اسلام به دیدگاه‌های جاهلی در مورد زن پایان داد
کد خبر: 3878912
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱

اسلام به دیدگاه‌های جاهلی در مورد زن پایان داد

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان با اشاره به اینکه از دیدگاه قرآن معیار شرافت و تقرب به خدا، ایمان و عمل صالح است، گفت: فقدان شخصیت برای زن از چالش‌های عصر جاهلیت بود ظهور که اسلام به آن‌ها پایان داد.

اسلام به دیدگاه‌های جاهلی در مورد زن پایان دادبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام حسن صادقی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان، 26 بهمن‌ماه در همایش زن در قرآن از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: فقدان شخصیت برای زن در عصر جاهلیت از جمله دختر کشی و به ارث رسیدن زن همانند مال از چالش‌هایی بود که اسلام به آن‌ها پایان داد.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از قرن نوزدهم، زن تقریبا همانند زمان جاهلیت جایگاه داشت و حتی از فراگیری علم و دانش محروم بود، ابراز کرد: پس از آن، دیدگاه فمنیسم (عدالت و برابری جنسیتی در حقوق و وظایف با انگیزه‌های مختلف) شکل گرفت و اکنون به پست فمنیسم رسیده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان تصریح کرد: از دیدگاه قرآن معیار شرافت، فضیلت و ارزش قرب به خدا و تقوا، ایمان و عمل صالح است نه جنسیت زن و مرد؛ تقرب به خدا يك اصل معيار كمال است و همواره ساير كمالات را در پرتو آن اصل كه از آن به عنوان تقوا ياد شده است.

این مسئول یادآور شد: آیات «وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقِيراً» (سوره نسا 124) و «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» (سوره نحل 97) بیانگر نبود تفاوت میان مرد و زن در راه سعادت و رستگاری و وابستگی سعادت به عمل صالح و ایمان است.

وی ادامه داد: در اين آيه به صورت يك قانون كلی نتيجه اعمال صالح همراه با ايمان در اين جهان از سويی حيات طيبه است يعنی تحقّق جامعه‌‏ای كه از نظر مثبت قرين با آرامش و امنيت، رفاه، صلح، محبت، دوستی، تعاون و مفاهيم سازنده انسانی و از جهت منفی از نابسامانی‏ها و درد و رنج‌هايی كه بر اثر استكبار، ظلم، طغيان، هواپرستی و انحصارطلبی به دور است و از سوی ديگر بر طبق بهترين اعمالشان به آنها پاداش داده خواهد داد. 

صادقی افزود: در این آيه با صراحت حقيقت عدالت بین زن و مرد را بيان می‏كند و بيهوده گويانی را كه در گذشته يا حال در شخصيت انسانی زن شك و ترديد داشتند و يا برای آنها مقامی پايين‏تر از مقام انسانی مرد قائل بودند ساكت می‏كند و منطق اسلامی را به جهان انسانيت اعلام می‏كند كه بر خلاف پندار كوته فكران، اسلام دين مردانه نيست به همان مقدار كه به مردان بها می‏دهد به زنان نيز ارزش می‏بخشد.

وی خاطرنشان کرد: آیه 35 سوره احزاب «ِانَّ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتِينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقِينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرِينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعِينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمِينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً» نیز به کمالات و تساوی مرد و زن در آن‌ها اشاره دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه در سوره مباركه احزاب نيز اين حقيقت به صورت تفصيلی تبيين می‏شود و ويژگی‌های اساسی زن و مرد را از جهت معنوی در كنار يكديگر و همچون دو كفه يك ترازو قرار می‏دهد، اظهار کرد: همچنین برای هر دو پاداشی يكسان بدون كمترين تفاوت در نظر می‏گيرد و از نظر روح انسانی آن‌ها را از هم جدا نمی‏سازد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان افزود: در اين سوره سخنی جامع و پرمحتوا درباره همه زنان و مردان و صفات برجسته آنها بيان شده است و اوصاف اعتقادی، اخلاقی وعملی و همچنين پاداش عظيم آنها را يكسان تبيين كرده است.

انتهای پیام
captcha