سلایق گوناگون؛ عامل شکوفایی ملت‌ها
کد خبر: 3872634
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

سلایق گوناگون؛ عامل شکوفایی ملت‌ها

گروه اجتماعی ــ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: هر ملتی متشکل از سلیقه‌های گوناگون است و وقتی این سلیقه‌ها کنار هم قرار ‌گیرند، می‌توانند عامل شکوفایی یک ملت باشند، اما اگر در نقطه مقابل هم قرار گیرند، سستی و رخوت و آسیب‌پذیری برابر دشمن ایجاد می‌شود.

سلایق گوناگون؛ عامل شکوفایی ملت‌ها

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، با بیان اینکه رعایت وحدت، صمیمیت و یکدلی یک اصل اسلامی و حتی عقلانی است، اظهار کرد: وحدت ابعاد مختلفی دارد و یکی از ابعاد آن که این روزها تجلی پیدا کرده، وحدت جامعه ما برای دستیابی به رشد و تعالی است.

وی افزود: هر ملتی متشکل از سلیقه‌های گوناگون است و وقتی این سلیقه‌ها در کنار هم قرار ‌گیرند، می‌توانند عامل شکوفایی یک ملت باشند، اما اگر در نقطه مقابل هم قرار گیرند، سستی و رخوت و آسیب‌پذیری در برابر دشمن ایجاد می‌شود. بنابراین گروه‌های سیاسی و طرفداران‌شان باید از منطق گفت‌و‌گوی دوستانه و صمیمانه استفاده کنند و اگر فرصت آن فراهم نیست، لااقل دیدگاه‌های خود را به صورت منطقی بیان کرده و از اتهام‌زنی، فضاسازی، پرخاشگری و بی‌احترامی به جناح مقابل اجتناب کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: گروه‌ها و جناح‌ها اگر نقدی دارند، نقد خود را متوجه تفکر و دیدگاه جناح مقابل سازند. شهید مطهری معتقد بودند نقد باید عالمانه، منصفانه، محترمانه و شجاعانه باشد. رعایت وحدت در میان گروه‌ها و جناح‌ها باید با نظارت مدیران، مسئولان و پیشکسوتان این گروه‌ها صورت بگیرد تا آنها صمیمانه با یکدیگر به گفت‌و‌گو بنشینند و اصول مشترک را تقویت کنند.

حجت‌الاسلام گرجی بیان کرد: در زمان مسئولیت افرادی که عارف، با تقوا و خداترس بوده و قائل به ارزش‌های اسلام و انقلاب بودند، بعضاً افرادی که تفکرات سیاسی ناهمخوان داشتند نیز به کار گرفته شدند، چون می‌توانستند مشکلات مردم را برطرف کنند؛ ولی متأسفانه در بسیاری از مواقع گروه‌ها و چهره‌های سیاسی با هم کنار نیامده‌اند و مشکلات عدیده‌ای ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها اعم از صداوسیما و سایرین باید مراقب باشند و از گفت‌و‌گوهای تفرقه‌افکن و سخنانی که انسجام ملی ما را تخریب می‌کند، به شدت اجتناب کنند.

انتهای پیام
captcha