نمایشگاه دستاوردهای دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار می‌شود
کد خبر: 3875288
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹
همزمان با دهه فجر؛

نمایشگاه دستاوردهای دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار می‌شود

گروه اجتماعی ـ رئیس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و محصولات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دهه فجر خبر داد.

نمایشگاه دستاوردهای دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان، رئیس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در نشست خبری که امروز پنجشنبه 10 بهمن‌ماه در محل این دفتر برگزار شد، با بیان اینکه اولین توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، توصیه به علم‌آموزی و نشر علم است، اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی دهه فجر امسال را به عنوان اولین سالگرد شروع گام دوم انقلاب، محکی برای فعالیت‌های علمی یک سال گذشته خود قرار داده است و بر این اساس، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری بازه زمانی مورد اشاره در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و محصولات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نمایندگی از این پژوهشگاه در دهه فجر برگزار می‌شود.

وی افزود: این نمایشگاه از 13 تا 16 بهمن‌ماه در محل دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار می‌شود و از ساعت 8 صبح تا 14 بعد از ظهر برای بازدید همه علاقمندان دایر است. این نمایشگاه دستاوردهای پژوهشکده الهیات و خانواده، اداره کل پژوهشی، دو مؤسسه آموزش عالی علامه مجلسی و مجتهده امین، اداره کل فرهنگی تبلیغی، مرکز ملی پاسخگویی و اداره فناوری شعبه اصفهان را دربرمی‌گیرد. افتتاحیه رأس ساعت 9 صبح 13 بهمن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود. همچنین در روز اول، از کتاب‌های تازه چاپ پژوهشکده رونمایی می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها، درسنامه اخلاق آیت‌الله مظاهری و کتاب‌های دیگر شامل پرسمان معاد و پرسمان طلاق است. ضمن اینکه نشستی علمی با عنوان فلسفه سیاسی اسلام و گام دوم انقلاب با حضور دکتر لک‌زایی برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: در روز دوم، نشستی با حضور مدیر پیامرسان ایتا در محل نمایشگاه و در روز سوم نشستی با عنوان کارکردهای مهارت‌های ارتباطی در سبک زندگی اسلامی برگزار می‌شود. روز چهارم به واحد خواهران و مؤسسه مجتهده امین اختصاص دارد که برگزاری یک کرسی تخصصی را تدارک دیده‌اند. دیدار با اصحاب قلم و پژوهشگران نیز از دیگر برنامه‌های جنبی در طول برگزاری نمایشگاه است.

احمدیان بیان کرد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فعالیت رسمی خود را از سال 1384 با هدف پشتیبانی از مباحث علمی دفتر تبلیغات اسلامی آغاز کرد و چهار رویکرد با عنوان بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی؛ تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی؛ اخلاق، خانواده و سبک زندگی؛ و نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران را با استفاده از ظرفیت 12 پژوهشکده دنبال می‌کند. از میان این پژوهشکده‌ها، پژوهشکده الهیات و خانواده در اصفهان، پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی در مشهد و سایر پژوهشکده‌ها در قم مستقر هستند.

وی ادامه داد: تدوین و انتشار دایره‌المعارف‌ها و دانشنامه‌های متعدد نظیر دایره‌المعارف قرآن کریم در 15 جلد و دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان؛ تدوین و انتشار 10 اصطلاح‌نامه نظیر اصطلاح‌نامه علوم قرآنی؛ تدوین و تکمیل فرهنگ‌نامه‌های متعدد نظیر فرهنگ قرآن در 33 جلد؛ و تدوین مجموعه آثار و موسوعه‌ها مثل موسوعه آیت‌الله مظاهری در 27 جلد، از جمله فعالیت‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام طرح‌های این پژوهشگاه با هدف و سیاست خاصی به اجرا درمی‌آید، گفت: بعضی از این پژوهش‌ها ذیل کلان‌پروژه‌هایی تجمیع می‌شوند و 35 کلان‌پروژه مفصل را شکل می‌دهند، مثل اندیشنامه متفکران مسلمان، سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه و مسائل مستحدثه پزشکی. کلان‌پروژه‌ای که در پژوهشکده الهیات و خانواده در حال اجرا است، کارآمدی و پایداری خانواده بر اساس تعالیم اسلامی نام دارد.

رئیس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1184 جلد کتاب منتشر شده است، حدود 100 هیئت علمی وجود دارد و 70 پژوهشگر در قالب پروژه‌ای و نیمه وقت با این پژوهشگاه همکاری می‌کنند. این پژوهشگاه پرتال‌های بسیار متنوعی دارد؛ مثل پرتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پرتال نشریات، پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی، کتابخانه دیجیتال و ویکی علوم اسلامی که تعدادی از این پرتال‌ها در نمایشگاه عرضه می‌شود. 13 نشریه علمی در این پژوهشگاه منتشر می‌شود که 7 نشریه دارای رتبه‌های علمی پژوهشی و علمی ترویجی هستند. حدود 502 کرسی آزاداندیشی، نقد و نظریه‌پردازی، 19همایش بین‌المللی و 46 همایش ملی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شده است و تعداد همکاری‌ها و تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی این مرکز به بیش از 138 مورد می‌رسد.

وی در خصوص فعالیت‌های پژوهشکده الهیات و خانواده، بیان کرد: 148 کرسی آزاداندیشی، 156 نشست علمی و 85 پروژه پژوهشی در حال انجام یا تمام شده که 60 درصد آنها به موضوع خانواده مربوط می‌شود، در پژوهشکده الهیات و خانواده برگزار و اجرا شده است.

انتهای پیام
captcha