تعطیلی بقاع متبرکه به تشخیص مدیران شهرستان است
کد خبر: 3881491
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

تعطیلی بقاع متبرکه به تشخیص مدیران شهرستان است

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: برای جلوگیری از گسترش کرونا، دستورالعمل جامعی از سوی سازمان اوقاف تهیه و به همه استان‌ها ابلاغ شده و از طرف دیگر، تعطیلی بقاع متبرکه به تشخیص شهرستان‌ها گذاشته شده است.

برگزاری مراسم اعتکاف منوط به نظر مسئولین بهداشت و درمان استان استحجت‌السلام محمدحسین بلک، مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا در اصفهان، در خصوص اقدامات انجام شده برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در اماکن و بقاع متبرکه، اظهار کرد: با توجه به اینکه بستر شیوع این بیماری در فضاهای عمومی بیشتر می‌شود، باید برنامه‌ریزی‌هایی برای مقابله با شیوع آن نیز داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در اماکنی مانند امامزادگان و بقاع، جمعیت زیادی از شهرها و مناطق مختلف در تردد هستند و زیارت‌شان همراه با بوسیدن ضریح‌ها و مکان‌های ورودی است، دستورالعمل جامعی از سوی سازمان اوقاف تهیه و به همه استان‌ها ابلاغ شده که ما هم بلافاصله آن را در اختیار همه همکاران در سراسر استان قرار دادیم.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: این دستورالعمل شامل موارد پیشگیرانه و ضدعفونی کردن مستمر نقاط مورد نیاز است. ضمنا برنامه‌هایی در قالب برگزاری آزمون در این ایام، به زمان دیگری موکول شده است. در مناطقی که در همجواری شهرها و استان‌های آسیب‌پذیر هستند نیز در صورت نیاز ساعات حضور و ورود به بقاع امامزادگان را محدود کرده‌ایم. در بعضی نقاط در کنار ضریح نرده‌هایی ایجاد شده که از دست زدن و تماس مستقیم جلوگیری شود.

بلک اظهار کرد: در بعضی اماکن نیز این‌طور تشخیص داده شده است که فضای ضریح بسته شده و به برگزاری نمازهای یومیه اکتفا کنیم و قبل از برگزاری نماز سالن را باز کرده و پس از نماز هم آن را ببندیم تا هم امکان زیارت مردم فراهم شده و هم تماس‌های بدنی به حداقل برسد.

وی گفت: تعطیلی بقاع متبرکه به تشخیص شهرستان‌ها گذاشته شده که اگر نیازی به این کار وجود ندارد با رعایت مسائل بهداشتی و ضدعفونی کردن مواردی نظیر مهرهای نماز، جاکفشی‌ها یا ضریح و درهای ورودی بقعه باز بماند، اما اگر مسئولان تشخیص دهند که این کار هم به صورت کامل تأمین‌کننده بهداشت نبوده و ممکن است مخاطراتی داشته باشد، آنها این اختیار را دارند که این اماکن را تعطیل کنند و بعضاً هم این اتفاق افتاده است. یعنی جاهایی ترددها کم و قابل کنترل است با رعایت نظافت و ضدعفونی سطوح، بقعه به کار خود ادامه داده و در جاهایی هم توصیه کردیم که آن فضا بسته شود.

بلک تصریح کرد: در خود شهر اصفهان و در مناطق پر رفت و آمد، درب قسمت ضریح و حرم بسته شده، ولی سالن‌هایی با حکم مسجد و برگزاری نماز جماعت منعی برای حضور مردم وجود ندارد.

برگزاری اعتکاف منوط به نظر مسئولان بهداشت و درمان

وی با اشاره به وضعیت برگزاری مراسم اعتکاف در شرایط کنونی، اضافه کرد: هنوز تا ایام مراسم اعتکاف مقداری فاصله داریم و امیدوار هستیم تا آن زمان نگرانی‌ها از بابت این بیماری به طور کامل مرتفع شود، ولی ستاد اعتکاف در هر استان مسئول تصمیم‌گیری است. اعتکاف در اماکنی که تحت مدیریت اداره اوقاف قرار دارد تا مادامی که مسئولین بهداشت و درمان استان این کار را مجاز اعلام نکنند، برگزار نخواهد شد و ما تمام توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تاکید کرد: چنانچه بر اساس اعلام مراکز بهداشتی مخاطره‌ای در خصوص برگزاری مراسم اعتکاف وجود نداشته باشد، کارها به روال عادی خود جلو خواهد رفت، ولی اگر هنوز هم نگرانی‌هایی وجود داشته باشد حتما در اماکنی که تحت مدیریت ما قرار دارد این کنترل را انجام خواهیم داد. ولی برگزاری این مراسم به تصمیم ستاد اعتکاف بستگی دارد.

انتهای پیام
captcha