بزرگترین مانور قرآنی استان اصفهان برگزار می‌شود
کد خبر: 3873056
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹

بزرگترین مانور قرآنی استان اصفهان برگزار می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: اصفهان رتبه اول هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در بین استان‌های کشور را کسب کرده است.

بزرگترین مانور قرآنی استان اصفهان برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، آزمون سراسری قرآن و عترت در ۴ گروه امتحانی و ۱۶ رشته برگزار می‌شود و گروه های امتحانی این آزمون شامل گروه ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، گروه معارف اهل بیت (ع)، گروه حفظ قرآن کریم و گروه آموزش الکترونیک است.
ثبت نام برای حضور در هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت که هر سال به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، از روز ۲۵ آبان ماه آغاز و زمان برگزاری آزمون ۱۱ بهمن درنظر گرفته شده است.

در همین رابطه با حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل یعقوبی رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید:

سوال ــ به عنوان نخستین سوال بفرمایید هدف از برگزاری آزمون‌های سراسری قرآن و عترت چیست؟

 به حمدالله در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی؛ بزرگترین مانور قرآنی استان اصفهان با برگزاری هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت انجام می‌شود.

ایجاد انگیزه در میان عموم مردم جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان برای فراگیری معارف قرآن و عترت، سنجش و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آموزشی موسسات و مراکز قرآنی استان شناسایی و معرفی نخبگان و استعدادهای درخشان قرآنی به ویژه در گروه سنی نوجوانان و جوانان استان از جمله اهداف برگزاری این قبیل آزمون‌ها است.

ویژگی‌های آزمون سراسری قرآن و عترت که هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت چه بوده و در چه سطحی برگزار می‌شود؟

هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در رشته‌های تفسیر سوره بقره، ترجمه و درک معانی سوره بقره، حفظ و ترجمه نهج‌البلاغه، حفظ و ترجمه صحیفه سجادیه و نیایش‌های امام سجاد(علیه السلام)، حفظ جزء ۳۰، حفظ جزء اول، حفظ سوره بقره، حفظ پنج جزء اول، حفظ ۱۰ جزء اول، حفظ ۱۵ جزء اول، حفظ ۲۰ جزء اول، حفظ ۲۵ جزء اول، حفظ کل قرآن کریم،‌ سبک زندگی و سیره معصومین(۱ و ۲) و روخوانی قرآن برگزار می‌شود.

 با توجه به اینکه هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت را در هفته جاری در دستور کار دارید، بفرمایید اصفهان از نظر تعداد ثبت نام در چه جایگاهی در سطح کشور قرار گرفته است؟

استان اصفهان با ۱۴۳۰۱ نفر رشته شرکت کننده رتبه اول را به خود اختصاص داد و این در حالی است که استان های خراسان رضوی و تهران به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

در بین شهرستان‌های کشور نیز شهر اصفهان با ۶۲۶۹ نفر رشته در رتبه اول قرار دارد همچنین در بین موسسات قرآن و عترت کشور موسسه جامعه القرآن الکریم شعب خردسالان، خواهران و برادران استان اصفهان با ۱۸۹۶ شرکت کننده رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

 آمار تفکیکی از این آزمون در سطح استان هم در اختیار دارید؟

 بله؛ همان طور که گفتیم تعداد کل شرکت کنندگان در هجدهمین آزمون قرآن و عترت استان اصفهان در نوبت اول و دوم جمعا ۱۴۳۰۱ نفر رشته هستند که از این تعداد ۲۳۷۷ نفر رشته مرد و ۱۱۹۲۴ نفر رشته زن هستند. از این تعداد ۶۵۵۳ نفر رشته متعلق به شهر اصفهان که ۴۵/۸۲ درصد از کل شرکت کنندگان استان می باشند و ۷۷۴۸ نفر رشته متعلق به شهرستانهای استان می باشند . از ۶۵۵۳ نفر رشته شهرستان اصفهان نیز ۵۵۵۷ نفر رشته آقا و ۹۹۶ نفر رشته زن می باشند.

آیا شهرستان‌های استان اصفهان نیز در این آزمون فعال هستند؟

 همه ۲۳ شهرستان در این آزمون فعالیت جدی دارند و ۵۴/۱۸ درصد آمار استان مربوط به شهرستان‌ها است. در بین شهرستان‌ها بعد از اصفهان بیشترین آمار از اول تا سوم به ترتیب متعلق به شهرستان آران و بیدگل با ۱۱۵۸نفر رشته نجف آباد ۱۰۵۶ نفر رشته و کاشان ۱۰۳۹ نفر رشته است د و کمترین شرکت کننده متعلق به شهرستان خورو بیابانک با ۳۹ نفر رشته شرکت کننده است. دریافت کارت ورود به جلسه هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت از اول تا 11 بهمن ماه است.

 آزمون در شهرستان اصفهان در چه مکانی و چه زمانی برگزار می‌شود؟

 آزمون در سراسر کشور و از جمله اصفهان در صبح روز جمعه ۱۱ بهمن ماه در دو نوبت برگزار می‌شود.

در شهرستان اصفهان آزمون کتبی به صورت متمرکز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و همچنین در بهارستان با ۱۶۵ نفر رشته شرکت کننده برگزار می‌شود.

حوزه‌هایی که در شرق اصفهان آزمون برگزار می‌شود نیز شامل موسسه قرآنی نورالمهدی محمدآباد (۳۷ نفر رشته)- روستای تودشک ( ۷۹ نفر رشته) – روستای نیک آباد ( ۶۳ نفر رشته)- روستای کفران ( ۱۱۱ نفر رشته)- روستای هاشم آباد ( ۶۵ نفر رشته) است.

در واقع تعداد کل شرکت کنندگان در منطقه شرق اصفهان ۳۵۵ نفر رشته است که بیشترین آمار مربوط به روستای کفران است. البته امکان برگزاری آزمون قرآن آموزان شرق اصفهان در اصفهان نیز وجود داشت ولی به خاطر سهولت دسترسی به آزمون مقرر شد آزمون در همان منطقه برگزار شود. همچنین برای ۳۵ نفر از روشندلان قرآن آموز مکان یکی از موسسات قرآنی پیش بینی شده است که در آنجا بتوانند آزمون را برگزار کنند.

 آیا آمار دقیق تری از تعداد شرکت کنندگان در بخش های مختلف آزمون در استان در اختیار دارید؟

در گروه ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، در استان اصفهان ۱۶۱۵ نفر شرکت کرده اند این گروه در دو رشته برگزار می‌شود که عبارتند ازتفسیر سوره بقره با منبع آزمونی تفسیر نمونه با تعداد ۳۸۱ نفر در استان و ترجمه و درک معانی سوره بقره با منابع آزمونی مصحف شریف با ترجمه های متداول با تعداد ۱۲۳۴ نفر شرکت کننده در استان برگزار می‌شود. در این بخش بیشترین آمار به ترتیب مربوط به شهرستان‌های اصفهان با ۷۵۵ نفر و نجف آباد با ۲۴۶ نفر است.

گروه معارف اهل بیت علیهم السلام، از استان اصفهان ۹۸۳ نفر شرکت کرده‌اند. این گروه در دو رشته برگزار می‌شود که عبارتند از: در دو رشته حفظ و ترجمه نهج البلاغه با منبع آزمون، ۵۰ حکمت اول نهج البلاغه و خطبه ۱۹۳ (خطبه متقین) با ترجمه‌های متداول، با تعداد ۸۲۷ نفر شرکت کننده در استان برگزار می‌شود. در این بخش بیشترین آمار به ترتیب مربوط به شهرستان‌های اصفهان با ۳۵۱ نفر، آران و بیدگل با ۸۲ نفر و نایین و کاشان هر کدام با ۵۴ نفر است.

حفظ و ترجمه صحیفه سجادیه و نیایش‌های امام سجاد (ع)، در این رشته از استان اصفهان ۱۵۶ نفر شرکت کرده‌اند. منبع آزمون ۱۰ دعای اول صحیفه سجادیه و مناجات خمس عشر با ترجمه های متداول است. در این بخش بیشترین آمار به ترتیب مربوط به شهرستان‌های نایین با ۵۱ نفر و اصفهان با ۴۱ نفر است.

گروه حفظ قرآن کریم که شامل حفظ جزء ۳۰،حفظ جزء اول، حفظ سوره بقره، حفظ ۵ جزء آخر، حفظ ۵ جزء اول، حفظ ۱۰ جزء اول، حفظ ۱۵ جزء اول، حفظ ۲۰ جزء اول، حفظ ۲۵ جزء اول و حفظ کل با تعداد ۹۶۸۷ شرکت کننده در استان ثبت نام کرده‌اند.

بعد از اصفهان بیشترین شرکت کننده مربوط به گروه حفظ به ترتیب مربوط به شهرستانهای کاشان ۷۹۰ نفر، نجف آباد ۶۷۵ نفر، خمینی شهر ۶۷۴ نفر، آران و بیدگل ۵۰۴ نفر است که بیشترین شرکت کننده را در این بخش دارند. در شهر اصفهان تعداد شرکت کنندگان در گروه حفظ ۴۱۱۴ نفر هستند. 

در بخش حفظ به گونه‌ای طراحی شده است که یک نفر نمی‌تواند در دو بخش حفظ شرکت کند. مثلا یک نفر نمی‌تواند هم در ۵ جزء اول و هم در ۱۰ جزء اول شرکت کند.

در رشته حفظ قرآن کریم بیشترین شرکت کننده در رشته حفظ ۵ جزء اول با تعداد ۲۰۳۲ نفر بیشترین شرکت کننده دارد و در رده‌های بعدی در این گروه حفظ جزء ۳۰ با ۱۸۸۴ نفر و حفظ جزء اول با ۱۶۶۰ نفر در رده‌های بعدی قرار دارد.

بیشترین آمار به ترتیب مربوط به شهرستان‌های اصفهان ۱۰۱۳ نفر، خمینی شهر ۱۹۶ نفر، نجف آباد ۱۲۸ نفر، آران و بیدگل ۱۱۳ نفر است.

در بخش حفظ کل قرآن کریم بیشترین آمار مربوط به ترتیب شهرستانهای اصفهان با ۲۱۰ نفر، کاشان، ۳۳ نفر، خمینی شهر با ۲۷ نفر می باشد.

گروه آموزش الکترونیکی، این آزمون به صورت غیرحضوری در ۲۵ و ۲۶ دی ماه برگزار شد. در این گروه در استان اصفهان ۲۰۱۶ نفر شرکت کرده اند که به ترتیب رتبه های اول تا سوم متعلق به شهرستان های آران و بیدگل با ۴۷۲ نفر، اصفهان با ۲۱۲ نفر و برخوار ۶۹ نفر بیشترین شرکت کننده را در بین شهرستان های استان دارند. گروه آموزش الکترونیکی در دو بخش سبک زندگی و سیره معصومین علیهم السلام که از طریق سامانه مجازی نورالمجتبی (علیه السلام) برگزار می‌شود و تعداد شرکت کنندگان در استان ۵۴۰ نفر هستند.

همچنین بخش روخوانی قرآن کریم که از طریق سامانه مجازی حامیم برگزار می‌شود و تعداد شرکت کنندگان در این بخش ۱۴۷۶نفر است.

آیا موسسات قرآنی استان از آزمون استقبال داشتند؟ کدام موسسات بیشترین تعداد شرکت کننده را دارند؟

 بله خوشبختانه مانند سال‌های گذشته استقبال خوبی شده و برای مثال موسسه جامعه القرآن استان اصفهان با ۱۸۹۶ نفر شرکت کننده، دارالقرآن الکریم استان اصفهان با ۱۶۴۷ نفر شرکت کننده، مهدقرآن کریم و ولایت استان اصفهان با ۱۰۱۳ نفر شرکت کننده، موسسه فرهنگی قرآن و عترت حافظان وحی کاشان با ۴۱۷ نفر شرکت کننده و موسسه ثامن الائمه اصفهان با ۴۱۰ نفر شرکت کننده بیشترین تعداد شرکت کننده را دارند.

 نکته پایانی در خصوص آزمون؟

 ثبت نام در تمامی رشته‌های آزمون برای داوطلبان مرد و زن بدون هرگونه محدودیت سنی از طریق پایگاه اینترنتی www.quranedu.ir انجام شده و به قرآن آموزانی که امتیاز بالای ۹۰ کسب نمایند لوح تقدیر اعطاء خواهد شد و به تمامی نفراتی که در ازمون کتبی حداقل نمره ۷۰ و در آزمون الکترونیکی حداقل نمره ۸۰ را کسب نمایند گواهینامه پایان دوره اعطاء خواهد شد. همچنین پس از اعلام نتایج آزمون به برگزیدگان آزمون به قید قرعه جوایز نقدی اهداء می‌شود.

در خصوص شرکت کنندگان هیچ محدودیت سنی وجود نداشته، ولی جالب است بدانید کوچک ترین فرد شرکت کننده در استان اصفهان متولد سال ۱۳۹۳ و ۵ سال سن دارد که حافظ جزء ۳۰ قرآن کریم و از موسسه مهدقرآن تودشک در آزمون شرکت کرده اند و مسن ترین فرد شرکت کننده در استان اصفهان متولد سال ۱۳۲۰ و ۷۸ سال سن دارند که از مرکز حفظ شهرستان نجف آباد در آزمون ثبت نام کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha