رقابت ۱۴ هزار اصفهانی در آزمون قرآن و عترت/ بانک اطلاعات قرآنی اصفهان تشکیل می‌شود
کد خبر: 3874560
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸

رقابت ۱۴ هزار اصفهانی در آزمون قرآن و عترت/ بانک اطلاعات قرآنی اصفهان تشکیل می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل ارشاد اصفهان گفت: هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت با رقابت ۱۴ هزار نفر در این استان برگزار می‌شود.

هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت جمعه برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، صبح امروز دوشنبه، هفتم بهمن‌ماه، در نشست خبری ستاد هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در روزهای آینده فضای استان اصفهان با برگزاری آزمون سراسری قرآن کریم عطرآگین می‌شود. مردم فرهنگ‌دوست و قرآن‌دوست اصفهان همیشه در زمینه فعالیت‌های قرآنی و حضور در این برنامه‌ها جزو استان‌های سرآمد و نمونه بوده‌اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال نیز مانند سال‌های گذشته، اصفهان با تعداد شرکت‌کنندگان بالای 14000 نفر، رتبه اول کشور را دارد و جالب است که ما با دومین استان کشور قریب به 4000 نفر اختلاف آماری داریم، یعنی استان اصفهان 4000 شرکت‌کننده بیشتر از استان دوم که خراسان رضوی است، دارد.

مدیرکل ارشاد اصفهان افزود: این آزمون در چهار بخش شامل 16 رشته برگزار می‌شود و تقریباً همه شهرستان‌های استان در این آزمون شرکت‌کننده‌ دارند. شهرستان اصفهان با بیش از 4500 شرکت‌کننده در میان شهرستان‌های استان رتبه اول را دارد و پس از اصفهان، شهرستان آران و بیدگل بیشترین ثبت‌نامی‌ها را از آن خود کرده است. 

اصفهان؛ پیشتاز در ثبت‌نام

انصاری بیان کرد: خوشبختانه مؤسسات قرآنی و بخش‌های فعال استان همیشه در فعالیت‌های قرآنی و به‌ویژه آزمون قرآن و عترت فعال بوده‌اند. در میان کلانشهرهای کشور نیز استان اصفهان بیشترین آمار ثبت‌نام در کشور را داشته است. در میان مؤسسات قرآنی نیز تعداد شرکت‌کنندگان مؤسسه قرآنی جامعةالقرآن‌الکریم استان اصفهان در سطح کشور بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این آزمون گفت: این آزمون با هدف سنجش و ارزیابی یک سال فعالیت قرآنی مؤسسات در بخش‌های مختلف قرآنی و شناسایی چهره‌های توانمند فعالیت‌های قرآنی، ایجاد انگیزه در آن‌ها و ایجاد یک فضای عمومی قرآنی در سطح کشور برگزار می‌شود و امیدوار هستیم که مردم کشور و استان اصفهان که همیشه عشق و علاقه خود را به قرآن و عترت نشان داده‌اند، بتوانند از این فضاها و فرصت‌ها حداکثر استفاده را داشته باشند.

انصاری تصریح کرد: این آزمون در بخش‌های مفاهیم قرآن، محتوای قرآنی، حفظ قرآن و معارف اهل بیت(ع) برگزار می‌شود. بخش مهم دیگر مسابقات بخش الکترونیکی برای فعالان این حوزه است و امیدوار هستیم روز جمعه هفته جاری شاهد آزمون خوبی برای علاقه‌مندان باشیم.

رئیس ستاد آزمون قرآن و عترت اصفهان اضافه کرد: سال قبل بیش از 11000 نفر در این آزمون شرکت کردند که این آمار امسال رشد داشته و به بیش از 14000 نفر رسیده است. سال قبل و سال پیش از آن نیز استان اصفهان میان دیگر استان‌ها رتبه اول را از نظر تعداد شرکت‌کنندگان داشته است. تعداد قبولی‌های این آزمون و کیفیت شرکت‌کنندگان استان اصفهان نیز در سال‌های قبل خوب بوده و قطعاً امسال نیز شرکت‌کنندگان اصفهانی در میان رتبه‌های برتر کشور خواهند بود.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای شرکت‌کنندگان آزمون سراسری قرآن و عترت، گفت: اعتقاد ما این است که مردم استان اصفهان و علاقه‌مندان به قرآن با هر شرایطی در این صحنه‌ها حضور پیدا کنند و به همین خاطر تلاش کردیم در حد بضاعت‌مان زمینه حضور راحت‌تر آنان را فراهم کنیم. به همین منظور با شرکت اتوبوسرانی هماهنگ شده و اتوبوس‌هایی از اکثر مناطق استان و شهر اصفهان شرکت‌کنندگان را به محل آزمون می‌رسانند.

انصاری تأکید کرد: برای این کار از ساعت 6 صبح سامانه تندرو خط 3 اتوبوسرانی پایانه خرم از میدان جمهوری و خط 29 از میدان بزرگمهر، ابتدای خیابان مشتاق شرکت‌کنندگان را تا دانشگاه آزاد خوراسگان و تا جلوی درب سالن آزمون می‌رسانند. در محل برگزاری آزمون نیز شرایطی فراهم شده است که مادرانی که همراه فرزندان خود در این مسابقه شرکت می‌کنند بتوانند راحت‌تر از فضا استفاده کنند. به همین منظور خودروهای شخصی نیز اجازه ورود به دانشگاه را داشته و نمازخانه دانشگاه برای استراحت خانواده‌های متسابقان در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص ساماندهی مؤسسات قرآنی در استان اصفهان گفت: یکی از سرمایه‌های ما حضور مؤسسات خوب و فعال قرآنی در سطح استان است و خدا را شکر این مؤسسات فعالیت‌های بسیار خوبی هم در زمینه آموزش و هم در زمینه قرائت و حفظ و مفاهیم دارند. در همین آزمون امسال، مؤسسه جامعةالقرآن اصفهان میان مؤسسات کشور از نظر تعداد شرکت‌کنندگان رتبه اول را کسب کرده است.

بانک جامع اطلاعات قرآنی اصفهان تشکیل می‌شود

وی ادامه داد: به علاوه دستگاه‌های دولتی، نهادها و همه سازمان‌ها و بخش‌هایی که به نوعی می‌توانند کمک کنند در کنار مؤسسات قرار گرفته و با آن‌ها همراه شوند تا بتوانند فعالیت‌های قرآنی بهتری داشته باشند. یکی از برنامه‌هایی که در این ایام قصد برگزاری آن را داریم جمع‌بندی یک بانک جامع اطلاعات قرآنی در سطح استان است که به‌وسیله آن بتوانیم فعالان حوزه قرآن را در این بانک اطلاعاتی بهتر شناسایی کنیم. مسئولیت این کار نیز به اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت واگذار شده است و امیدوار هستیم همه دستگاه‌ها و مؤسسات، ما را در این زمینه یاری کنند.

انصاری اضافه کرد: برنامه دیگر هفته قرآن و عترت است که از 19 لغایت 25 بهمن در سطح استان برگزار خواهد شد و فرصت بسیار خوبی است که حداقل یک هفته تمام استان و دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی تلاش کنند که در حوزه‌های مختلف فعالیت خود را گسترش داده و به نمایش بگذارند. برنامه‌هایی نیز برای این هفته تدارک دیده شده است که ان‌شاءالله به‌زودی اطلاع‌رسانی دقیق‌تری در این باره خواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha