محمدعلی بصیری، عضو هیئت علمی گروه روابط بینالملل دانشگاه اصفهان، در گفتوگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص جایگاه مجلس در کشور اظهار کرد: مجلس ما وضعیتی نیمهپارلمانی ـ نیمهریاستی میان قوه مجریه و قوه مقننه دارد؛ اما ابزارهای قوه مقننه آنقدر گسترده است که میتوان آن را تقریباً در رأس سه قوه به حساب آورد.
وی ادامه داد: آرای مستقیم مردم، رأی اعتمادی که به کابینه میدهد و اینکه میتواند وزرا و رئیس جمهور را با دوسوم آرا، استیضاح و عزل کند، قوه مقننه را در رأس امور قرار میدهد، اما تنزل و تضعیف جایگاه آن به نمایندگان، جریانات و احزابی که به مجلس وارد میشوند، بستگی دارد.
عضو هیئت علمی گروه روابط بینالملل دانشگاه اصفهان افزود: اگر احزاب و نمایندگانی که وارد مجلس میشوند به جای منافع ملی و مردم، دغدغه منافع فردی، جریانی و حزبی داشته باشند این جایگاه تنزل پیدا میکند، کارآمدی مجلس کاهش یافته و نقش نظارت، کنترل، قانونگذاری و برخورد با متخلفان ضعیف میشود که این وضعیت در مجلس اخیر تا حدودی دیده شد و جایگاه مجلس به دلیل تنزل جایگاه نمایندگان و اهداف آنها تنزل پیدا کرد اما از لحاظ ساختاری و جایگاه قانونی، در رأس امور بودن مجلس کمبودی ندارد.
وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا امکان ندارد که مجلس صرفاً از نمایندگان مستقل تشکیل شود، گفت: معمولاً بخشی از نمایندگان میتوانند مستقل از احزاب و جریانات وارد مجلس شوند، اما به دلیل زیرساختها، نفوذ و قدرتی که جریانها و احزاب دارند نمایندگانی از این احزاب وارد مجلس میشوند.
بصیری تصریح کرد: مهم این است که در انتخاب فهرست کاندیدای حزبی، جریانی و حتی مستقل، مردم باید به بهترین نمایندگان رأی دهند و خود احزاب نیز بهترین نمایندگان متخصص و متعهد را در فهرست قرار دهند. این نمایندگان با ورود به مجلس هدف اصلیشان منافع ملی و مردم است و در صورت تأمین این هدف، به دنبال منافع حزبی و فردی میروند.
عضو هیئت علمی گروه روابط بینالملل دانشگاه اصفهان تأکید کرد: اگر افرادی ضعیف از بعد تعهد و تخصص و وامدار بودن به جریانها وارد مجلس شوند، به دنبال منافع حزبی، جناحی و فردی رفته و باعث تنزل مجلس میشوند و آن استقلال کلی، که برای دفاع از منافع ملی و مردم است، خدشهدار میشود.
انتهای پیام