روند فعلی قانونگذاری تضمین‌کننده تأسیس قدرتی در تراز نظام اسلامی نیست/ خلق صبر جمعی؛ دغدغه شهید سلیمانی
کد خبر: 3873791
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
خطیب جمعه تهران:

روند فعلی قانونگذاری تضمین‌کننده تأسیس قدرتی در تراز نظام اسلامی نیست/ خلق صبر جمعی؛ دغدغه شهید سلیمانی

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با بیان اینکه حدود هشتاد درصد قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‎شود یا اصلاحیه و یا استفساریه است؛ یعنی قانونی که تصویب شده از استحکام منطقی و علمی برخوردار نبوده و باید مجدداً اصلاح شود، اظهار کرد: با این مدل نمی‎توان قدرتی در تراز نظام اسلامی تأسیس کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، خطیب جمعه تهران، امروز 4 بهمن‌ماه، در خطبه‌ نخست نماز جمعه تهران، ضمن دعوت خود و همگان به تقوای الهی اظهار کرد: امیدوارم در پرتو گوهر گرانبهای تقوا از عزت و سعادت دنیا و آخرت بهره‌مند باشیم؛ میعادگاه نماز جمعه نماد وحدت، نماد شور و شعور، نماد صبر و ایستادگی و عزت و اقتدار ملت ایران گردید. ملت بزرگ ایران، بار دیگر با حضور به یاد ماندنی خویش در این میعادگاه، پیوند استوار و مستحکم خود را با رهبر معظم انقلاب اسلامی، آرمان‌های بلند شهدا فریاد زدند.

وی ادامه داد: مردم با دل‌هایی لبریز از شوق و نشاط و قدرت و با خلق دو یوم الله اقتدارآفرین و دیدگانی اشکبار در سوگ شهدا، جانباختگان سانحه جانکاه هوایی و برادران و خواهرانی که در حضور غرورآفرین مردم شریف کرمان به دیار باقی شتافتند، بار دیگر حمایت خود از انقلاب را نشان دادند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در این جمعه فراموش نشدنی، ملت ایران و ملت‌های قهرمان و مقاوم جهان اسلام را با دو خصیصه صبار و شکور یاد کردند که اشاره به این حقیقت بود که پیروزی‌ها، موفقیت‌ها و یوم الله‌ها دستاورد دو گوهر گرانبها است؛ دستاورد ایمان، معرف، دانش و عقلانیت و دوم دستاورد صبر باشکوه و عزت‌آفرین در کنار این ارزش‌ها و آرمان‎ها و همچنین دستاورد فهم نعمت‌های الهی و شکر و سپاس آن نعمت‌هاست.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: شما ملت بزرگ و امت اسلام و اهل ایمان برای حضور در سه ساحت کلیدی و اقتدارآفرین دعوت شده‌اید؛ ساحت نخست صبر فردی است. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد اميد است كه رستگار شويد» (آل عمران/ 200) شما راه را شناخته‎اید و در این راه قدم بر می‌دارید؛ ایمان گواه بر دانش و معرف و شناخت راه است.

وی افزود: بدون استقامت و صبر، انسان نمی‎تواند قله‌های پیشرفت را فتح کند؛ صبر فردی یعنی همه ما باید اهل صبر باشیم و در این راه استقامت کنیم و در برابر سختی‌های بایستیم. تجربه گرانقدر ملت ایران، پیروزی در پرتو ایمان و صبر است؛ خانواده‌‌های شهدا و جانبازان در برابر این سختی‌ها صبر کردند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: در این ایام فرصت داشتم با خانواده‎های دغدار حادثه اخیر دیدار کنم. آنجا مشاهده کردم که چقدر صبور هستند؛ جامعه‌ای عزیز و موفق است که صبور باشد. واژه صبار، تأکید بر صبر جمعی دارد. ای ایمان‌آوردندگان که اهل صبر هستید و گناهان دیگران را می‌پوشانید و خواهرانی که خود را از نامحرم حفظ کرده و بسیاری از شما حتی آنها که حجاب در تراز اسلام ندارند و به احترام سردار بزرگ اسلام در تشییع پیکر وی حضور پیدا کردید، به شما می‎گویم گوهر حجاب، سعادت شما را در دنیا و آخرت حفظ می‌کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: شهید سردار سلیمانی برای شما جانش را در کف دستش گذاشت و شما قدرشناسی کردید، اما قدرشناسی بالاتر آن است که با آراستگی به حجاب، چهره تهران را تغییر بدهید. در صبر فردی، صابر هستید، اما نیازمند به صبر جمعی هم هستیم.

خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه ملت ایران باید در کنار هم صبر داشته باشند، یادآور شد: همچنین ملت‌های ایران، عراق، پاکستان، عربستان، سوریه، یمن، بحرین و همه ملت‌های منطقه با هم صبور، صبار و شکور باشند. هنر سردار سلیمانی سه دهه تلاش برای خلق صبر جمعی بود؛ یعنی ملت ایران و عراق در کنار سایر ملت‌های منطقه در کنار هم یک صف واحد را تشکیل دهند.

نایب رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: جامعه اسلامی به صبر فردی اکتفا نمی‎کند؛ امروز مردم قهرمان عراق در راهپیمایی عظیم میلیونی در کنار ملت ایران، ملت یمن، ملت قهرمان لبنان و سایر ملت‌های منطقه، همه با هم فریاد مرگ بر آمریکا داشتند. این معنای روشن صبر جمعی است. من تردیدی ندارم که اگر کارشناسان سیاسی و نظامی آمریکا حوادث بعد از شهادت این سردار سلحشور را می‎توانستند تحلیل کنند، قطعاً به این اقدام دست نمی‎زدند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تصریح کرد: شهادت سردار سلیمانی راه را برای خلق قدرتی دیگر هموار کرد. ستون اصلی سیاست آمریکا در منطقه از دیرباز فرو ریخته بود. هم‌پیمانان آمریکا خود را در معرض فروپاشی می‌بینند؛ ساختار امنیت در منطقه در دستان قدرتمند ملت‌های مسلمان قرار گرفته است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: ملت عراق، ملت سوریه، ملت یمن، ملت بحرین، ملت ترکیه و سایر ملت‌های مسلمان در کنار هم یک جبهه متحد را مقابل زیاده‎خواهی آمریکا تشکیل داده‌اند و مشروعیت حاکمان دست‌نشانده غرب در منطقه به طور کلی فرو ریخته است. اسلام در پرتو فهم صحیح از اسلام ناب، به مکتب نیرومندی برای ملت‌های منطقه تبدیل شده است و امروز با عملیاتی که رخ داد قدرت نظامی آمریکا در منطقه نیز فرو ریخت.

وی ادامه داد: صبر جمعی این قدرت را آفریده است. برای صبر جمعی دو حوزه را تعریف می‎کنند؛ اول اینکه ای ملت‌های مسلمان در کنار هم و با هم باشید. جبهه متحد شما اقتدار می‌آفریند. نباید کاری کنیم که نشان دهیم با اقتدار ایران اسلامی نزاع داریم و به فکر حذف اقتدار ایران نباشیم؛ اگر کسانی شعار «نه غزه نه لبنان» سر می‌دهند یعنی ما مخالف اقتدار نظام هستیم. عراق منهای ایران به معنای کاهش اقتدار عراق است؛ لبنان منهای عراق هم به معنای کاهش قدرت ملت لبنان است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: دشمنان در جنگ جهانی دوم تمام توان خود را بر حذف اسلام از منطقه جنوب غربی آسیا به خرج دادند، اما امروز اسلام رمز موفقیت و وحدت ملت‌های منطقه است؛ معنای دوم صبر جمعی، ایستادگی در برابر دشمن است. مبادا صبر شما از آمریکا و گروه‌های تروریستی دست‌نشانده غرب کمتر باشد.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: البته ما رابطه خود را نه تنها با مسلمانان بلکه با همه انسان‎ها محکم می‎کنیم؛ ما دغدغه دشواری‌های ملل جهان در زیر چکمه‌های استکبار را هم داریم. نقش شهید سلیمانی در تأمین امنیت اروپا بر کسی پوشیده نیست لذا باید پیوندها را با یکدیگر مستحکم کنیم.

نایب رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی در پایان خطبه اول یادآور شد: لازم است قدرت نظامی خود را اضافه کنیم؛ در منطق قرآن کاهش قدرت معنایی ندارد و ملت‌های مسلمان باید در ابعاد مختلف در مرز قدرت حرکت کنند؛ دانش و علم مساوی با توانایی است. این برتری نظامی ایران و همچنین سایر پیشرفت‌های علمی، کار فرهیختگان مجامع دانشگاهی است که همان راه عزت و نگاه رهبری نظام است که باید ملتی مقتدر و دنیایی مقدر به نور ایمان و اسلام و دانش و یک جبهه مقاومت همیشه پیروز خلق کنیم.

بنابرگزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته نیز تصریح کرد: در آستانه شکل‌گیری مجلس یازدهم قرار داریم؛ اولاً ملت عزیز را به حضور یکپارچه در این انتخابات اقتدارآفرین توصیه می‌کنم. ثانیاً با مروری در حوصله وقت به سیاست‌های کلی قانونگذاری ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی که در ششم مهرماه سال جاری در 17 بند به قوای سه گانه ابلاغ شد، می‎پردازم.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه با تجربه‎ای که در نهاد قانونگذاری دارم عرض می‎کنم قانون متقن، عدالت‌محور، شفاف، معطوف به نیازهای اصلی و واقعی و الهام گرفته از منافع ذی‌نفعان و قابل اجرا و سنجش، پایه اصلی و رکن اساسی پیشرفت کشور است، اظهار کرد: هرگاه نهاد قانونگذاری در اندازه‎ای قرار گرفت که توانست با پرهیز از تصویب انبوهی از قوانین که فاقد عقبه کارشناسی لازم است در مسیر تحقق سیاست‌های کلی ابلاغی قدم بردارد، مطمئن باشید توسعه و پیشرفت کشور کلید خورده است و البته این راه دشواری است.

وی گفت: این راه نیازمند به یک جمع قابل توجه از نمایندگان ملت ایران است که در کنار تعهد و شجاعت و انگیزه حرکت و اقدام، از فهم لازم برای مسائل اصلی و ارائه نقشه راه برای برون رفت از آن تنگناه‎ها و دانش در اندازه لازم بهره‎مند باشند. این کار ملت را دشوار می‎کند لذا باید دست به اقدامی آگاهانه بزند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اضافه کرد: این اهداف بلند نیازمند عقلانیت، علم، عزم و اراده است. نگاهی کوتاه به عملکرد تقنینی ادوار مختلف مجلس، ضرورت این تحول را قطعی می‎کند. حدود هشتاد درصد قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‎شود یا اصلاحیه و یا استفساریه است؛ یعنی قانونی که تصویب شده است از استحکام منطقی و علمی برخوردار نبوده و باید مجدداً اصلاح شود، یعنی قانونی که تصویب شده از شفافیت و روشنی لازم بهره‎مند نبوده و نبازمند به تفسیر است. این روش نمی‎تواند ریل حرکت و تغییر باشد.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: با این مدل نمی‎توان قدرتی در تراز نظام اسلامی تأسیس کرد، بنابراین باید نگاه بلندمدت به مسائل کشور داشته باشیم و قوانین ما تضمین‌کننده منابع ملی باشد و راه مدیریت و هدایت کشور را در مسیر خلق قدرتی دیگر هموار کند. مخاطبان این سیاست‎های کلی که رهبر انقلاب ابلاغ کردند قوای سه گانه هستند، اما ثقل مسئولیت بر شانه نمایندگان محترم ملت ایران است.

وی با تأکید بر اینکه مجلس به عنوان رکن اصلی تقنین باید مسیر اصلاح این روند را با تغییر آئین‌نامه داخلی و توجه جدی به اسناد بالادستی نظام و نیازهای کلیدی کشور هموار کند، افزود: محور سیاست‎های کلی در حوزه قانونگذاری معطوف به دو حوزه محتوایی و شکلی است که هر دو حوزه بسیار مهم است؛ قانون باید شفاف و روشن، عام و فراگیر و قابل فهم باشد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اظهار کرد: در بند یک تا چهار به مبانی قانونگذاری در کشور اشاره شده است؛ اولاً مهم‌ترین سند برای تقنین در نظام اسلامی شرع مقدس و انور است. این نظام، جمهوری اسلامی است و هویت و اقتدار و منزلت آن ثمره اسلامیت نظام است و اسلامیت نظام در قوانین حاکم بر کشور تجلی پیدا می‌کند لذا باید نهاد قانونگذاری، دولت در ارائه لوایح و دستگاه قضایی از تمام ظرفیت خویش برای انطباق با آموزه‌های وحیانی یا عدم انطباق با این آموزه‌ها استفاده کنند.

خطیب جمعه تهران افزود: منبع دوم برای تقنین، قانون اساسی است؛ طرح‌ها و لوایح باید ناظر به اصول قانون اساسی و در چارچوب این قانون تمدن‌ساز سامان بگیرد. منبع دیگر سیاست‌های کلی نظام است که توسط کارشناسان و چهره‌های دارای تجربه و دانش و آشنا با مسائل کشور و عقبه کارشناسی علمی کشور، بررسی، تحلیل و تدوین می‌گردد و رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ می‎فرمایند؛ این سیاست‌ها باید اساس و محور تقنین در کشور باشد.

وی گفت: رفتار انفعالی در برابر این سیاست‎ها گره‎ای را نمی‎گشاید بلکه قانون باید با نگاه دقیق به سیاست‎های ابلاغی تدوین و تصویب شود. اگر ما در این جهت حرکت کنیم با یک انقلاب عظیم در همه عرصه‎های مدیریتی کشور رو به رو می‎شویم. حوزه دومی که سیاست‎های کلی به آن پرداخته است، رفع ابهامات و چالش‎های نظام قانونگذاری است، لذا می‎تواند به مثابه نقشه راه قوای سه گانه برای حل تنازعات در تدوین لوایح، قوانین، آئین نامه‌ها و بخشنامه‌های موضوع اصل 138 قانون اساسی تبدیل شود.

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: مجلس می‎تواند از این فرصت استفاده کند و با تصویب قانون، این چالش‌ها را به حداقل برساند. نکته دیگر درباره بایسته‌های نظام قانونگذاری است. در این راستا بر اساس بند 9 با استفاده از ظرفیت مرکز پژوهش‌های مجلس باید بر اساس نیازهای واقعی قانونگذاری صورت گیرد. همچنین باید با نگاه علمی و کارشناسی، قابل اجرا بودن قانون را بررسی کنند.

وی ادامه داد: اگر این اتفاقات رخ دهد با یک تحول رو به رو می‎شویم. همچنین قوانین باید از ثبات، نگاه بلندمدت و ملی برخوردار باشند تا نیازی به استفساریه نباشد. این قوانین باید مبتنی بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تأثیر اجرای قانون باشد و باید جایگاه مرکز پژوهش‎های مجلس برای آفرینش قوانین، از یک جایگاه مشاوره‌ای ارتقا پیدا کند و در این زمینه هم مجلس باید اقدام کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‎فرد تأکید کرد: نکته دیگر درباره مشارکت ذی‎نفعان در قانونگذاری است. جلب مشارک حداکثری مردم، عاملی مهم در موفقیت قوانین است. مردم اگر می‎خواهند با قانونی درباره افزایش قیمت برخی از حامل‌های انرژی رو به رو شوند باید در جریان تصویب و بررسی آن قوانین باشند لذا باید استدلال‌های آنان را شنید و نظر ذی‎نفعان و مشارکت آنها را برای قانونگذاری مورد توجه قرار داد.

خطیب جمعه تهران در پایان گفت: برخی از کشورهایی که امروز در حوزه قانونگذاری دارای وزنی هستند از یکصد سال پیش برای جلب نظر ذی‌نفعان اقدام کرده‎اند، لذا باید یک تعامل منطقی شکل بگیرد. مردم اهل بصیرت هستند و اگر منافع آنها تأمین شود، از منافع ملی حفاظت می‎کنند. نمی‎شود که ملت در دفاع مقدس مشارکت داشته باشند اما در حوزه قانونگذاری کمترین توجهی به مشارکت آنها صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha