پاسخ حوزه قرآن و معارف سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش به دلایل یک ادغام
کد خبر: 3884599
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳

پاسخ حوزه قرآن و معارف سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش به دلایل یک ادغام

سرپرست حوزه تربیت و یادگیری قرآن و معارف اسلامی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه گروه قرآن دفتر تألیف منحل نشده، اظهار کرد: این گروه اکنون نقش بسیار مهمی را، فراتر از نقش‌های پیشین آن، در حوزه تربیت و یادگیری قرآن و معارف برعهده گرفته است.

به گزارش ایکنا، در نیمه اسفندماه گفت‌وگویی با سیدمهدی سیف، از پیشکسوتان عرصه آموزش قرآن کریم و مؤلف کتب درسی قرآن، با عنوان «گروه قرآن دفتر برنامه‌ریزی و تألیف منحل شده است» منتشر شد. مصاحبه‌ای که در آن بر کوتاهی‌های این دفتر در زمینه آموزش قرآن در آموزش و پرورش اشاره و به صراحت گفته شد که «در دفتر برنامه‌ریزی و تألیف، گروه قرآن با گروه دینی ادغام شده است و در حال حاضر گروه قرآن وجود ندارد.» البته مشابه چنین نقدهایی در تماس‌های تلفنی با تحریریه ایکنا نیز بیان شده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا ملایی، سرپرست حوزه تربیت و یادگیری قرآن و معارف اسلامی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در گفت‌وگو با روابط عمومی این سازمان در پاسخ به سخنان سیف چنین گفت: ضرورت دارد که برای شفافیت موقعیت گروه قرآن در سازمان پژوهش و برنامه‌‌ر‌یزی آموزشی نکاتی بیان شود. این سازمان در راستای اجرای اسناد تحولی وزارت آموزش و پرورش، در یک سال اخیر تحولی ساختاری را رقم زده و بین دوره‌های آموزشی و حوزه‌های تربیت و یادگیری تفکیک صورت گرفته و 11 حوزه تربیت و یادگیری تعریف شده و استقرار یافته است.

وی بیان کرد: حوزه تربیت و یادگیری قرآن و معارف یکی از این 11 حوزه است که در سه گروه اصلی قرآن، عربی و دینی فعالیت می‌کند. هر یک از این گروه‌ها نقش‌هایی همانند سیاست‌گذاری برای تألیف کتب قرآن، عربی و دینی در همه دوره‌های تحصیلی، تبیین استانداردهای محتوایی این کتب، مشخص کردن نحوه ارزشیابی، نظارت بر کتب منتشرشده مطابق با استانداردهای تالیف و ... داشته و رسالت‌های آن فراتر از تألیف کتب درسی هر یک از گروه‌های سه‌گانه حوزه تربیت و یادگیری قرآن و معارف است.

سرپرست حوزه تربیت و یادگیری قرآن و معارف اسلامی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه گروه قرآن دفتر تألیف منحل نشده است، اظهار کرد: این گروه هم اکنون نقش بسیار مهمی، فراتر از نقش‌های پیشین آن در حوزه تربیت و یادگیری قرآن و معارف برعهده گرفته و در نهایت باید تأکید کرد که این گروه قرار است به مدد الهی به بخش مهمی از دغدغه‌های اساتید، صاحب نظران و علاقه‌مندان قرآنی پاسخ دهد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ - ۱۲:۰۳
0
0
آقاي ملايي جديدا به سازمان پژوهش تشريف آوردند. لذا در جريان اتفاقات يك سال گذشته و اسناد تحولي نيستند.

ايشان با آنكه هيچ تجربه اي از مدرسه ندارند و نيز مدرك تحصيلي ايشان هم هيچ ارتباطي با آموزش و پرورش ندارد اما قبول زحمت فرمودند و مسئوليت خطيري در قلب وزارت آموزش و پرورش پذيرفتند.

از ايشان خواهشمندم اسناد تحولي و به ويژه سند برنامه ريزي را با وضعيت جديد تصابق دهند. احتمالا در صورت انصاف حق به آقاي سيف خواهند داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ - ۱۲:۳۵
0
0
« اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم »
امام حسین (ع) شرط مسلماني را آزاد مردي و رعايت عدالت دانسته اند.
لذا انتظار است آقاي ملايي به دور از مسئوليت جديدشان و اينكه آقاي ذوعلم خارج از ضوابط چه مي خواهند و چه مي گويند و چه مي خواهند از مدار عدل و قسط و قانون خارج نشوند.

انحلال حوزه تربيت و يادگيري قرآن و عربي خلاف سند برنامه درسي ملي است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ - ۱۲:۴۸
0
0
آقاي ملايي اگر شما بر اساس روايت شریف اصول کافی كه از قول پیامبر اکرم (ص) روایت شده عمل مي كنيد و خود را مجاز به نشر مطالب ناصحيح مي دانيد، بايد گفت :
روايت زير براي حاكميت كفار است و نه جامعه اي كه مدعي جمهوريت و اسلاميت است.

اصل روايت :
« إذا رأیتم أهل الریب و البدع من بعدی فأظهروا البرائة منهم و أکثروا من سبهم و القول فیهم و الوقیعة و باهتوهم کیلا یطمعوا فی الفساد فی الاسلام و یحذرهم الناس و لایتعلموا من بدعهم یکتب الله لکم بذلک الحسنات و یرفع لکم به الدرجات فی الآخرة.»

«هرگاه پس از من اهل شک و بدعت را دیدید، بیزاری خود را از آنها آشکار کنید، و به آنها بسیار دشنام دهید، و درباره آنها زیاد بدگویی کنید و عیوبشان را زیاد بگویید، و به آنها تهمت بزنید، تا به فساد در اسلام طمع نکنند و مردم از آنها بر حذر شوند و از بدعت های آنان ( چیزی ) نیاموزند. خداوند در برابر این کارهایتان برای شما حسنات می نویسد و درجاتتان را در آخرت بالا خواهد برد.»

گمان نكنم اجراي قوانين مصوب جمهوري اسلامي نيازمند عمل به چنين رواياتي باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ - ۱۲:۵۰
0
0
استاد سيد مهدي سيف بيش از 26 سال در سازمان پژوهش كارشناس و مولف بوده اند.
جاي تاسف است كه چنين وقايعي را در گام دوم انقلاب اسلامي شاهد هستيم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ - ۱۲:۵۱
0
0
اين ادغام غيرقانوني است و منجر به انحلال آن شده و مي شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ - ۱۶:۲۳
0
0
تقابل دو ديدگاه نشان از يك آنارشيسم در قلب وزارت آموزش و پرورش دارد.
همكار فرهنگي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ - ۱۰:۱۵
0
0
همان ها كه تا ديروز سازمان پژوهش را متهم به اجراي سند 2030 مي كردند، اما عملا يك مورد هم نتوانستند در دوره حضورشان در سازمان پژوهش ارائه دهند.
اما در عوض به نام اجراي سند تحول بنيادين آمدند، ولي خلاف آن عمل مي كنند.
همين مورد مشت نمونه خروار است.
captcha