انقلاب اسلامی برگرفته از نهضت انبیاست
کد خبر: 3876295
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸

انقلاب اسلامی برگرفته از نهضت انبیاست

گروه معارف ـ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی از نظر هدف و شیوه راهبری ریشه در نهضت انبیا داشت و به بندگی خداوند و پرهیز از پیروی طاغوت دعوت می‌کرد.

انقلاب اسلامی برگرفته از نهضت انبیاست

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه طبق آیات قرآن خداوند در هر قومی رسولی را برانگیخته است، اظهار کرد: برنامه این رسولان، دعوت به بندگی خداوند و اجتناب از طاغوت بوده که در شعار «لا اله الا الله» متجلی شده است، یعنی نفی هر گونه غیر خدا و گرایش به توحید؛ چون هدف خلقت، عبادت خدا و بعثت نیز برای دعوت به انجام این کار است، از طریق مبارزه با کفر و شرک و ظلم و فساد و خرافه و تثبیت حاکمیت الله.

وی افزود: در جریان انقلاب اسلامی، رهبری مردم بر عهده یک مرجع تقلید و نایب عام امام زمان(عج) بود که به اسلام و توحید دعوت می‌کرد و خود نیز فرد موحد بی‌نظیری بود، لذا اهداف انقلاب از همان هدف انبیا سرچشمه می‌گرفت. علاوه بر این، شیوه انبیا هم شیوه‌ای انقلابی بود و همه اقدامات خود را با انگیزه خدایی و اخلاص انجام می‌دادند.

انقلاب اسلامی حرکتی الهی و قرآنی بود

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: انقلاب اسلامی از نظر شیوه راهبری، شبیه رسالت انبیا بود، چون فردی عادل و عبد و بنده خدا آن را رهبری می‌کرد. از طرف دیگر، مخاطب انبیا، امت‌ها بودند که باید تغییرات اجتماعی را به وجود می‌آوردند. از این نظر، چارچوب انقلاب اسلامی نیز ریشه در نهضت انبیا داشت.

حجت‌الاسلام اژه‌ای با بیان اینکه انقلاب اسلامی در کلیت خود حرکتی الهی و قرآنی بود، گفت: در عمل و اجرا می‌توان کارنامه انقلاب اسلامی را در موضوعات و زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد و نمراتی برای آن لحاظ کرد. البته معدل نمرات انقلاب، قبولی و بالاتر از حد متوسط است و قطعا نمی‌توان ادعا کرد که همه چیز عالی و بدون نقص است. به هر حال مشکلاتی وجود دارد و اگرچه اصل انقلاب بدون نقص بود، ولی در مقام اجرا کمبودها و کاستی‌هایی داشته و داریم.

وی بیان کرد: قبل از انقلاب، ارتش ایران پاسدار سلطنت و حافظ شاه بود، ولی این نیروی مسلح بعد از انقلاب به ارتشی مردمی و اسلامی از نظر هدف و عمل تبدیل شد. در دوران رژیم پهلوی، ارتش سرکوبگر مردم و مانع آزادی بود که اقداماتی چون کودتای 28 مرداد و کشتار 15 خرداد و 17 شهریور را انجام داد، ولی ارتش جمهوری اسلامی همواره در کنار مردم و مدافع آنهاست و ما شاهد هیچ نوع درگیری میان ارتش و مردم نبوده‌ایم. ارتش شاهنشاهی در سیاست خارجی به عنوان بخشی از ارتش آمریکا عمل می‌کرد، ولی امروز ارتش جمهوری اسلامی مدافع مظلومین و محرومین است. همین نکته کافی است تا بگوییم در ایران واقعا انقلابی به پا شد. نیروهای مسلح بعد از انقلاب نه تنها با قبل از آن به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند، بلکه با ارتش‌های کشورهای همسایه و مسلمان نیز نمی‌توان آنها را مقایسه کرد، چون فرماندهی کل قوا را انسانی صالح و شایسته بر عهده دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب، در اقتصاد، صنعت، آموزش، کشاورزی، بهداشت و درمان و زمینه‌های دیگر نیز توفیقاتی حاصل شد که تداوم آنها به انگیزه‌ها و اقدامات مجریان و برنامه‌ریزان بستگی دارد. برخی معتقدند اگر سلطنت پهلوی هنوز روی کار بود، همین اقدامات را انجام می‌داد، ولی می‌توان اوضاع کشور را تا سال 57 در زمینه‌های گوناگون مورد ارزیابی قرار داد تا صحت‌وسقم این ادعا روشن شود. اگر برنامه ششم توسعه در زمان پهلوی دوم را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم مواردی که در حال حاضر از آنها با عنوان موفقیت‌ها و دستاوردهای کشور یاد می‌کنیم، اصلا در این برنامه مطرح نشده بود، مثلا 90 درصد مواد غذایی از کشورهایی نظیر آمریکا و اسرائیل وارد می‌شد.

وی اضافه کرد: امروز وضع معیشت مردم و خط فقر تغییر کرده و امکانات در زمینه‌های مختلف بهبود پیدا کرده است، البته همواره و در هر دوره‌ای مشکلات جدیدی به وجود می‌آید و سطح انتظارات مردم و هزینه‌های زندگی به مرور بیشتر می‌شود، ولی در هر صورت خدمات و تغییرات اقتصادی و اجتماعی فعلی از آثار و برکات انقلاب اسلامی است، هر چند با یک‌سری اشکالات در برنامه‌ریزی و اجرا مواجه هستیم.

انتهای پیام
captcha