داستان حضرت مسیح(ع) در سینمای ایران و جهان
کد خبر: 3866573
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸

داستان حضرت مسیح(ع) در سینمای ایران و جهان

گروه هنر ــ سینمای جهان در یک قرن اخیر در بیش از 500 فیلم سینمایی حضرت مسیح(ع) تولید کرده است و سینمای ایراننیز در قالب چند فیلم و سریال به این پیامبر الهی(ص) پرداخته است که در ادامه به چند فیلم اشاره می‌شود.

به گزارش ایکنا، امروز سالروز میلاد حضرت مسیح(ع) است. درباره این پیامبر(ص) فیلم‌های بسیاری در سینمای جهان ساخته شده است، به نحویکه هیچ شخصیتی تا به امروز به اندازه حضرت عیسی(ع) محور آثار سینمایی نبوده است. در همین راستا می‌خواهیم به چند فیلم شاخص داخلی و خارجی که در این‌باره ساخته شده، اشاره‌ای داشته باشیم.
 
«مریم مقدس(س)»

مریم مقدس نام فیلمی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی شهریار بحرانی است. این فیلم محصول سال ۱۳۷۹ است. در این فیلم بیش از ۹۰ بازیگر به ایفای نقش پرداخته‌اند و شبنم قلی‌خانی در نقش مریم مادر عیسی ظاهر شده است. شبنم قلی‌خانی، پرویز پورحسینی، محمد کاسبی، جعفر دهقان، اشکان پارسا، افسانه ناصری، زهرا سعیدی، مهدی فقیه، حسین یاری و مریم رضوی بازیگران این اثر سینمایی هستند.

شانزده سال قبل از میلاد مسیح زمانی که مردم منتظرند تا مسیحای موعود متولد شود، فرزند عمران دختر می‌شود و مادرش نام کودک را مریم انتخاب می‌کند و چون قبل از تولد عهد بسته که او را تا زمان بلوغ به خدمت در معبد مقدس بگمارد، به معبد می‌رود، اما تا به حال پای دختری به معبد باز نشده است. زکریا تلاش می‌کند که با تمامی مخالفت‌های روحانیان یهودی مریم در معبد بماند و کم‌کم با وجود الهامات به مریم، مردم به سوی او جلب می‌شوند، اما بعد از یک اتفاق مریم از معبد رانده می‌شود. در همان موقع با خواست خداوندی مریم(س) باردار می‌شود و همین موضوع سوء‌ظن مردم را برمی‌انگیزد. هرود که از تولد کودک احساس ناامنی می‌کند دستور قتل نوزاد را می‌دهد، ولی نوزاد به دنیا می‌آید و با صحبت کردن در گهواره همه را مبهوت می‌کند.
 
نگاه سینمای ایران و جهان به حضرت مسیح (ع)
«بشارت منجی»

بشارت منجی سریالی است با محوریت داستان مسیح از زبان انجیل برنابا که در سال ۱۳۸۷ در ۱۳ قسمت ساخته شد و در تابستان ۱۳۸۹ روی آنتن شبکه اول سیما رفت. در خلاصه داستان این سریال آمده است؛ در روزگاری که کاهنان، رومی‌ها و حکومت فاسد هیرودس زمام امور یهودیه(فلسطین) را در دست داشتند پیامبری با نشانه توحید و عرفان ظهور کرد. وی در برابر زور و فساد هیرودس و رومی‌ها مقاومت کرد، اما تزویر کاهنان مؤثر افتاد و او به خواست خدای خود لبیک گفت و عروج کرد. احمد سلیمان‌نیا و فتحعلی اویسی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«مصائب مسیح»

مصائب مسیح(The Passion of the Christ) به فیلمی درام و وابسته به کتاب مقدس به کارگردانی مل گیبسون و به نویسندگی گیبسون و بندیکت فیتزجرالد است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. این فیلم که ۱۲ ساعت آخر عمر عیسی مسیح را به تصویر می‌کشد و زندگی وی را بر اساس روایاتی از کتاب‌های عهد جدید، انجیل، انجیل متی، انجیل مرقس، انجیل لوقا و انجیل یوحنا و همچنین نوشته‌های مذهبی آنه کاترین اِمِریک به نمایش درآورده است. دیالوگ این فیلم کاملاً به زبان‌های آرامی، لاتین و عبری و همراه با زیرنویس است.
 
نگاه سینمای ایران و جهان به حضرت مسیح (ع)
از زمان اکران و انتشار فیلم در فوریهٔ سال ۲۰۰۴، این فیلم ۳۰ میلیون دلاری توانست ۶۲۲٬۳ میلیون دلار منفعت مالی کسب کند. در اولین هفتهٔ انتشار آن بر روی دی‌وی‌دی و سیستم ویدئوی خانگی نزدیک به ۹ میلیون نسخه از آن به فروش رفت که با این رقم بالاتر از فیلم‌های محبوبی، چون «ارباب حلقه‌ها» قرار گرفت. مصائب مسیح ابتدا در بیش از ۳۰۰۰ سالن سینما اکران شد که آن را مبدل به موفق‌ترین فیلم مستقل تاریخ سینما کرد.

این فیلم ماجرای دستگیری، محاکمه و مصلوب شدن عیسی مسیح را به تفصیل به تصویر می‌کشد. فیلم به خاطر مسئول نشان دادن یهودیان در به صلیب کشیده شدن مسیح با اعتراض محافل و گروه‌های یهودی مواجه شد تا جایی که آن‌ها به دادگاه شکایت بردند و تلاش کردند از اکران آن جلوگیری کنند، اما فیلم با اِعمال تغییراتی مختصر اکران شد. مصائب مسیح، حوادث ۱۲ ساعت پایانی زندگی عیسی مسیح(تا زنده شدن دوباره او و صعود او به آسمان) شامل: دستگیری، شکنجه‌ها، مصلوب شدن، مرگ، تدفین، و برخاستن از قبر را روایت می‌کند.

این فیلم کاندیدای ۳ اسکار(کاندیدای اسکار بهترین موسیقی متن-کاندیدای اسکار بهترین چهره پردازی-کاندیدای اسکار بهترین فیلمبرداری) در سال ۲۰۰۵ شد. جیمز کاویزل، مایا مورگنشترن، مونیکا بلوچی، هریستو ژیوکو، کلاودیا جرینی و... در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند.

Son of god

فیلم پسر خدا(به انگلیسی: Son of god) در مورد عیسی مسیح(ع) بر طبق باور مسیحیان است. این فیلم از لحظهٔ تولد مسیح(س) شروع می‌شود و بعد با روایت یوحنا در مورد او ادامه می‌یابد تا اینکه دیگر یوحنا سخن نمی‌گوید و فیلم از زمانی‌که عیسی مسیح در شهر جلیله است ادامه پیدا می‌کند؛ و سپس مسیح به پیش پطرس، حواری خود می‌رود و او را به سمت خودش جذب می‌کند و سپس او و پطرس و یازده حواری دیگر به اورشلیم رفته تا معابد یهودیان را از هر گونه فساد رهایی ببخشند که متأسفانه موفق نمی‌شوند و با توطئهٔ قیافا، خاخام یهودی، و همچنین خیانت یهودا، مسیح به صلیب کشیده می‌شود و پس از سه روز به جهان باز می‌گردد و به حواریانش دستور می‌دهد تا رستاخیزش. کلیسای او را بنا کنند و پطرس را رهبر آنان می‌کند.
 
نگاه سینمای ایران و جهان به حضرت مسیح (ع)
فیلم سینمایی پسر خدا یا سان آف گاد(Son of God) یک فیلم تاریخی و بیوگرافی محصول کشور آمریکا به کارگردانی کریستفر اسپنسر است که در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی LightWorkers Media تهیه و از طرف کمپانی فاکس قرن بیستم منتشر شد. از هنرپیشگان فیلم میتوان به دایاگو مورگادو، گریگ هیکس، آدریان شیلر، داروین شاو، سبسشن نپ، سایمون کونز، پاول مارک دیوِس، متیو گرول، امبر رز روا، رما دونی، پاول کناپس، دارکی لینکلن، دیوید رینتوول، گری اولیور و… اشاره کرد. این فیلم برنده دو جایزه و کاندیدای دریافت یک جایزه دیگر از جشنواره‌های بین المللی فیلم شده است.

«آخرین وسوسه مسیح»

آخرین وسوسه مسیح(به انگلیسی: The Last Temptation of Christ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۸ به کارگردانی مارتین اسکورسیزی است که فیلمنامه آن را پل شرادر برپایه رمان آخرین وسوسه مسیح نوشتهٔ نیکوس کازانزاکیس نویسندهٔ یونانی نوشته‌است.
 
نگاه سینمای ایران و جهان به حضرت مسیح (ع)
موسیقی متن این فیلم را، پیتر گابریل، آهنگساز و خواننده مشهور انگلیسی ساخته و اجرا کرده است. از دیگر هنرمندانی که در موسیقی فیلم ظاهر می‌شوند می‌توان نصرت فاتح علی خان و محمود تبریزی زاده(کمانچه) نام برد. در این فیلم عیسی مسیح نه به عنوان فردی «مقدس» یا «پیامبری معصوم» بلکه به صورت فردی عادی با «وسوسه‌های شهوانی» که همواره با «نفس اماره» درگیر است و از درد و شکنجه هراسان است به تصویر کشیده شده‌است.

در آمریکا یک انجمن مسیحی در نامه‌ای به شرکت اونیورسال، شرکت سازنده فیلم پیشنهاد داد آماده است تمام نسخه‌های فیلم را خریداری کرده و نابود کند. فیلم در کشور‌هایی مانند ترکیه، شیلی، مکزیک، فیلیپین و سنگاپور ممنوع شد و در آمریکا تنها پس از حذف چند صحنه به روی اکران رفت. در اکتبر سال ۱۹۸۸ گروهی به داخل سینمایی در پاریس که این فیلم را نمایش می‌داد، کوکتل مولوتوف انداختند. بر اثر آتش‌سوزی در سینما ۱۳ نفر زخمی شدند. ویلم دفو، هاروی کایتل، باربارا هرشی، هری دین استنتون، دیوید بویی، آروین کرشنر، پال گره‌کو، استیو شیل در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند.
انتهای پیام
captcha