فقدان عدالت اجتماعی به خشونت در جامعه دامن می‌زند
کد خبر: 3868361
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶

فقدان عدالت اجتماعی به خشونت در جامعه دامن می‌زند

گروه اجتماعی _ عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امروزه مجموعه‌ای از آسیب‌ها مانند اعتیاد، الکل، کودکان کار، فرار دختران، تبعیض میان فرزندان و حتی گاهی بی‌عدالتی اجتماعی در فضای عمومی جامعه، که فرصت‌ها و منابع برابری را در اختیار همه شهروندان قرار نمی‌دهد، موجب ایجاد خشونت می‌شود.

مهارت‌های ارتباطی درجامعه ما بسیار ضعیف استکوروش محمدی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، در خصوص آمار منتشر شده درباره خشونت بالای خانگی در استان اصفهان اظهار کرد: اعداد و آماری که در رابطه با میزان خشونت خانگی در مناطق مختلف اعلام می‌شود بر اساس مطالعات مقطعی است و تضمینی برای درست و همیشگی بودن آن وجود ندارد، اما این آمارها زنگ هشداری هستند که نشان می‌دهند این استان با استان‌های دیگر فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: همه استان‌ها آمار بالایی در زمینه خشونت خانگی دارند که این زنگ هشدار برای کل کشور است. از طرفی فاصله اصفهان با دیگر استان‌ها آنقدر نیست که بگوییم شرایط اصفهان بسیار ویژه بوده و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله همسرآزاری و کودک‌آزاری در همه استان‌های کشور مانند اصفهان بالاست.

این عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه عوامل زیادی در ایجاد خشونت خانگی نقش دارند، افزود: از اسلوب و روش تربیتی خانواده‌ها گرفته تا رفتارهای محیطی و بازخوردهای سازمانی و دولتی همه دست به دست هم داده و خشونت را به وجود آورده و آن را ترویج می‌دهند.

محمدی اظهار کرد: خشونت گاهی می‌تواند ناشی از نوعی الگو باشد، بسیاری از افراد بنا بر شرایط زندگی‌شان الگوهای خشنی دارند و با این الگو بزرگ می‌شوند. این الگوها برای این افراد نقش‌سازی ایجاد می‌کند. از طرف دیگر وضعیت رسانه‌ها، نوع مواجهه با مسائل، ناکامی‌ها و شکست‌های زندگی، مشکلات معیشتی و افسردگی و اضطراب در ایجاد الگوهای خشونتی نقش دارند.

درصد ازدواج‌های موفق بالا نیست 

محمدی گفت: ازدواج‌های موفق در جامعه ما درصد بالایی نداشته و آمار طلاق نیز بالاست. آماری که در رابطه با همسرآزاری منتشر شده نیز مبین آمار طلاق است. در واقع آمار طلاق این شرایط را تصدیق می‌کند که مباحث خانواده و ازدواج را موفقیت‌آمیز پیش نبرده‌ایم. گفتمان در خانواده‌های ما بسیار ضعیف و یک حلقه مفقوده است. خانواده‌ها تاب و توان گفت‌وگوی سالم را ندارند و خیلی زود ارتباط میان زوجین قطع و به پرخاشگری تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از نظر شرایط ارتباطی و شیوه‌های تربیتی به اصلاح نیاز داریم، افزود: نظام تعلیم و تربیت باید حتماً به سمت تحولی ساختاری پیش برود تا بتواند روی حوزه تربیتی فرزندان و در آینده خانواده‌ها اثر بگذارد. اگر مهارت‌های ارتباطی زوجین قوی باشد می‌تواند مدیریت تعارضات را به دنبال داشته باشد، اما چون این مهارت وجود ندارد، تعارض‌ها و چالش‌های خانواده حل نشده و به اختلاف و پرخاشگری تبدیل می‌شود.

مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله در جامعه ضعیف است 

محمدی تصریح کرد: مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله در جامعه ضعیف بوده و حوزه تعلیم و تربیت نیز نگاه پرورشی و مهارت‌آموزی به کودکان ندارد. همه این عوامل مانند قطعات پازلی در کنار هم قرار گرفته و مبحث خشونت در خانواده را پررنگ‌تر می‌کند. حال با این شرایط به موازات خشونت‌های خانگی، نزاع‌های خیابانی نیز رشد پیدا خواهد کرد، یعنی تاب‌آوری جامعه کاهش پیدا می‌کند. 

این عضو شورای شهر اصفهان اضافه کرد: برای مثال رفتار رانندگی شهروندان و احترام به حقوق دیگران در حین رانندگی نشان می‌دهد که ما مدیریت حل تعارضات در جامعه را نداریم. تعارضات و به خصوص تعارض میان زوجین در جامعه ما بسیار زیاد است. این تعارضات در صورت مدیریت صحیح به فرصت تبدیل می‌شوند، اما متاسفانه مدیریت نشده و به اختلاف تبدیل خواهند شد. این اختلاف به پرخاشگری در خانواده منجر شده و خشونت از جانب زنان نسبت به مردان و بیشتر از سوی مردان نسبت به زنان اعمال می‌شود.

کودکان مورد بی‌توجهی و غفلت هستند 

محمدی تأکید کرد: از دیگر نتایج عدم مدیریت صحیح تعارضات، خشونت نسبت به کودکان است که انواع مختلفی دارد. امروزه با کودکان با غفلت و بی‌توجهی برخورد شده، فضای بازی از آنها گرفته شده، حق انتخاب آنها نادیده گرفته می‌شود که همه این‌ها انواع کودک‌آزاری به حساب می‌آیند. بدرفتاری اقتصادی و جنسی نیز کودکان را در تنگنا قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر این است که خشونت را نباید در مقیاسی تک‌بعدی مانند خانواده یا مدرسه دید، این مبحث باید در سیستم کلی جامعه بررسی و ابعاد مختلف آن دیده شود. امروزه مجموعه‌ای از آسیب‌ها مانند اعتیاد، الکل، کودکان کار، فرار دختران، تبعیض میان فرزندان و حتی گاهی بی‌عدالتی اجتماعی در فضای عمومی جامعه که فرصت‌ها و منابع برابری را در اختیار همه شهروندان قرار نمی‌دهد موجب ایجاد خشونت می‌شود.

محمدی ابراز کرد: میان بسیاری از شهرها نسبت به شهرهای دیگر و حتی در داخل شهرها میان مناطق گوناگون، اختلاف طبقاتی فاحشی وجود دارد و این از عواملی است که ناکامی‌ها و تحقیرها را تشدید کرده و می‌تواند به خشونت تبدیل شود. برای حل این مشکل، نظام تعلیم و تربیت و حوزه آموزش‌های اجتماعی در فضای خانواده را باید تقویت کرده و از طرفی نیز به سمت عدالت اجتماعی حرکت کنیم و مسائلی را که در جامعه ناکامی ایجاد می‌کند از بین ببریم تا بتوانیم در مهارت‌آموزی افراد بکوشیم.

انتهای پیام
captcha