دین و دیانت را باید با عقلانیت هرس کرد/ امام علی(ع) صدای انسان فرهنگی بود
کد خبر: 3872070
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
وزیر ارشاد در اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی(ع) در اصفهان:

دین و دیانت را باید با عقلانیت هرس کرد/ امام علی(ع) صدای انسان فرهنگی بود

گروه معارف _ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امام علی (ع) انسان فرهنگی و جامعه فرهنگی را با عقلانیت و خردورزی تعریف کرد. عقل پیام‌آور الهی است و پا به پای وحی پیش می‌آید. دین و دیانت را باید با عقلانیت هرس کرد و بر باروری آن افزود.

امام علی (ع) چراغ خرد و آگاهی را روشن نگاه داشتبه گزارش ایکنا از اصفهان، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز پنجشنبه 26 دی‌ماه، در اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی(ع) که در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اگر قرن‌ها تمام انسان‌ها و ملائکه در شناخت امام علی(ع) صحبت کنند باز هم کافی نیست. جرج جرداق، نویسنده مسیحی، کتاب معروفی را در خصوص حضرت علی(ع) نوشت که این کتاب تنها دریچه‌ای به یک بعد از ابعاد وجودی ایشان و آن هم تنها از یک زاویه است و ما می‌توانیم از زوایای فراوانی این دریچه را باز کنیم.

امام علی(ع) صدای انسان فرهنگی بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امام علی(ع) صدای انسان فرهنگی بود و این انسان تا پایان تاریخ حیاتش می‌تواند از توصیه‌های ایشان بهره ببرد. ایشان تلاش کرد تا با بدعت‌های جاهلی مبارزه کرده و فرهنگ انسانی را جایگزین آن کند. ایشان در این خصوص می‌فرماید: «هیچ شرافتی تنه به تنه دانایی نمی‌زند».

جهل‌زدایی، آسیب‌های جامعه را ریشه‌کن می‌کند

صالحی با بیان اینکه مبارزه با جهالت باعث بهداشت فردی و اجتماعی می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر جهالت از میان برود بسیاری از آسیب‌ها ریشه‌کن خواهد شد. اگر امام علی (ع) نبود، تمدن طلایی قرن 2 و 3 هرگز اتفاق نمی‌افتاد. اندیشه‌های علوی چه در دوره 25 ساله سکوت و چه در دوره خلافت ایشان ادامه دهنده چراغ آگاهی بود که پیامبر(ص) برافروخت.

دین و دیانت را باید با عقلانیت هرس کرد

وی گفت: امام علی (ع) انسان فرهنگی و جامعه فرهنگی را با عقلانیت و خردورزی تعریف کرد. در واقع از نظر ایشان، تراز انسانیت با تراز عقلانیت یکی است. عقل پیام‌آور الهی است و پا به پای وحی پیش می‌آید. دین و دیانت را باید با عقلانیت هرس کرد و بر باروری آن افزود.

صالحی با اشاره به اینکه کرامت انسانی نیز از دیگر مولفه‌های انسان فرهنگی است، تصریح کرد: کرامت انسانی در روابط انسان‌ها با دیگران و همین‌طور در رابطه با خودشان جایگاه بسیار مهمی دارد. امام علی(ع) تمام روابط انسانی را با کرامت تعریف می‌کند.

انتهای پیام
captcha