بازخوانی ماهیت فرابشری بودن انبیاء در فصلنامه «اندیشه نوین دینی»
کد خبر: 3877963
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹

بازخوانی ماهیت فرابشری بودن انبیاء در فصلنامه «اندیشه نوین دینی»

پنجاه و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «اندیشه نوین دینی» شامل 10 مقاله منتشر شد که عنوان یکی از آنها «بازخوانی چیستی فرابشری بودن انبیاء» است.

به گزارش ایکنا؛ پنجاه و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «اندیشه نوین دینی» به صاحب‌امتیازی دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «قرائتی عرفی از دین؛ تحلیل و نقد رهیافت دین‌شناختیِ العشماوی»، «بازخوانی چیستی فرابشری بودن انبیاء»، «تمایز سیره و آموزه‌های شریعت‌گرای ائمه اثنی‌عشر(ع) با گمانه‌های صوفیانِ اباحی‌گر»، «تحلیل روش‌شناسی انسان‌پژوهی با رویکرد گسترش کلام کاربردی»، «جهان تاریخی، وسعت و روابط حاکم برآن ازمنظر قرآن کریم (با تاکید بر رویکرد کلام تاریخی)»، «بررسی تطبیقی تئوری صورت حیات ویتگنشتاین و عرف خاص فقاهتی»، «تحلیلی انتقادی به رویکرد تقلیل گرایانه نظریه معروف و معهود رجعت»، «بررسی انتقادی فرضیه تکامل داروین با تأکید برآراء آیت‌الله جوادی آملی»، «بررسی ادله قاعده «واجب الوجود بالذات واجب من جمیع الجهات» و دلالت آنها بر عینیت ذات و صفات الهی در حکمت متعالیه»، «راهبردی ویژه در بررسی مسئله امامت و اثبات آن».

چیستی فرابشری بودن انبیاء

در چکیده مقاله «بازخوانی چیستی فرابشری بودن انبیاء» می‌خوانیم: «پرسش اصلی نگاشته حاضر، چیستی نگاه قرآن به ویژگی‌های فرابشری پیامبران الهی است. چرایی طرح این مسئله به اندیشه برخی مستشرقان و دگراندیشان در نفی ویژگی‌ها و توانایی­های فرابشری و ماورایی انبیاء و ارجاع این ویژگی‌ها به غلوِ غالیان بازگشت دارد. بر این اساس، پژوهشِ نظری و بنیادی پیش رو می‌کوشد با روش تحلیل متن و رویکرد تحلیل داده‌ها و یافته‌های قرآنی، به واکاوی دیدگاه‌های راجع به ابعاد فرابشری پیامبران پرداخته و ضمن تاکید بر جوهر بشری پیامبران، امتیاز ایشان از سایر افراد بشر را در جنبه معنوی جست‌وجو ‌کند. تبیین و نقد قرائت های مطرح شده از چیستی ابعاد فرابشری انبیاء در قرآن محور مقاله پیش رو را شکل می‌دهد. با اثبات ژرفای اندیشه فرابشری انبیاء در نگاه اصیل قرآنی، خوانش مقابل ناموجه می‌شود. برآیند این تحلیل نشان دهنده بهره مندی انبیا از اوصاف فرابشری همساز در منطق وحی دارد.»

جهان تاریخی، وسعت و روابط حاکم برآن از منظر قرآن کریم

در طلیعه مقاله «جهان تاریخی، وسعت و روابط حاکم برآن ازمنظر قرآن کریم (با تاکید بر رویکرد کلام تاریخی)» آمده است: «شناخت بستر وقوع حوادث و رویداد های تاریخی و محدوده و وسعت آن، که جهان تاریخی را سامان می‌دهد در مطالعات تاریخی و زندگی بشری از اهمیت بسزایی برخوردار است، توجه به دامنه تاثیر رفتارهای تاریخی انسان در عوالم مختلف علاوه بر اثر تربیتی بر فرد و جامعه، به نوبه خود در ساخت فرهنگ و تمدن الهی موثر است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی در بررسی گزاره‌های تاریخی، تفسیری و با رویکرد کلام تاریخی بر آن است تا وسعت جهان تاریخی و روابط حاکم بر آن را از منظر قرآن مشخص نماید. یافته‌ها نشان می‌دهد که جهان تاریخی قرآن علاوه بر عالم مادی که بستر اعمال و رخداد های انسانی است، عالم غیب را نیز در بر می‌گیرد، عالم غیبی که دارای اضلاعی همچون عالم آخرت، عالم ملکوت و عالم امر است را. بنابراین هر رخدادی درعالم مادی، بازتابی درعالم غیب دارد و بالعکس هر رخداد مربوط به انسان در عالم غیب، در عالم مادی تاثیر می‌گذارد.»

راهبردی ویژه در بررسی مسئله امامت

در چکیده مقاله «راهبردی ویژه در بررسی مسئله امامت و اثبات آن» می‌خوانیم: «مسئله اصلی این مقاله، ارائه شیوه‌ای ویژه در اثبات امامت است. امامت حضرت علی‌(ع) با ادله نقلی، اعم از آیات و روایات متواتر و امامت دیگر ائمه(ع) از راه ادله نقلی اثبات می‌شود. اما از نظر نگارنده، اثبات امامت هر یک از امامان معصوم(ع)، راه‌ها و شیوه‌هایی غیر از ادله نقلی نیز دارد. این ادله بسیار است و می‌توان به روش‌های گوناگونی برای اثبات امامت آن حضرات استدلال کرد. مجموع استدلال‌های اقامه شده یا استدلال‌هایی که قابل ارائه است یا نقلی‌اند یا عقلی. می‌توان از راه دلیل عقلی به شیوه عقلی مستقل و شیوه عقلی غیرمستقل استدلال‌هایی پرشماری اقامه کرد. در این نوشتار با استفاده از آسان‌ترین استدلال‌های عقلی، به واکاوی و اثبات مسئله اصلی می‌پردازیم. آشکار است که بحث درباره ولایت، به دلیل نقش ویژه آن در حیات انسانی و علوم اسلامی، ضروری و البته کاربردی است.»

انتهای پیام
captcha