به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری اصفهان، در جلسه « هنر و اقتصاد با محوریت ادبیات کودک و نوجوان»، با اشاره به بیان اصول و مباحث اقتصادی در راستای بهتر نوشتن قصههایی با مضامین اقتصادی، اظهار داشت: هدف از برگزاری این قبیل جلسات ، تعلیم و تربیت اقتصادی مخاطبان در قالب ادبیات است تا در این زمینه مولفهها و گرایشهای صحیح اقتصادی به مخاطبان عرضه شود.
وی افزود: اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد، آثار موفقی داشته باشیم، باید یک تکنیک خوب داستان نویسی در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال با تسلط بر فضای اقتصادی همراه باشد تا بتوان به خوبی از عهده این امر برآمد.
این عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه باید روی مفهوم اقتصاد مقاومتی کار شود، گفت: مفهومی که ضمن اقتصاد مقاومتی به فرد منتقل میشود، جای کار دارد.
وی ادامه داد: هدف اقتصاد مقاومتی تشویق افراد به راه اندازی کسب و کار است، کسب و کاری که مبتنی بر پایه علم و دانش باشد تا بتواند ما را به سمت و سوی صحیح و موثر در فضای اقتصاد مقاومتی سوق دهد.
طغیانی تصریح کرد: آیات بسیاری در قرآن کریم وجود دارند که با تدبر در آن متوجه میشویم که مفهوم اقتصاد مقاومتی در آن آیات دیده میشود، به عنوان مثال در سوره مائده آیه 62 اینچنین آمده است که انسانهایی که پیرو ادیان مختلف بودند اگر کتاب آسمانی قرآن را ملاحظه میکردند خیلی به نفعشان بود.
این صاحب نظر اقتصادی با اشاره به آیه 111 سوره اسرا، اظهار داشت: همانا قرآن هدایتگر کسانی است که میخواهند پایدار و مستحکم باشند، اینجاست که پایداری و استحکام در زندگی میتواند به کمک مردم بیاید.
وی افزود: در آیات 34 و 35 سوره توبه آمده که چرا بعضی از اجتماعات مقاوم نیستند، همانطور که در دنیای امروزی بسیاری از نخبگان اجتماعی مال مردم خوری میکنند، ثروت اندوزی میکنند بی آنکه در راه خدا خرج و یا انفاق کنند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی به خاطر شرایط اقتصادی، عدهای اقدام به خرید سکه، دلار، زمین و ... میکنند، چرخه اقتصادی کشور را به خطر میاندازند، به جای این که کسب و کار را بهبود بخشند و تعدادی را مشغول به کار کنند، سرمایه خود را صرف خرید چیزهایی میکنند که با گذشت زمان سود زیادی به آنها تعلق بگیرد.
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه سیاست گزاری اقتصادی کشور به گونهای است که افراد را تشویق به ثروت اندوزی میکند، گفت: این کار جامعه را به نابودی میکشاند، سرمایه باید در کسب و کار مصروف شود تا اشتغال ایجاد کند.
وی خطاب به نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان ادامه داد: اقتصاد مقاومتی دارای 5 رکن اصلی است که باید به زبان داستان وارد مطالبات مردم شود تا اقشار جامعه با این مفاهیم آشنا شوند و بتوانند در این راستا اقدامات بسیاری انجام دهند.
طغیانی با اشاره به اصل درآمد زایی در اقتصاد بیان کرد: درآمد زایی در کشور به اقتصاد مقاومتی کمک میکند و تولیدات داخلی یکی از روشهای درآمدزایی است.
این صاحب نظر اقتصادی با اشاره به برونگرا بودن به عنوان دومین رکن اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: باید تولیدات داخلی از لحاظ کیفیت عالی باشند تا بتوان تعداد مصرف کنندگان داخلی و خارجی را افزایش داد.
وی افزود: عدالت محور بودن از دیگر ارکان اقتصاد مقاومتی است و بی عدالتی و ثروت اندوزی برای تعدادی درآمد زایی ایجاد کرده و در مقابل تعداد دیگری با مشکل مواجه شدند.
طغیانی تصریح کرد: تولیدات باید بر پایه دانش باشد، چرا که دانش بنیان بودن تولیدات از رانت و فساد جلوگیری میکند و علم باعث رونق تولید میشود.
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اقتصاد کشور باید به دست مردم اداره شود، گفت: پنجمین رکن از ارکان اقتصاد مقاومتی، مردمی بودن آن است که مردم باید در بهبود اقتصاد سهیم باشند و کسب و کار راه بیاندازند و کاری کنند که کیفیت بهتر از کمیت باشد.
در ادامه ی این جلسه، هر یک از نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان حاضر در برنامه به ارائه ایدههای خودشان در قالب اقتصاد مقاومتی به زبان داستان و ساده پرداختند و دکتر طغیانی ضمن تایید سوژه یا تغییر ایده به سمت دیگری، آنان را راهنمایی کرد تا بهتر بتوانند داستانهای اقتصادی برای کودکان و نوجوانان بنویسند و در داستانهایشان به خوانندگان امید دهند، همچنین به نویسندگان توصیه کرد تا مثالهایی از انسانهای موفق دنیا در داستانهایشان بیاورند تا خوانندگان بفهمند که با تلاش میتوان به همه چیز رسید.
انتهای پیام