دستاوردهای كسب عنوان پایتخت ایران برای شیراز چیست
کد خبر: 3878011
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹

دستاوردهای كسب عنوان پایتخت ایران برای شیراز چیست

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به كسب عنوان پایتخت ایران از سوی شیراز، برخی از دستاوردهای كسب این عنوان را برای این كلان‌شهر برشمرد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، صابر سهرابی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز، ۲۱ بهمن با اشاره به اینکه کسب عنوان پایتختی کتاب، نتیجه همکاری و همراهی همه دستگاه‌ها و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی بوده است، نسبت به تداوم این امر ابراز امیدواری و اضافه کرد: کسب این عنوان در واقع شروع راه و نقطه آغازی برای گسترش فرهنگ مطالعه و تبیین جایگاه فارس به عنوان گاهواره تمدن این سرزمین، در جهان است.

وی به برخی از دستاوردهای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران نیز اشاره كرد و گفت: نامزد شدن شیراز به‌عنوان پایتخت کتاب جهان و معرفی به یونسکو، افزایش بن خرید کتاب در نمایشگاه کتاب استانی، اختصاص بودجه دایمی به دبیرخانه پایتختی کتاب، کمک به توسعه زیرساخت‌های کتابفروشی‌های شیراز برای تعمیر، تجهیز و خرید کتاب، حضور مستمر و پررنگ در نمایشگاه‌های کتاب داخلی و خارجی مثل نمایشگاه بین‌المللی تهران و فرانکفورت آلمان، افزایش سرانه کتاب‌های اهدایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان فارس، افزایش سرانه خرید کتاب و حمایت از ناشران و عضویت دائم اداره‌کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس در شورای سیاست گذاری پایتختی کتاب ایران و ترکیب داوران این رویداد، بخشی از دستاوردهای پایتختی کتاب ایران برای شیراز و فارس است.

سهرابی با اشاره به نقش محوری استاندار فارس در تحقق این مهم، همکاری کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صدا و سیما و اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز، مرکز حافظ شناسی، مرکز سعدی شناسی، حوزه‌های نشر، چاپخانه داران، کانون های آگهی و تبلیغات و رسانه‌ها در تحقق این مهم را بسیار مهم و تاثیرگذار تلقی کرد.

وی در توضیح روند طی شده برای کسب این عنوان گفت: از ابتدای اجرای این طرح و طی ۵ سال گذشته، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به دنبال کسب این عنوان مهم بوده و به همین دلیل تلاش کرد مجموعه توانمندی های خود را به کار گیرد و بسیج کند تا کسب این عنوان محقق شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس با بیان اینکه نتیجه فعالیت‌های انجام شده در سال‌های گذشته کسب عنوان شهر خلاق کتاب و همچنین عناوین برتر شهرها و روستاهای دوستدار کتاب در دوره های قبل بوده است، گفت: خوشبختانه امسال موفق شدیم با همکاری بین دستگاه ها و بالغ بر ۳ هزار نفر ساعت برنامه ریزی و کار جمعی به آنچه شایسته بودیم، دست یابیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی در ادامه با اشاره به اینکه شیراز از میان ۱۷۱ شهر کشور که در رقابت پایتخت کتاب ایران حضور داشتند به این مهم دست یافته است، گفت: علاوه بر این، شهر اوز نیز به عنوان شهر خلاق و روستای علویه جهرم نیز در میان روستاهای برگزیده ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب قرار گرفتند، آن هم در شرایطی که بالغ بر ۱۴۱۹ روستا از سراسر کشور در این رویداد حضور داشتند و تنها ۱۱ عنوان روستا از میان آن ها به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

به گفته سهرابی، با این وصف، استان فارس قهرمان و نایب قهرمان این دوره از رقابت‌های کسب عنوان پایتختی کتاب ایران بوده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: در این دوره از رقابت طرح‌های خلاقانه و نوآورانهای مانند شبکه تاکسیرانان دوستدار کتاب، ورزشکاران دوستدار کتاب، مهدهای کودک و مدارس دوستدار کتاب، پستچی‌های دوستدار کتاب، پاکبانان دوستدار کتاب و خیرین دوستدار کتاب به اجرا درآمده است.

مديركل ارشاد فارس ادامه داد: علاوه براین نویسندگان و نخبگان حوزه کتاب و کتابخوانی استان در سنین نوجوان تا بزرگسال، شناسایی و با تشویق و ترغیب آن‌ها به توسعه فعالیت‌های مرتبط با کتابخوانی در این مسیر گام‌های جدی برداشته شد.

وی همچنین به اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در این مسیر اشاره كرد و گفت: این برنامه‌ها همچنان ادامه خواهند یافت و در مسیر دست یافتن به کسب عنوان پایتختی جهان به کار گرفته خواهند شد.

مدیركل ارشاد فارس در ادامه نقش خبرنگاران و رسانه‌های مکتوب و برخط در جریان‌سازی رسانه‌ای مرتبط با حوزه کتاب را قابل ستایش توصیف كرد و گفت: رسانه‌ها به واقع در بحث اطلاع‌رسانی برنامه‌های انجام شده و ایجاد حرکت جمعی در مردم سنگ تمام گذاشتند.

سهرابی همچنین گفت: به‌زودی شورای سیاست‌گذاری کسب عنوان پایتختی کتاب جهان در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان راه‌اندازی می شود، علاوه براین در قالب همایشی دو روزه میزبان ۵ شهر دیگر پایتخت کتاب ایران برای استفاده و اشتراک تجربه‌های موجود خواهیم شد.

وی در پایان اعطای عنوان پایتختی کتاب ایران به شهر شیراز را یک عیدی مسرت‌بخش در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دانست و از برنامه‌ریزی برای نصب المانی از این عنوان در شیراز خبر داد.

انتهای پیام
captcha