واکنش سازمان ملل به اعدام نوجوان عراقی در «الوثبه»
کد خبر: 3863723
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶

واکنش سازمان ملل به اعدام نوجوان عراقی در «الوثبه»

گروه بین‌الملل ـ هیأت مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق (UNAMI) ضمن محکومیت اعدام نوجوان عراقی در میدان «الوثبه» بغداد، بازداشت مرتکبان این جنایت وحشتناک و معرفی عاملان آن به دستگاه قضایی را خواستار شد.

واکنش سازمان ملل به اعدام نوجوان عراقی در «الوثبه»
به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «السومریه‌نیوز»، این هیأت در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به شدت اعدام وحشیانه یک نوجوان در میدان الوثبه بغداد را محکوم می‌کنیم و آن را اقدامی غیر قابل قبول می‌دانیم.

در این بیانیه آمده است: افراد نمی‌توانند به دستان خود قانون را اجرا کنند، بلکه آن‌ها باید هر فردی را که متهم به ارتکاب اقدامات مجرمانه یا خشونت‌آمیز است، به مسئولان ذی ربط تحویل دهند.

هیأت مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق (UNAMI) در ادامه از مسئولان خواست تا عاملان این اقدام شنیع را بازداشت کرده و آنها را به دستگاه قضایی تحویل دهند.

این هیأت در پایان همچنین تمامی اقدامات خشونت‌آمیز، ربودن و ارعاب معترضان را محکوم کرد.

واکنش عادل عبدالمهدی
 
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشبرد امور دولت عراق نیز با صدور بیانیه‌ای به حادثه قتل یک نوجوان عراقی و آویزان کردن وی بر تیر برق در میدان الوثبه واکنش نشان داد و اعلام کرد: این مسئله نشان می‌دهد گروه‌های سازمان‌یافته‌ای وجود دارد که تحت پوشش تظاهرات، دست به کشتار، ارعاب و تعطیل کردن دولت می‌زنند.
واکنش سازمان ملل به اعدام نوجوان عراقی در «الوثبه»
در این بیانیه آمده است: حادثه جنایتکارانه الوثبه، مهر تأییدی بر دیدگاه ماست که چندین بار درباره وجود گروه‌های سازمان‌یافته‌ای سخن گفتیم که تحت پوشش تظاهرات، دست به کشتار، ارعاب و تعطیل کردن دولت می‌زنند.

روز پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی عراق ویدئوی منتشرشده که در آن تظاهرات‌کنندگان میدان الوثبة یک نوجوان عراقی معترض را که گفته می‌شود با عده‌ای از دیگر از حاضرین اختلاف و درگیری مسلحانه داشته، به شکل فجیعی به قتل می رسانند. معترضان به این هم بسنده نکرده و جسد بی جان و برهنه این نوجوان را سپس از تیر چراغ برق به دار می‌آویزند.

رسانه‌های عراقی، نوجوان مقتول را با هویت «هیثم علی اسماعیل» 17 ساله معرفی کرده‌اند که گفته شده نوجوان مقتول که خود از معترضان بوده و بر اثر اختلاف و درگیری با عده‌ای از تظاهرات‌کنندگان به سمت آنان شلیک کرده که چهار نفر از هم محله‌ای‌های وی نیز در این درگیری کشته می‌شوند.

پس از این حادثه، تظاهرات‌کنندگان دیگر از راه رسیده و خانه‌اش را آتش می‌زنند و سپس با ضربه‌های چاقو او را می‌کشند.

فرماندهی نیروهای مسلح عراق نیز در این رابطه اعلام کرد که شخصی که در «میدان الوثبه» اعدام و به تیر برق آویزان شد، «هیثم علی اسماعیل» نام دارد که پس از درگیری لفظی با برخی از حاضران در تظاهرات، کشته شد.

بر اساس اعلام فرماندهی نیروهای مسلح عراق، این نوجوان عراقی از معترضانی که در نزدیکی خانه‌اش تجمع کرده بودند، خواسته بود آنجا را ترک کنند. مشاجره لفظی به درگیری منجر شد و او چند تیرهوایی شلیک کرد و همین امر موجب شد تا معترضان، منزلش را با کوکتل مولوتوف به آتش بکشند. سپس بر شمار معترضان افزوده شد و آنها پس از یورش به منزل و لخت کردن او، وی را کشتند و به تیربرق آویزان کردند.
 
بغداد و برخی شهرهای مرکز و جنوب عراق از نهم مهرماه صحنه اعتراض به فساد مالی و اداری، بیکاری، ضعف خدمات عمومی و اوضاع نابسمان معیشتی است که برخی عناصر خشونت‌طلب و نفوذی با سوءاستفاده این اعتراضات آن را به خشونت کشیدند. این اعتراضات تاکنون بیش از 400 کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است و معترضان با حمله به مراکز عمومی و اداری خسارت‌های هنگفتی به عراق تحمیل کرده است.
انتهای پیام
captcha