اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام فراخوان جشنواره و مسابقات هفته‌های قرآن و عترت
کد خبر: 3873612
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲

اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام فراخوان جشنواره و مسابقات هفته‌های قرآن و عترت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «اعلام فراخوان جشنواره و مسابقات هفته‌های قرآن و عترت»، عنوان یکی از رویدادهای مهم قرآنی امروز، دوم بهمن‌ماه در صفحات معارفی رسانه‌ها است.

به گزارش ایکنا؛ یکی از مهمترین اخباری که طی امروز چهارشنبه، دوم بهمن‌ماه بر روی خروجی صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف کشور منتشر شده، خبری با عنوان «اعلام فراخوان جشنواره و مسابقات هفته‌های قرآن و عترت» است که از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، دوم بهمن‌ماه و تا ساعت 16، تعداد 9 خبر با عناوین «آیه‌ای که حضرت زهرا(س) درباره تبعات پذیرش خلافت امیرالمؤمنین خواند»، «ثواب بر طرف کردن نیاز برادر مؤمن»، «برنامه سخنرانی شیخ حسین انصاریان در فاطمیه دوم»، «متولیان فراموش‌‌کار «طرح ملی حفظ قرآن»»، «برگزاری کارگاه تخصصی صوت و لحن ویژه مسابقات قرآن، توسط «احمد ابوالقاسمی»»، ««حاج قاسم» آرزو داشت در ایران یکبار و در عراق صد بار شهید شود»، «منطق رفتاری حضرت زهرا(س) در قبال دیگران»،‌ «چرا رهبر انقلاب تشییع پیکر سردار سلیمانی را جزء ایام‌الله معرفی کردند؟» و «جشن‌ دهه فجر در ۵۰ هزار مسجد کشور برگزار می‌شود» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
«برگزاری کارگاه تخصصی صوت و لحن ویژه مسابقات قرآن، از سوی «احمد ابوالقاسمی»»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که در رابطه با برگزاری کارگاه تخصصی صوت و لحن ویژه مسابقات قرآن در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «کارگاه تخصصی آموزش «صوت و لحن» قرآن با تدریس احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن در محل تالار شیخ کلینی(ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌ الحسنی(ع) برگزار می‌شود.
این کارگاه تخصصی با موضوع راهکارهای تقویت و ارتقای صوت و لحن به منظور شرکت در مسابقات از ساعت 8 تا 12 پنجشنبه، سوم بهمن‌ماه، برپا خواهد شد.
آقایان برای حضور در کارگاه می‌توانند با شماره 4 – 51225563 و بانوان با شماره‌های 51225543 و 51225565 تماس بگیرند».
فارس
تلاوت ترتیل صفحه 277 قرآن کریم با صدای مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد، قاری مشهور مصری، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است که طبق روال معمول این خبرگزاری، اخبار این صفحه هر روز با خبر تلاوت ترتیل یکی از صفحات کلام‌الله مجید آغاز می‌شود.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «ایام‌الله جلوه‌ انقلابی بودن یک امت است/ تجلی عظمت خداوند در این روز»، «تمدن اسلامی در پرتو «اسلام هویت» معنی می‌شود/ توصیه قرآن برای غلبه بر تمدن غربی» ، «انتظاری که از ستاد عالی مسابقات قرآن می‌رود»، «نظام سلطه‌ستیز به رهبری ایران شکل گرفته است/ گفتمان‌سازی گام اصلی برای تحقق تمدن نوین اسلامی» و «وحدت عامل اصلی تحقق تمدن نوین اسلامی است» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که جز دو خبر قرآنی، مابقی اخبار در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.
«تمدن اسلامی در پرتو «اسلام هویت» معنی می‌شود/ توصیه قرآن برای غلبه بر تمدن غربی»، عنوان یکی از ا‌خبار قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که در رابطه با نشست «الگوی وحدت مذاهب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی» بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام کاظم لطفیان، دبیر شورای نمایندگان ولی‌فقیه در مناطق قوی در نشست «الگوی وحدت مذاهب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی» که در دبیرخانه شورای نمایندگان‌ولی‌فقیه در مناطق قومی در حال برگزاری است، با یادی از شهدا به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی اظهار کرد: مهم‌ترین بحث در دنیا گونه‌شناسی فرهنگ‌ها است. یکی از بزرگان در این حوزه، فرهنگ‌های مختلفی را ترسیم می‌کند که گونه‌های فلسفی، نظامی و هنری، ادبی، صوفیانه، روحانی و همچنین مذهبی و‌ دینی از گونه‌های فرهنگی به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه آنچه فرهنگ‌ ما با آن عجین شده، گونه مذهبی و دینی است و این‌گونه آنقدر فراگیر شده که مهم‌ترین ره‌آورد جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود، افزود: اگر ما سخن از تمدن اسلامی به میان می‌آوریم، باید مبانی آن را جست‌وجو کرده و آن را به اثبات برسانیم. بر همین اساس، اگر رسالت پیامبران الهی را در قرآن و‌ تاریخ جست‌وجو‌ کنید به ویژه پیامبران اولوالعزم، می‌توان هر کدام را بخشی از یک نظام دانست.
حجت‌الاسلام لطفیان با اشاره به اینکه حضرت آدم(ع) مؤسس یک نظام انسانی بودند، خاطرنشان کرد: هر کدام از پیامبران اولوالعزم بنیانگذار یک نظام و تکمیل‌کننده نظام قبلی هستند. حضرت نوح(ع) در ساحت اجتماعی، نظامی را تأسیس کردند که در بر اساس مبانی فردی و اجتماعی بود. حضرت ابراهیم(ع) هم با یک‌نگاه مبتنی بر توحید و‌ معاد به تأسیس یک نظام پرداختند».
ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد پنج خبر با عناوین «وحدت مذاهب مهمترین موضوع برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است»، «برگزیدگان جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین معرفی شدند»، «وحدت مهم‎ترین نیاز امروز جهان اسلام است»، «فراخوان جشنواره و مسابقات هفته‌های قرآن و عترت اعلام شد» و «دانش آموختگان جامعه المصطفی در مسیر تحقق اهداف نظام گام‌ برمی‌دارند» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم و چهار خبر دیگر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.
«فراخوان جشنواره و مسابقات هفته‌های قرآن و عترت اعلام شد»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری ایرنا را تشکیل می‌دهد که از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های اصفهان، سیستان و بلوچستان، مرکزی، آذربایجان غربی و کهکیلویه و بویر احمد با مشارکت دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های هفته قرآن را برگزار می کنند .
برنامه‌های هفته‌های قرآن و عترت در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ غنی قرآن کریم و مکتب حیات بخش اهل‌بیت علیهم السلام و نیز ارتقای کیفی و کمی و نهادینه کردن فعالیت‌های قرآن و عترت دربین مردم جامعه و فعالان حوزه فرهنگی کشور برگزار می‌شود.
موضوع این فراخوان‌ها شامل نخستین فراخوان داستان کوتاه، فراخوان بخش شعر و مشاعره، نخستین فراخوان بخش صنایع دستی، فراخوان بخش هنرهای تجسمی، فراخوان بخش هنرهای نمایشی، فراخوان بخش هنرهای سینمایی، فراخوان بخش آواها و نغمات، فراخوان بخش بازی های فکری و رایانه ای و همچنین اولین نشست تحلیلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با رویکرد قرآن و عترت و فراخوان رویداد ایده شو می‌باشد».
ایسنا
از شش خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران منتشر شده، تنها یک خبر با عنوان «۱۳ بهمن‌ماه، آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون ورودی جامعة الزهرا(س)» در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که در رابطه با ثبت نام آزمون ورودی جامعة الزهرا(س) منتشر شده، آمده است: «رییس اداره سنجش و پذیرش جامعه‌الزهرا(س) از تمدید مهلت ثبت نام آزمون ورودی جامعةالزهرا(س) برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ -۱۳۹۹ تا ۱۳ بهمن‌ماه خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اباذر عمرانی فر در گفت‌وگو با خبرنگاران از تمدید مهلت ثبت نام آزمون ورودی ۱۴۰۰ -۱۳۹۹ جامعة‌الزهرا(س) در سطوح دو، سه و چهار حوزوی تا ۱۳ بهمن ماه خبر داد و گفت: این مهلت به دلیل استقبال چشمگیر خواهران داوطلب و ایجاد شرایط برای کسانی که موفق به تکمیل ثبت نام نشده‌اند، فراهم شده است.
رئیس اداره سنجش و پذیرش جامعةالزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه جامعه الزهرا علیهاالسلام در سه مقطع تحصیلی سطح دو، سه و چهار طلبه می‌پذیرد، یادآور شد: جامعة الزهرا(س) یک دوره بازپذیری سطح ۲ (کارشناسی ناپیوسته) هم دارد که شامل افرادی می‌شود که به هر دلیل از ادامه تحصیل بازماندند، همچنین، طلابی که دارای مدرک سطح یک حوزه بوده یا ۷۵ واحد درسی را در جامعة الزهرا علیهاالسلام یا حوزه‌های علمیه گذرانده باشند، می‌توانند در این دوره ثبت نام کنند».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی خود منعکس نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان « مسابقه «نفس‌های طلایی» برگزار می‌شود» دارد، مربوط به روز گذشته است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که عنوان « ثبت‌نام پانزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن آغاز شد» دارد، مربوط به روز گذشته است و از آن زمان تاکنون هنوز به‌روزرسانی نشده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
«بیست و هفتمین دوره مسابقات قرآن روستایی و عشایری برگزار می‌شود»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران تا این ساعت را تشکیل می‌دهد و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: « بیست و هفتمین دوره مسابقات قرآن روستایی و عشایری به میزبانی معاونت امور فرهنگی و آموزشی حوزه نمایندگی، ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی و مشارکت و همکاری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ویژه روستائیان و عشایر در سراسر کشور برگزار می‌شود.
این مسابقات به مناسبت ایام‌الله دهه فجر و در دو بخش خواهران و برادران برنامه‌ریزی شده است. برادران در رشته‌های اذان، دعا، قرائت، تفسیر موضوعی و حفظ ۵ و ۱۰ جزء و خواهران در رشته‌های ترتیل، تفسیر موضوعی و حفظ ۵ و ۱۰ جزء به رقابت خواهند پرداخت».
ایبنا
دو خبر با عناوین «علمی‌ترین تفسیر قرآن متعلق به فخر رازی است» و «مسلمانان هنوز حضرت علی‌(ع) را نشناخته‌اند»، طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منعکس شده که یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار داشته و خبر دیگر نیز در حوزه عترت منعکس شده است.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که عنوان «علمی‌ترین تفسیر قرآن متعلق به فخر رازی است» دارد، آمده است: «قرآن کریم به مثابه کتاب هدایت الهی انسان و جامعه و منبع معرف دینی، همواره برای اندیشمندان دین‌باور و جستجوگر گنج‌نامه‌ای سرشار بوده و جریان‌های گوناگون تفسیری در جغرافیای عالم اسلام هریک از منظری به دنبال کشف و ابعاد هدایتی آن بوده است.

تفسیر علمی یکی از مهمترین جریان‌های تفسیری است که در دوره معاصر به رغم مخالفت‌های جدی با رشدی فزاینده به بالندگی و شکوفایی رسیده است. کتاب «جریان‌شناسی تفسیر علمی» نوشته شادی نفیسی که هم‌اکنون به مرحله دوم سی‌وهفتمین جایزه کتاب سال راه یافته است در پنج بخش به بررسی این جریان پرداخته است. در بررسی پیشینه آن، نشان داده که شماری از مدافعان ادعایی به طور کلی به این گفتمان وارد نشده‌اند. نویسنده در توصیف شرایط حاضر به معرفی مهمترین آثار تاثیرگذار در این زمینه پرداخته و با تأکید بر برخی حوزه‌های کمتر کاویده، کوشیده است تا مبانی این جریان تفسیری را از منظر طیف‌های مختلف مفسران آن شناسایی، تحلیل و نقادی کند».
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «چرا به «حضرت فاطمه‌(س)» محدث می‌گویند/ تلاش ایثارگرانه «ام ابیها» در تعالی اسلام» دارد، مربوط به روز گذشته است.

انتهای پیام
captcha