ترامپ؛ هرزه‌گوی داعش‌مآب
کد خبر: 3872385
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹

ترامپ؛ هرزه‌گوی داعش‌مآب

گروه سیاست و اقتصاد ــ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اصفهان گفت: سخنان توهین‌آمیز ترامپ در مورد سردار سلیمانی، چوب حراج به حیثیت و اعتبار فرهنگی آمریکا و ناشی از ناتوانی رئیس‌جمهور این کشور در همراه ساختن افکار عمومی با این اقدام است.

سخنان توهین‌آمیز ترامپ چوب حراج به حیثیت آمریکاست

داریوش اسماعیلی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا اصفهان، با اشاره به گردهمایی انتخاباتی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در جمع هوادارانش در شهر میلواکی واقع در ایالت ویسکانسین، اظهار کرد: بخش عمده سخنرانی ترامپ در این گردهمایی، به توجیهات وی در خصوص ترور سردار شهید قاسم سلیمانی اختصاص داشت و نوع ادبیاتی که در این زمینه به‌کار گرفت، از حد متعارف خارج شد و به سمت هرزه‌گویی همراه با عصبانیت شدید و استفاده از کلمات رکیک سوق پیدا کرد. اینکه علت این رفتار چقدر ناشی از شخصیت رئیس‌جمهور آمریکاست و چقدر به نتایجی برمی‌گردد که وی از ترور سردار سلیمانی متصور بود و اکنون آنها را دست‌یافته نمی‌بیند، نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: ایالت ویسکانسین به همراه دو ایالت دیگر آمریکا در دور قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور محل منازعه هیلاری کلینتون و ترامپ بود که در نتایج آرای آن تشکیک شد و در نهایت، ترامپ با اختلاف رأی اندکی در ایالت ویسکانسین از هیلاری کلینتون پیش افتاد. طبعا یکی از نقاط مورد نظر وی در انتخابات دور بعد که حساسیت ویژه‌ای دارد، همین ایالت است و اینکه چرا در این ایالت که پایگاه سنتی دموکرات‌ها محسوب می‌شود، سخنرانی کرده، نشان‌دهنده این است که چقدر رفتار وی از روی انگیزه‌های شخصی و انتخاباتی بوده تا اینکه برای منافع آمریکا باشد و از طرف دیگر، نشان می‌دهد که ترامپ با ترور سردار سلیمانی قصد داشته خودش را در دور بعدی انتخابات قدرتمند جلوه داده و نظر مردم و سناتورها را جلب کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه ترامپ به دلیل ترور سردار سلیمانی در داخل آمریکا نیز مورد هجمه قرار گرفته و بحث استیضاح وی مطرح است، طبعاً خودش را در وضعیتی گرفتار می‌بیند که باید توجیهی برای این اقدام دست‌و‌پا کند. از طرف دیگر، نتوانسته توجیه مناسبی ارائه دهد، بنابراین با رسوایی و از دست دادن اعتبار خود در میان مردم مواجه شد و ادبیاتی که در این گردهمایی به‌کار گرفت، برآمده از استیصال وی در این خصوص است و سعی می‌کند با هرزه‌گویی، قضیه را از وجه عقلانی خارج کرده و به سمت احساسات سوق دهد. تعابیر ترامپ نشان می‌دهد که وی در تلاش برای برانگیختن احساسات مردم است تا با زبان بدن و استفاده از فرهنگ آمریکایی که قلدرمآبی را می‌پسندد، آنها را قانع کند؛ بنابراین در ارائه استدلال و اسنادی که اقدام وی را توجیه کند، کاملا درمانده شده و به دنبال دست زدن به مانورهای غیر اخلاقی، تهییج احساسات و استفاده از برخی ویژگی‌های روان‌شناختی مخاطبان و هواداران خود است.

اسماعیلی اضافه کرد: جایگاه جغرافیایی این سخنان و ظرف زمانی آن بیانگر این است که ترامپ نتوانسته افکار عمومی را در این اقدام با خودش همراه کند و این تازه آغاز ماجراست. اگر ادبیات ترامپ را قبل از پاسخ ایران با این ماجرا مقایسه کنید، مبنی بر هدف قرار دادن مراکز فرهنگی در ایران، کاملاً نشان‌دهنده ویژگی‌های این فرد است، کسی که رفتارش هیچ سنخیتی با فرهنگ و آداب پذیرفته شده دیپلماتیک ندارد، اشغال پست ریاست‌جمهوری کشور بزرگ و تأثیرگذاری مثل آمریکا از سوی وی زیر سوال رفته است و مردم آمریکا باید از خودشان بپرسند چرا حیثیت و اعتبارشان را به دست چنین فردی سپرده‌اند که شاید بهترین تعبیر برای وی عنوان دلقک باشد و این‌گونه به آبروی فرهنگی خود چوب حراج زده‌اند.

وی تصریح کرد: متأسفانه این نوع رفتارها پاسخ درخوری را از سوی مجامع فرهنگی در دنیا دریافت نمی‌کند و این انتظار از اهالی فرهنگ در سراسر جهان وجود دارد که به این نوع رفتارهای ضد فرهنگی و داعش‌مآبانه در عرصه دیپلماسی واکنش نشان دهند.

انتهای پیام
captcha