دین نظر کارشناسی و تخصصی را حجت می‌داند / انتظار درمان بیماری‌ها از دین معقول نیست
کد خبر: 3881716
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲

دین نظر کارشناسی و تخصصی را حجت می‌داند / انتظار درمان بیماری‌ها از دین معقول نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان گفت: راه‌های پیشگیری از کرونا به عقل بشر مربوط می‌شود و همه مراجع اعلام کرده‌اند که حرف کارشناسان در این زمینه حجت است.

دین نظر کارشناسی و تخصصی را حجت می‌داند

عصمت همتی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه انتظار درمان و مداوای بیماری‌ها از کانال وحی و دین انتظار معقولی نیست، اظهار کرد: این کار به عقل بشر مربوط می‌شود که با تجربه و آزمایش و مجموع تجربیات سابق بتواند بیماری را از نظر شیوع و گسترش، کنترل کند و در واقع نظر کارشناسان و متخصصان در این زمینه، برای دین‌داران حجت است.

وی افزود: در بعد روانی مسئله، یعنی ترس و وحشت و تصور مرگ و نابودی با این بیماری و به تبع آن، ضعف روحیه در مقابله با این مشکل، دین سخن برای گفتن دارد و تحلیلی از جهان، اعتماد به خدا و امیدوار بودن ارائه می‌دهد. در مورد تسلیم بودن انسان در مقابل حوادثی که قدرت مقابله با آنها را ندارد نیز از متون دینی می‌توان استفاده‌های فراوان به عمل آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان بیان کرد: همه می‌دانند که ویروس کرونا می‌تواند یک علت از علت‌های مرگ‌ باشد، چون در کشور چین که مرکز این بیماری است، عده‌ای مرده‌اند، یا در آنجا کسانی که مبتلا می‌شوند، ممکن است بمیرند. بنابراین کرونا تنها علت مرگ نیست و کسانی که در چند روز اخیر از دنیا رفته‌اند، همه بر اثر کرونا فوت نشده‌اند. اینکه بدانیم علل دیگری هم می‌تواند به مرگ بینجامد و آن علل قابل احصا نیست، وحشت از این بیماری را کاهش می‌دهد.

کرونا عامل انحصاری مرگ نیست

همتی ادامه داد: از طرف دیگر، آموزه‌های دینی به ما می‌گوید که هیچ وقت نباید به ناامیدی برسید و جز ظالمین، از رحمت خدا ناامید نمی‌شوند؛ بنابراین این بیماری هم مثل سایر بیماری‌‌هایی که زمانی بیداد می‌کردند، ولی در حال حاضر کاملا مهار شده‌اند، روزی مهار می‌شود. بنابراین امید و رجاء به رحمت خداوند، انسان‌ها را از اینکه اضطرابشان به اوج برسد، کنترل می‌کند. در کنار اینکه مرگ مقدر بوده، دست خداست و کرونا عامل انحصاری مرگ نیست، متون دینی می‌گوید که مرگ را نزدیک ببینید. نزدیک دیدن مرگ موجب می‌شود که ما هیجانات و امیال خود را کنترل کنیم و زندگی معقولی داشته باشیم. کرونا هم یک علت از علت‌های مرگ را برای عده‌ای نزدیک کرده، ولی مرگ همیشه نزدیک بوده است، نه به دلیل شیوع کرونا، بلکه به دلیل طبیعت و ذات این عالم. «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ؛ هر نفسی (طعم ناگوار) مرگ را خواهد چشید، و پس از مرگ شما را به سوی ما باز گردانند». این سخن خدا و آیه قرآن است. با این تحلیل، میزان هول و اضطراب ما کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: قرآن صراحتا می‌فرماید:«أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، یعنی مداوای تمام تردیدها، ترس‌ها و اضطراب‌ها، ذکر و یاد خداوند و اتصال به اوست. اگر تصور انسان این باشد که «إنا لله وإنا إليه راجعون»، مرگ پلی خواهد بود که انسان را از یک مرتبه هستی به نام دنیا، به مرتبه دیگر هستی به نام آخرت منتقل می‌کند. شاید نامطلوبی و چهره زشتی که برخی از مرگ ترسیم می‌کنند، با مفاهیم دینی تعدیل داده شود. بنابر تفکر دینی، ما در تقدیری قرار داریم، یعنی وجود ما حد و اندازه و محدودیت‌هایی دارد و ما با انواع محدودیت‌ها احاطه شده‌ایم. یکی از انواع آن، محدودیت‌هایی است که از جانب جسم خود داریم. جسم ما از عللی تأثیر می‌پذیرد و به نوبه خودش چارچوب‌ها و حدودی دارد. اگر به این باورهای دینی رجوع کنیم، می‌بینیم یکی از تقدیرهای وجود ما، مباحثی است که در قالب سلامت بدن باید به آنها توجه کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان افزود: نکاتی که کارشناسان در مورد این بیماری می‌گویند، نکاتی است که اگر به آنها توجه کنیم، تأثیرپذیری بدن ما از عوامل بیماری‌زا کاهش پیدا می‌کند. عقل نیز اقتضا می‌کند که گفته‌های کارشناسان را جدی تلقی کنیم و در کنار آن، اجازه ندهیم این فکر بر ما غلبه کند که این بیماری مهلک است، ما حتما به آن مبتلا می‌شویم و در صورت ابتلا، حتما می‌میریم. برای هیچ کدام از این افکار، دلیل معقولی وجود نداشته و هزاران عامل مهلک دیگر هم وجود دارد. اگر توصیه‌ها را رعایت کنیم، درصد ابتلا کاهش می‌یابد. با اعتماد به خداوند و دعا و توسل به درگاه او، در زمینه‌هایی که قدرت و کنترل نداریم و خداوند بر آنها قدرت و کنترل دارد، می‌خواهیم تا ما را از شر این بیماری حفظ کند.

وی اضافه کرد: بسیاری به این بیماری مبتلا شده و درمان شده‌اند، پس حتی بر فرض اینکه مبتلا هم بشویم، معنایش این نیست که حتما می‌میریم، ممکن است در صورت ابتلا درمان شویم. علاوه بر این، مثل بسیاری از بیماری‌های دیگر، اعلام می‌شود که راه‌هایی برای کنترل آن پیدا شده است. با توجه به این مسائل می‌توانیم حالت‌های وحشت‌زدگی و هول و اضطراب را کاهش دهیم. دین در این چارچوب دستورالعمل دارد، راه‌های پیشگیری از کرونا به عقل بشر مربوط می‌شود و همه مراجع اعلام کرده‌اند که حرف کارشناسان در این زمینه حجت است. بنابراین نه باید وحشت کرد و نه بی‌تفاوت و بی‌خیال از کنار مسئله رد شد.

انتهای پیام
captcha