد: داوطلبان می‌توانند این فرایند را بارها و بارها تکرار کنند تا شایستگی‌های خود را به جایی برسانند که به راحتی در مصاحبه‌های کاری در شغل‌ها و سمت‌هایی که انتظار دارند انتخاب و استخدام شوند و در مسیر شغلی مورد علاقه خود به موفقیت برسند.
گفتنی است، همایش «کار داوطلبانه، کسب مهارت، موفقیت شغلی» از سوی خانه جوان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان همزمان با روز جهانی داوطلب در محل تالار ادب برگزار شد.

انتهای پیام
captcha