زن را در مکتب آفریننده بشناسیم نه در مکتب مخلوق
کد خبر: 3879673
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳

زن را در مکتب آفریننده بشناسیم نه در مکتب مخلوق

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری گفت: اگر بخواهیم زن را بشناسیم باید در مکتب آفریننده بشناسیم نه در مکتب مخلوق زیرا زن در مکتب مخلوق یک وسیله شهوت است، اما اگر زن را در مکتب وحی تعریف کنیم، به معنای زهرا(س) خواهد بود.

زن را در مکتب آفریننده بشناسیم نه در مکتب مخلوق

به گزارش ایکنا از چهارمحال ‌وبختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری، امروز ۲۹ بهمن‌ماه در جمع بانوان شاغل در ادارات استان با اشاره به اینکه در میلاد حضرت زهرا(س) انسان باید بازشناسی مجددی از این بانو داشته باشد، بیان کرد: انسان هر چه بیشتر درباره این بانو تفکر کند و بخواهد بر ظرفیت‌هایش بیفزاید، کم است، لذا باید تلاش شود تا سبک زندگی آن بانو را در زندگی‌ ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: خداوند نیز همین را از ما می‌خواهد که بیشتر به این بانو نزدیک شویم و راه و مسلک ایشان را در زندگی خود راه بدهیم، هر چقدر سبک زندگی آن بانوی بزرگوار را در زندگی راه دهیم به همان میزان نیز موفقیت کسب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: هیچ راهی برای رسیدن به مقصد جز راه خانم حضرت زهرا(س) وجود ندارد، خداوند در آفرینش انسان مقصدی برای او در نظر گرفته است که این مقصد فقط درب خانه فاطمه(س) پیدا می‌شود، راه رسیدن به این مقصد را تنها در سبک زندگی فاطمی باید جست‌وجو کرد، راه را شناخت و دنبال کرد تا به مقصد رسید.

حجت‌الاسلام نکونام با بیان اینکه باید در این راه متمرکز شویم راه را بشناسیم و برای آن وقت بگذاریم، افزود: تنها نباید به شنیدن جملات کوتاه از رسانه‌ها در رابطه با حضرت زهرا(س) و یا خواندن کتاب در رابطه با آن حضرت اکتفا کنیم، اگر بانویی به همین مقدار دانش از ایشان اکتفا کند حق این راه ادا نمی‌شود زیرا در این راه سخن از حیات و مقصد حیات و ارزش و اعتبار این حیات است.

نماینده ولی‌فقیه در استان تصریح کرد: به همان میزان که مقصد مهم است راه حیات برای مقصد نیز مهم است، پس برای فاطمه‌شناسی که راه رسیدن به مقصد است باید وقت گذاشت، قرآن یکی از منابع مهم فاطمه‌شناسی است و آیات بسیاری در رابطه با حضرت زهرا(س) از جمله آیه تطهیر، سوره کوثر، آیه مباهله مصداق روشن آن حضرت هستند.

وی افزود: کوثر هدف همه انبیاء الهی است و هدف ۱۲۴ هزار پیامبر در حضرت زهرا(س) خلاصه شده است، حضرت مهدی(عج) که هدف همه انبیاء را جاری می‌کند نیز از نسل زهرا(س) است، زهرایی که مهدی را به دنیا می‌آورند و برای ولایت که همان تحقق بخشیدن اهداف همه انبیاء است، جهاد می‌کنند.

حجت‌الاسلام نکونام در رابطه با زن و منزلت زن گفت: اگر بخواهیم زن را بشناسیم باید در مکتب آفریننده بشناسیم نه در مکتب مخلوق زیرا زن در مکتب مخلوق یک وسیله شهوت است، اما اگر زن را در مکتب وحی تعریف کنیم، به معنای زهرا(س) خواهد بود، این یک شناخت عملی و کاربردی از زن است که خداوند هم جایگاه زنان را معرفی کرد و هم برایش نمونه فرستاده است که آسیه، مریم، خدیجه از جمله نمونه‌هایی از زنان هستند اما نمونه کامل یک زن فاطمه زهرا(س) است.

وی تأکید کرد: زن باید منزلت خود را حفظ کند و در مسیر قرار گیرد که امروز به فضل الهی و به برکت انقلاب، زنان و دختران این راه روشن را پیدا کرده و به دنبال عفت حیا و نقش‌آفرینی در جامعه هستند.

حجت‌الاسلام نکونام با اشاره به اینکه این مقام که از دامن زن مرد به معراج می رود مقام بسیار والایی برای زن است، تصریح کرد: تربیت انسان، خانه‌داری، حیا و عفت از بالاترین منزلت‌های زنان است.

نماینده ولی فقیه در استان در رابطه با حضور اجتماعی زنان گفت: اگر اسلام زن را از فعالیت‌های اجتماعی منع کرده بود مریم یا هاجر نقشی در تاریخ ایفا نکرده بودند و نقش هاجر به عنوان یک نقش ماندگار در مکه باقی نمی‌ماند، این نقش یعنی همان سعی صفا و مروه از حرکت هاجر در اجتماع ایجاد شده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: مکتب وحی زن را در جامعه پرورش می‌دهد و برای او نقش قائل است اما متأسفانه برخی‌ها با این نقش‌ها بازی می‌کنند و از زن به عنوان کالایی در شهوت، فروش محصولات و یا حتی در رأی‌آوری خود استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام نکونام با بیان اینکه زن منزلت اجتماعی دارد و باید در جامعه نقش بیافریند، تصریح کرد: تمام منزلت آفرینی‌ها برای بانوان در سایه حفظ مرزها رخ می‌دهد، منظور از مرز، خصایص زنانگی و خصایص مردانگی است که خداوند خصوصیاتی را برای زنان و مردان قرار داده و نباید باهم مخلوط شوند چرا که مخلوط شدن این خصوصیات جفا در حق آفرینش است البته این دو گروه در اوج با یکدیگر یکسان هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان افزود: این خصایص محدودیت و مرز نیست بلکه کمال است، سوء استفاده از منزلت و جایگاه زنان ظلم به آنان است، نباید به کسی اجازه داد که از حضور بانوان در موارد مختلف چه برای فروش کالا و تجارت و چه برای رأی‌آوردن در عرصه انتخاب و ... سوء استفاده کنند.

امام جمعه شهرکرد گفت: نقش امور بانوان تنها اشتغال‌سازی برای بانوان نیست بلکه کار شما فرهنگ‌سازی است که آنچه در ادیان الهی آمده و حدو مرزها را باید با خصوصیات زنانگی به زنان تبیین کنید، این عملکرد خوب همان چیزی است که خداوند از شما انتظار دارد.

در ادامه این جلسه مرضیه جلیل‌پور، مدیرکل امور بانوان استانداری در رابطه با برنامه‌های اجرا شده در این اداره، اظهار کرد: بازدید از طرح‌های اجرا شده مخصوص بانوان، دیدار با خانواده‌های شهدا، دیدار با بانوانی که مشکلات معیشتی دارند، سر زدن به خانواده‌های زندانیان و بررسی مشکلات زندانیان، برگزاری جلسات مشاوره مخصوص بانوان گرفتار در بند نسوان، همچنین ملاقات و بازدیدهای چهره‌به چهره با بانوان زندانی،  بازدید از کمپ‌های ترک اعتیاد بانوان و ... از جمله فعالیت‌های اجرا شده در اداره است که مشکلات بانوان در این بازدید‌ها جمع‌آوری و به گوش مسئولان رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین طرح‌هایی به منظور پیش‌برد اهداف بانوان و خانواده با همکاری مسئولان استانی و نهاد ریاست جمهوری اجرا می‌شود که طرح ارتقای تاب‌آوری خانواده در سال گذشته، طرح توانمندسازی زنان خانواده و اشتغال‌زایی برای 70 نفر از بانوان که در سال جاری به همت جهاد دانشگاهی برگزار شد، از جمله این طرح‌ها است.

جلیل‌پور افزود: شرایط شرکت بانوان در طرح اشتغال‌زایی که به همت بانک رفاه برگزار می‌شود این است که بانوان در درجه اول باید سرپرست خانواده باشند و در ثانی باید توانایی لازم را برای اشتغال‌زایی داشته باشند تا بتوانند با تسهیلاتی که دریافت می‌کنند برای بانوان دیگر اشتغال‌زایی کنند.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها مخصوص بانوان سراسر استان است، تصریح کرد: کارگاه‌های آموزشی با موضوعات نقش فضای مجازی در خانواده، چه موقع مراقب فرزندان خود باشیم، نقش والدین در بلوغ فرزندان، حفظ کرامات و شئون زن در محیط اداری و خارج از زمان کاری و ... از جمله جلساتی است که در سراسر استان برگزار شد.

مدیرکل امور بانوان استانداری بیان کرد: بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند لذا اشتغالشان در جامعه اثرگذار است و می‌تواند نرخ بیکاری را کاهش دهد لذا به منظور اهمیت دادن به بانوان کارآفرین در کارگاه‌های مختلف رایزنی‌هایی با دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری نمایشگاه وبه  نمایش گذاشتن توانایی‌هایشان انجام شده است.

وی با اشاره به برگزاری طرح‌های آموزش فضای مجازی، فوریت‌های پزشکی، امداد و نجات و ... گفت: همچنین طرح‌هایی برای نشاط و سلامتی بانوان در نظر گرفته شده است زیرا وجود بانوی سالم منجر به تحکیم بنیان خانواده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha