در مسیر انقلاب با انتخابات
کد خبر: 3879622
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
یادداشت وارده/

در مسیر انقلاب با انتخابات

پژوهشگر لرستانی در یادداشتی با تأکید بر لزوم مشارکت آگاهانه در انتخابات، آورده است: هرگونه بی‌تفاوتی و انتخاب ناآگاهانه فرصت‌های پیش‌رو در عرصه اجتماعی را با تهدید مواجه می‌کند.

یادداشت | در مسیر انقلاب با انتخاباتشرایط اجتماعی کشور ایجاب می‌کند مردم در مسیر انقلاب نمایندگانی را انتخاب کنند که علاوه‌بر توانایی ارائه تحلیل مناسب از وضعیت اجتماعی کشور، اطلاعات سیاسی منطقه‌ای، اقتصاد و فرهنگ را با مشورت نخبگان جمع‌آوری و بر مبنای اقتصاد مقاومتی شرایطی را فراهم کنند تا توسعه اقتصادی به معنای واقعی با محوریت ایجاد شغل پایدار و کسب درآمد فراهم شود و در مقابل نابرابری‌های اعمال شده از سوی صاحبان ثروت و قدرت ایستادگی کنند، در این راستا بهنام فروتن‌نیا، نویسنده و پژوهشگر لرستانی، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایکنا لرستان، قرار داده است، به این موضوع می‌پردازد:

انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین پدیده سیاسی قرن ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد که در انقلاب‌های مشابه آن وجود ندارد یا به اندازه انقلاب ایران پُررنگ نیست. یکی‌ از شاخص‌های پیروزی انقلاب اسلامی پشتوانه مردمی و حضور مستقیم مردم در عرصه سیاسی و اجتماعی نظام است که با انتخابات معنی پیدا کرده است. فرآیند تعیین سرنوشت انقلاب از راه انتخابات یک راهبرد اساسی در تفکر بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده تا آنجاکه ده روز پس‌ از پیروزی در شرایط عدم ثبات امنیتی، امام خمینی(ره) پیشنهاد برگزاری رفراندوم تغییر رژیم را بیان می‌دارد و گام اول مردم‌سالاری دینی با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نظام رسمی با بیش‌ از ۹۹ درصد آرا تایید می‌شود. از آن روز تاکنون انتخابات راهبرد جمهوریت و دموکراسی در کشور بوده و مردم بر اساس اندیشه آزادانه در مسیر انقلاب سکان مدیریت کشور در رده‌های قانون‌گذاری، اجرایی به‌طور مستقیم و با انتخاب خبرگان رهبری به‌طور غیرمستقیم در ساختار قدرت سیاسی، کارگزاران نظام را انتخاب می‌نمایند.

در آستانه برگزاری انتخابات مجلس یازدهم فرصتی فراهم شده تا در فضای مناسب به دور از احساسات با عقلانیت و تدبر نمایندگان منتخب مردم راهی بهارستان شده و مجلسی توانمند، متخصص، انقلابی، خدمتگزار، متعهد، شفاف و جهادی تشکیل و زمینه‌ساز توسعه و تکامل کشور را فراهم نماید.

مجلس؛ عصاره ملت

مشارکت سیاسی و تعیین سرنوشت مهم‌ترین و بالاترین قوه در اختیار مردم قرار گرفته، شرایطی فراهم شده تا با تفکر و عقلانیت گام در مسیر انقلاب نهاده و با انتخاب افراد شایسته و اعطای وکالت به نمایندگان منتخب به مدت چهار سال در تمام زمینه‌های اجرایی، قانون‌گذاری، نظارت و هر آن‌چه مربوط به امورات کشور و مردم است دخالت نمایند.

وکالتی که مردم با رأی خود به نمایندگان می‌دهند از اهمیت بالایی برخوردار است. در چنین شرایطی وظیفه نخبگان، دانشجویان، علما، بزرگان و شخصیت‌های تأثیرگذار تبیین شاخص‌های انتخاب هوشمندانه و آگاهانه است به‌نوعی مردم خود تعیین می‌کنند قدرت مجلس را به دست چه کسانی بسپارند. شرایط اجتماعی و فرهنگی امروز کشور به‌گونه‌ای است که خانوارهای ایرانی از درجه تحصیلات و اطلاعات عمومی مناسب برخوردار بوده و در مسیر توسعه باید فعالانه مشارکت نمایند.

مهم‌ترین رکن تصمیم‌گیری در نظام جمهوری اسلامی ایران قوه مقننه است که با حضور نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود. اصلی‌ترين وظيفه مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر ارکان اجرایی است.

شرایط اجتماعی کشور ایجاب می‌نماید مردم در مسیر انقلاب نمایندگانی را انتخاب نمایند که علاوه‌بر توانایی ارائه تحلیل مناسب از وضعیت اجتماعی کشور، اطلاعات سیاسی منطقه‌ای، اقتصاد و فرهنگ را با مشورت نخبگان جمع‌آوری و بر مبنای اقتصاد مقاومتی شرایطی را فراهم نمایند تا توسعه اقتصادی به معنای واقعی با محوریت ایجاد شغل پایدار و کسب درآمد، رونق تولید به‌عنوان اولین ماموریت عملیاتی و بستر مناسب فراهم شود در مقابل نابرابری‌های اعمال شده از سوی صاحبان ثروت و قدرت ایستادگی نماید.

انتخاب آگاهانه بر مبنای «بیانیه گام دوم انقلاب»

ساختار تدوین شده در بیانیه «گام دوم انقلاب»، آینده نظام جمهوری اسلامی در جامعه جهانی و نحوه مدیریت آن در ساختاری هدفمند ترسیم شده است. از طرفی شرایط تحریم و هجمه بیگانگان به ساختار اقتصادی، اجتماعی فرهنگی، سیاسی ایجاب می‌نماید آحاد مردم با هوشمندی و شناخت آگاهانه در یک اقدام انقلابی مجموعه‌ایی از افراد متخصص، متعهد با رویکرد ساده زیستی، سوابق اجرایی، پاک‌دستی، عدالت‌محور، درد آشنا، انقلابی و جهادی را انتخاب تا علاوه‌بر تدوین قوانین روزآمد و کارا نظارت دقیق، علمی و به دور از نگرش‌های سیاسی و جناحی زمینه تحقق عدالت اجتماعی مبارزه با فساد، رونق اقتصادی و زمینه اشتغال جوانان را فراهم نمایند. بدون شک هرگونه بی‌تفاوتی و انتخاب ناآگاهانه فرصت‌های پیش‌رو در عرصه اجتماعی را با تهدید مواجه نموده و خروجی یک انتخاب کامل هدر رفت منابع و عدم مدیریت اثر بخش را رقم خواهد زد.

انتخاب؛ حق و تکلیف مردم

رکن اصلی انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم هستند که نه‌تنها در قانون اساسی مفصل بیان شده در توصیه‌های امام خمینی(ره) همواره بر حقوق مردم در نظام مردم‌سالاری دینی به‌عنوان انتخاب‌کنندگان تاکید شده و علاوه‌بر آن شرکت در انتخابات را یک تکلیف به‌منظور حفظ نظام و آرمان‌های آن ذکر می‌کند و می‌فرماید: این مردم هستند که باید افراد کاردان و قابل اعتماد خود را انتخاب کنند و مسئولیت امور را به دست آنان بسپارند و در خصوص مشارکت سیاسی بنیانگذار انقلاب می‌فرماید: باید همه شما، همه ما از زن و مرد، هر مکلف، همان‌طور که باید نماز بخواند همانطور باید سرنوشت خودش را تعیین کند. از طرفی رهبر معظم انقلاب برخی شاخص‌های مجلس شورای اسلامی را این چنین بیان می‌کند: اگر چنان‌چه مجلس به‌دنبال رفاه مردم، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، به‌دنبال پیشرفت علم، پیشرفت فناوری، به‌دنبال عزت ملی و استقلال ملت باشد، ریل‌گذاری او به‌سمت این هدف‌ها خواهد بود؛ اگر مجلس مرعوب غرب باشد، مرعوب آمریکا باشد، دنبال حاکمیت جریان اشرافی‌گری باشد، ریل‌گذاری او در این جهت‌ها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد.

آن‌چه مسلم است در شرایط کنونی همه شرایط مهیای حضور گسترده مردم در انتخابات و تعیین سرنوشت چهارساله قوه مقننه است بدون‌شک عدم مشارکت آگاهانه در انتخابات آسیب‌های را متوجه مردم خواهد کرد که جبران آن هزینه‌های سنگینی بر سرمایه اجتماعی و توسعه کشور خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha