حجتالاسلاموالمسلمین مهدی خدابنده، امام جمعه شهر کیان در رابطه با احسان و نیکوکاری از منظر قرآن کریم در گفتوگو با ایکنا از چهارمحالوبختیاری، بیان کرد: ما از پیروان کریم اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) خوبیها و مهربانیها هستیم، لذا باید صفاتی را که ائمه عصمت و طهارت(ع) به شیعیان سفارش کردهاند، در خود پرورش دهیم.
وی با بیان اینکه یکی از این ویژگیهای مهم که پیامبر تلاش میکردند به اهل بیت و شیعیان یاد دهند نیکوکاری و انفاق در راه خدا است، ادامه داد: البته انفاق به این معنا نیست که مالی را به کسی ببخشند و یا مالی را برای ثواب به کسی بدهند بلکه انفاق به این معناست که روحیه انفاق، بخشندگی و ایثار در شخصیت افراد وجود داشته باشد و جزو محسنین شوند و در هر شرایطی نیکوکاری و گذشت داشته باشند و از نیازمندان دستگیری کنند، مخصوصاً در این روزهای پایان سال و شب عید و همچنین در زمان حاضر که کشور در حال مبارزه با ویروس کرونا است، لذا هر کس هر چقدر که میتواند باید در این زمینه بخشش و انفاق داشته باشد.
مدرس حوزه علمیه با اشاره به آیات قرآن کریم اظهار کرد: یکی از محوریترین مسائل قرآن کریم، توجه به احسان و نیکوکاری و انفاق در راه خدا است که بیش از ۱۰۰ آیه درباره این موضوعات نازل شده است.
وی ادامه داد: خداوند در آیه ۲۷۴ سوره بقره میفرماید: «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ» درواقع خداوند در این آیه تاکید دارد، از جمله عباداتی که میتوان پنهانی و ظاهری انجام داد، همین انفاق، احسان و نیکوکاری است.
امام جمعه شهر کیان با بیان اینکه احسان و نیکوکاری از جمله سیره ثابت و دائمی پیامبر اکرم و اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: اهل بیت عصمت و طهارت در همه حال به فقرا و تهی دستان و حتی کسانی که نیازهای موردی داشتند، کمک و احسان میکردند و از این که اموالشان را در راه خدا بذل کنند، بسیار خوشحال میشدند.
وی با بیان اینکه کسی به درجه و مقام محسنین میرسد که هم احسان کند و هم محسن باشد، به آیه۱۱۲سوره بقره اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه «بَلَی مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»، میفرماید: کسی که همه کارهایش برای خدا و تسلیم محض اوست، محسن است؛ بنابراین محسنین کسانی هستند که در برابر خدا تسلیم باشند.
حجتالاسلام خدابنده افزود: همه کارهای محسنین خدایی است و بهشت و پاداش اخروی برای کسانی که است در راه رضای خدا گام بر میدارند و همواره به دنبال نیکی و احسان هستند.
در سختی و گشایش احسان کنید
این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه ۱۳۴ سوره آلعمران «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ»، ادامه داد: کسانی که در راحتی و سختی انفاق و احسان میکنند و دارای عالیترین مرتبه سخاوت در روح و جان هستند، برایشان فرقی نمیکند که به آنچه انفاق میکنند، نیاز دارند یا خیر، بلکه دوست دارند در راه خدا انفاق کنند، این دسته افراد محسنین هستند.
احسان بدون منت باشد
وی با بیان اینکه خداوند در آیات قرآن کریم تصریح کرده که اگر احسان میکنید، منت نگذارید، افزود: آیه ۲۶۲ سوره بقره « الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا یُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًی لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»، (کسانی که اموالشان را در راه خدا انفاق میکنند سپس منّت و آزاری به دنبال انفاقشان نمیآورند ، آنان را در نزد پروردگارشان پاداشی درخور آنهاست، و در آن جهان نه بیمی بر آنهاست و نه اندوهی خواهند داشت، لذا خداوند چنین اتفاقی را میپذیرد.
مدیر حوزه علمیه شهر کیان با بیان اینکه احسان و نیکوکاری یکی از مهمترین عبادات است، اظهار کرد: بدین جهت امیرمؤمنان(ع) میفرماید: «نِعْمَ زَادُ الْمَعَادِ الْإِحْسَانُ إِلَی الْعِبَادِ؛ یعنی؛ احسان و کمک به بندگان خدا، زاد و توشه مناسبی برای جهان پس از مرگ است.» مهمتر آنکه، در سخنی دیگر میفرماید: «رَأْسُ الْإِیمَانِ الْإِحْسَانُ إِلَی النَّاس؛ یعنی کمک به مردم رأس ایمان است».
اهمیت و ضرورت احسان
حجتالاسلام خدابنده بیان کرد: در اهمیت و ضرورت احسان و نیکوکاری همین بس که رواج آن در میان مردم، سبب پیدا شدن جامعهای متعادل و نزدیک به یکدیگر میشود، و فقر و آسیبهای آن از جامعه رخت بر میبندد، برای ساختن چنین جامعهای نیازمند همراهی اغنیا از طریق اختصاص دادن بخشی از سرمایههای خود برای رفع فقر و فاصله طبقاتی است.
وی افزود: خدای متعال در توصیف پرهیزگاران بهشتی میفرماید: «وَ فِی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ»؛ یعنی «در اموال آنها حقّی برای سائل و محروم بود.» تعبیر به «حق» یعنی یکی از اوصاف بهشتیان این است که نیازمندان را در اموال خویش شریک میدانند و سهمی از اموال خویش را صرف رفع مشکلات آنان میکنند. نکته مهمتر آنکه نیکوکاران منتظر درخواست نیازمندان نمیمانند و قبل از درخواست به کمک آنان میشتابند؛ چرا که نیازمندان را در سرمایه خویش شریک میدانند.
این مدرس حوزه علمیه با اشاره به اینکه خداوند در سورۀ معارج نیز بعد از ذکر نماز که بهترین اعمال، و برترین حالات مؤمنان است، به دومین ویژگی اهل ایمان پرداخته است، گفت: خداوند در آیه ۶ این سوره میفرماید: «وَ الَّذِینَ فِی أَموالِهِمْ حقٌّ مَعْلُومٌ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ»؛ یعنی «کسانی که در اموالشان حق معلومی است برای تقاضا کنندگان و محرومان.» همچنین این سخن امام کاظم(ع) را همیشه به یاد داشته باشیم که فرمود: «مَنْ لَمْ یسْتَطِعْ أَنْ یصِلَنَا فَلْیصِلْ فُقَرَاءَ شِیعَتِنَا؛ یعنی« هر که قدرت ندارد به ما صله و احسان کند، شیعیان فقیر ما را صله و احسان کند».
وی در ادامه به چند حدیث از ائمه اشاره کرد و گفت: پيامبر (ص) میفرماید:«مَن عالَ يَتيماً حَتّي يَستَغنِيَ أوجَبَ اللَّهُ لَهُ بِذلكَ الجَنَّةَ» هر كس يتيمی را سرپرستی كند تا بينياز شود خداوند در برابر ، بهشت را بر او واجب میكند.(بحار الأنوار ، ج ۴۲ ،ص ۲۴۸). امام صادق (ع) نیز میفرماید که «اَيُّما مُؤمِنٍ نَفَّسَ عَن مُؤمِنٍ كُربَةً ، نَفَّسَ اللَّهُ عَنهُ سَبعينَ كُربَةً مِن كُرَبِ الدُّنيا و كُرَبِ يَومِ القيامَةِ»، (هر مؤمنی كه گرفتاری مؤمنی را بر طرف كند ، خداوند هفتاد گرفتاری دنيا و آخرت را از وی دور میسازد، مستدرك الوسائل ، ج ۱۲ ، ص ۴۱۳).
حجتالاسلام خدابنده اظهار کرد: این ایام فرصت مناسبی است که هر چه در توان داریم انفاق کنیم و جزو محسنین باشیم، کریم اهل بیت امام حسن(ع) یکی از اسطورههایی است که خدا برای ما قرار داده تا با الگو گرفتن از این امام همام، اهل انفاق و بخشش شویم.
وی افزود: همچنین ماه رجب که ماه علی(ع) فرصتی است تا با ذکر یاد خدا برای انسانها طلب خیر کنیم و این عمل پسندیده خود یکی از راههای اتفاق و نیکوکاری است.
انفاق؛ تجارت پرسود
امام جمعه شهرکیان با اشاره به آیه ۲۹ سوره مبارکه فاطر، گفت: انفاق یک تجارت پرسود است زیرا کسی که انفاق میکند با بندگان خدا معامله نمیکند بلکه مستقیما با خدا وارد معامله میشود، لذا امام سجاد (ع) از دست فقیه پولی میگرفت، آن را میبوسید و سپس پول دیگری به فقیر میداد و بیان میکرد این پول قبل از اینکه به دست فقیر برسد به دست خدا رسیده پس متبرک است.
وی گفت: همچنین پیامبر(ص) فرمودند: هر کس یک درهم در راه خدا دهد خدا آن انفاق را پرورش میدهد تا به قدری که اندازه کوه احد شود سپس چند برابر آن انفاق را به شخص پاداش میدهد، چه تجارتی پرسودتر از آنکه طرف مقابل خدا باشد چرا که خدا پاداش انفاق را چندین برابر میکند و به فرد انفاق کننده بازمیگرداند.
انتهای پیام