«ژیار» از دیار خراسان شمالی به جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر می‌رود
کد خبر: 3872859
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱

«ژیار» از دیار خراسان شمالی به جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر می‌رود

گروه فرهنگی ــ سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: گروه موسیقی بومی و محلی «ژیار» به بخش نواحی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی راه یافت.

ابوالحسن حیدری، سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، اظهار کرد: گروه موسیقی فولکلور «ژیار» از بین ۲۴۰ گروه شرکت کننده در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر انتخاب شده که  ۲۹ بهمن ماه به مدت 45 دقیقه در تهران اجرای زنده خواهد داشت .

وی با بیان اینکه اینکه 11 نفر از علاقمندان و هنرمندان موسیقی مقامی استان در این گروه حضور دارند، افزود: لیلا انبارلو، ارشک زعفرانی، حمید گریوانی، بهنام ایزدی، علی فتحی، نوید نجات، تورج نراقی، جواد ساعدی، فرزاد حاتمی و حسین غلامی از اعضای این گروه می‌باشند.

حیدری اظهار کرد: هنرمندان گروه «ژیار» با حضور در جشنواره موسیقی فجر تهران، قطعات «الله مزار»، «سردار عیوض خان»،«شاهسیار»و «لاریک» را اجرا خواهند کرد.

گفتنی است «ژیار» کلمه اصیل کرمانجی به معنی فرهنگ و تمدن است و هدف اصلی این گروه حفظ فرهنگ و تمدن خطه خراسان و موسیقی مقامی استان و کشور است.

یادآوری می‌نماید سرپرستی گروه «ژیار» را مجید کلابی و مدیریت آموزشگاه موسیقی مُقام را بر عهده دارد، وی از سن ۹ سالگی نزد استاد رحیم رضایی نوازندگی دوتار را فرا گرفته، شش سال سابقه آموزش دوتار و در حال حاضر مدرس دوتار در بجنورد و تا به امروز از سنین نونهالان تا بزرگسالان در جشنواره‌های موسیقی مقامی بجنورد خراسان در رشته تکنوازی دوتار مقام‌های بسیاری را کسب کرده است و بزرگترین دستاورد «گروه ژیار» شرکت در فستیوال موسیقی فولکلور کشور ارمنستان می‌باشد.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری شاهین فرهت از 24 تا 30 بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha