نمایش همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان الهی
کد خبر: 3876837
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
برنامه‌های کمیته اقلیت‌های دینی دهه فجر تشریح شد؛

نمایش همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان الهی

گروه جامعه ــ نماینده و عضو انجمن کلیمیان کشور با بیان اینکه امروز ما نمایندگان ایرانیان غیرمسلمان در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گرد هم آمده‌ایم، گفت: ما در کنار تمام ایرانیان مسلمان و غیرمسلمان زندگی می‌کنیم و به کشورمان عشق می‌ورزیم. باید جلوگیری از تمام تهدیدات دشمن علیه ملت ایران باید یک‌دل و متحد بایستیم.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری تشریح برنامه‌های ایام الله دهه فجر اقلیت‌های دینی کشور امروز چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه با حضور سیدمجتبی میردهقان، رئیس اداره امور اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان ارامنه، مسیحیان، زرتشتیان ایران در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

میردهقان در آغاز این نشست با بیان اینکه انقلاب اسلامی به خودی خود تحولی درونی است، اظهار کرد: همه ادیان توحیدی و اقلیت‌ها در ایران بر اساس شرح وظایفی که مجلس شورای اسلامی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با عنایت به دیدگاه‌های دینی، آداب و رسوم و اعتقادات ادیان همه‌ساله برنامه‌هایی را ویژه این ایام تدارک می‌بینند. فعالیت‌های فرهنگی در ذیل هر یک از اقلیت‌ها نیاز به طرح دیدگاه‌های تخصصی دارد که در طول این سال‌ها اداره‌ای تحت عنوان اداره اقلیت‌های دینی امورات فعالیت‌های اقلیت‌ها را پیگیری می‌کند. آنچه در اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها مهم است، شکل‌گیری تحولی درونی بین افرادی است که برنامه‌ها را اجرایی می‌کنند. جامعه اقلیت‌های دینی ارتباط مستمری با نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی دارند و نیز فعالیت‌های گسترده‌ای که توسط جامعه اقلیت‌های دینی انجام می‌شود، مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های اقلیت‌های دینی در ایام‌الله گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: شب گذشته هم‌اندیشی سالیانه نمایندگان اقلیت‌های دینی کشور با حضور وزیر ارشاد و مدیران نهاد‌هایی که در طول سال با آن‌ها ارتباط داریم برگزار شد. یکی دیگر از اقدامات در این ایام به صدا در آمدن ناقوس کلیسا‌ها در سالروز ورود تاریخی امام راحل به میهن بود. همچنین فردا ۱۷ بهمن‌ماه، برنامه میهمانی لاله‌ها به میزبانی انجمن ارامنه تهران در کنار قبور شهدای ارامنه در بهشت زهرا (س) برگزار و مزار شهدا گلباران خواهد شد.

به گفته رئیس اداره امور اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ برگزاری نشست هم‌اندیشی مسئولان فرهنگی اقلیت‌ها، تقدیر از خانواده‌های شهدای ارامنه، برگزاری شانزدهمین همایش فرهنگی ادیان توحیدی و اقلیت‌های دینی، افتتاح سالن ورزشی و برگزاری جام ورزشی وهمن با حضور ورزشکاران زرتشتی سراسر کشور به میزبانی استان یزد از دیگر برنامه‌ها خواهد بود. همچنین اجرای مراسم ویژه دینی در کلیسای سرکیس مقدس، برگزاری نشست تخصصی نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی، برپایی نمایشگاه صنایع دستی بانوان ارامنه و مسابقه تنیس روی میز از جمله برنامه‌های گرامیداشت دهه فجر در استان آذربایجان شرقی است. گردهمایی و سخنرانی نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارش ۱۲ سال حضور در مجلس، برگزاری جشن ویژه انجمن بانوان کلیمی و جشن پیروزی انقلاب اسلامی با اجرای کنسرت موسیقی سنتی از جمله برنامه‌های جامعه یهود در این ایام خواهد بود.

وی افزود: برپایی آیین دعا و نیایش در محل کلیسا‌های آشوری و کلدانی مهمترین برنامه جامعه آشوری در تهران خواهد بود. از جمله برنامه‌های جامعه زرتشتی نیز می‌توان به ادای احترام به شهدای زرتشتی در آرامگاه قصر فیروزه، جشن خوانی و مراسم مذهبی به همراه پرسش و پاسخ دینی توسط موبدان تهران و برپایی نمایشگاه و فروشگاه فعالیت هنری بانوان زرتشتی اشاره کرد. ارامنه تهران نیز در این ایام اقدام به برگزاری نمایشگاه آثار صنایع دستی و فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانش آموزان کرده‌اند.

در ادامه این نشست خبری، هر یک از نمایندگان اقلیت‌های دینی کشور به ارائه توضیحاتی پیرامون ویژه‌برنامه‌های هر یک اقلیت‌های دینی به منظور گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند.
 
واقعیت‌های تلخ وحدت ملی را خدشه‌دار نکند
شهاب شهامی‌فر، نماینده و عضو انجمن کلیمیان کشور در این نشست با اشاره به حوادث دی‌ماه از جمله شهادت سردار سلیمانی، حادثه سقوط هواپیما و سانحه خارج شدن قطار از ریل اظهار کرد: دی‌ماه تلخی را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم شاهد روز‌های شیرینی برای همه مردم باشیم. نباید اجازه بدهیم منافع ملت ایران مورد تهدید بیگانگان قرار گیرد. نباید اجازه دهیم واقعیت‌های تلخ وحدت ملی را مورد تهدید قرار دهد.

وی با بیان اینکه ترامپ و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای درباره هولوکاست، بی‌شرمانه ایران را متهم به یهودی‌ستیزی کردند، ادامه داد: یهود، قدمتی بیش از سه هزار سال در ایران دارد و در این مدت، با همه فراز و نشیب‌ها، زندگی مسالمت‌آمیزی با سایر ادیان توحیدی در ایران داشته است. پست‌تر از فاجعه هولوکاست، استفاده ابزاری برخی دولت‌ها از این واقعه علیه ملت ایران است. پس از جنگ جهانی دوم در منطقه خاورمیانه هر کودتا و انقلابی که رخ داد موجب شد تمام جوامع کلیمی در کشور‌ها از بین برود و هیچ جامعه یهودی با تشکیلات در این کشور‌ها باقی نمانده، اما در ۴۱ سال پیش که انقلاب اسلامی با رهبری یک روحانی مسلمان به وقوع پیوست، جامعه کلیمی به صورت متشکل و سازمان یافته هنوز بقا دارد و در کنار ایرانیان زندگی می‌کند. ما در کنار تمام ایرانیان مسلمان و غیرمسلمان زندگی می‌کنیم و به کشورمان عشق می‌ورزیم. امروز و در این جلسه، نمایندگان ایرانیان غیرمسلمان در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گرد هم آمدیم و برای جلوگیری از تمام تهدیدات دشمن علیه ملت ایران باید یک‌دل و متحد بایستیم. قطعاً گلایه‌هایی وجود دارد، اما آنها را در داخل خانواده خودمان حل می‌کنیم و آن را غیر از مجرای ایران و مسئولان ایرانی پیگری نمی‌کنیم.
 
نظر مساعد ملت و دولت ایران نسبت به اقلیت‌های دینی
شهامی‌فر با بیان اینکه باید واقعیت‌های زندگی ما اقلیت‌ها را برای ایرانیان و جهانیان آشکار کنید، گفت: هر چه بیشتر شناخت داشته باشیم و آگاه باشیم که مشکلات و دغدغه‌های ایران فارغ از تمام اختلافات است، این موجب خواهد شد اتحاد بیشتری داشته باشیم. پایداری جامعه ایرانی مقابل تهدیدات داخلی و خارجی موجب خواهد شد در مسیر سعادت و خوشبختی آینده گام برداریم. اکنون که در آستانه گام دوم انقلاب هستیم، باید توجه داشته باشیم حضور چهل‌ویک ساله جامعه کلیمی در ایران حاصل فرزانگی و خردمندی بنیانگذار جمهوری اسلامی و جانشین برحق ایشان بوده است و دولت و ملت ایران با نظری بسیار مساعد و حسن نظر به تمام اقلیت‌های قومی، زبانی و دینی می‌نگرند و ما خوشحالیم که در چنین سرزمینی به عنوان ایرانی غیرمسلمان زندگی می‌کنیم. این‌ها تبلیغ و شعار نیست. زندگی مسالمت‌آمیز همراه با آسایش و آرامش یهودیان در کشور ایران شعاری نیست و یک واقعیت است و اختلاف جمهوری اسلامی با رژیم صهیونیستی این مسئله را تحت‌الشعاع قرار نداده است. ما می‌توانیم از یهودیان اروپا، آمریکای لاتین و ... دعوت کنیم به ایران بیایند و از نزدیک ببینند که یهودیان به راحتی در ایران و در کمال آرامش و آسایش زندگی می‌کنند.

به گفته نماینده اقلیت کلیمیان کشور؛ قرائت دعای سلامتی برای رهبر معظم انقلاب، حضور جوانان کلیمی در بیمارستان‌ها در ایام دهه فجر، برگزاری گردهمایی و سخنرانی انجمن کلیمیان در کتابخانه ملی، جشن ویژه مراسم انجمن بانوان کلیمی به مناسبت پیروزی انقلاب، برگزاری شب شعر و اجرای موسیقی و سخنرانی در گرامیداشت پیروزی انقلاب توسط کانون فرهنگی انجمن کلیمیان و دیدار با خانواده شهدای کلیمی و تقدیر از آن‌ها از جمله برنامه‌های ایام‌الله دهه فجر است.
 
مشارکت در برنامه‌های ملی؛ از راه‌های حفظ اتحاد
در ادامه رامون یوسفی چمکی، عضو هیئت مدیره انجمن آشوریان تهران و مسئول روابط عمومی انجمن در سخنانی با بیان اینکه در شرایطی هستیم که دشمنان تلاش می‌کنند ضربه‌های سنگینی به جامعه ایرانی بزنند، گفت: دشمن از حمله‌های تهدیدآمیز خود به نفوذ در اقشار مختلف رسیده‌اند تا بتوانند اتحاد را از بین ببرند و لذا تلاش دارند پایه‌های کوچک‌ترین جامعه یعنی خانواده را سست کنند و اتحاد بین اقوام و ادیان را از بین ببرند. یکی از راه‌های پابرجا نگه داشتن این اتحاد حضور و مشارکت اقلیت‌ها و آحاد ملت در برنامه‌ها و آیین‌هایی مانند ایام دهه فجر است.

وی افزود: جامعه آشوری همه ساله در کنار مردم بوده است و از جمله برنامه‌های امسال در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، می‌توان به مزین کردن مجتمع‌های آشوری‌ها، به صدا درآوردن زنگ انقلاب در مدارس و کلیسا‌های آشوری در بامداد ۱۲ بهمن‌ماه، برپایی جلسه دعا و نیایش و گلباران مزار شهیدان و آیین سپاس، حضور در حرم مطهر امام راحل و برپایی آیین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مجتمع‌های آموزشی آشوری و نهایتاً حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن از سوی آشوریان اشاره کرد.

در ادامه نماینده انجمن زرتشتیان نیز در سخنانی به حضور هم‌کیشان خود در حرم مطهر امام راحل اشاره کرد که آغاز رسمی برنامه‌های دهه فجر زرتشتیان بوده است و گفت: ویزیت رایگان هموطنان ایرانی و گردهمایی شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن از جمله مهمترین برنامه‌های زرتشتیان ایرانی در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

یادآور می‌شود، روز پنج‌شنبه (فردا) ۱۷ بهمن‌ماه نیز به صورت سراسری، رأس ساعت ۱۴ گلزار شهدای کشور میزبان برگزاری مراسم میهمانی لاله‌ها و گلباران مزار شهدا خواهند بود.
انتهای پیام
captcha