نجات اقتصاد کشور در گرو به‌صرفه شدن تولید است
کد خبر: 3887473
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳

نجات اقتصاد کشور در گرو به‌صرفه شدن تولید است

منتخب مردم اصفهان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال جدید نباید غیر از تولید، موارد دیگری در اقتصاد ایران صرفه داشته باشد،‌ تأکید کرد: دولت باید ابزارهای خود را به کار گیرد تا موانع و مشکلات تولید برطرف شود و فقط تولید در اقتصاد صرفه داشته باشد.

نجات اقتصاد کشور در گرو به‌صرفه شدن تولید است

مهدی طغیانی، منتخب مردم اصفهان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۹ با عنوان جهش تولید، اظهار کرد: کشور ما 10 سال است که در جنگ اقتصادی به سر می‌برد و این جنگ اقتصادی از سوی دشمن، معیشت مردم و اقتصاد کشور را هدف قرار داده و در مقابل، اقتصاد مقاومتی نیز در این میان مطرح شده است؛ البته چون فشار دشمن بر اقتصاد ایران از مدت‌ها قبل وجود داشته، راهکار‌های معطوف به اقتصاد مقاومتی نیز هم‌زمان با آن مطرح شده بود، اما در سال‌های اخیر به شکل متمرکز، نام‌گذاری سال‌ها بر اساس مؤلفه‌های اقتصادی انجام شده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها، تولید است که جزء ارکان سیاست درون‌زایی اقتصاد به حساب می‌آید، یعنی اقتصادی که بر مبنای تولید داخل و نه وابستگی به تولید کشور دیگر، اداره می‌شود و بر پایه‌های تولیدی خودش استوار است.

ارزیابی جهش تولید در ادامه رونق تولید

منتخب مردم اصفهان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال گذشته به دلیل رکود عمیق حاکم بر اقتصاد ایران با عنوان هوشمندانه رونق تولید نام‌گذاری شد، افزود: در سال گذشته، با وجود همه مشکلات، نرخ رشد غیر نفتی کشور بر خلاف سال قبل از آن که %۹.۵- بود، به صفر نزدیک شد. زمانی که با کاهش فروش نفت مواجه شدیم، نرخ رشد اقتصادیمان منفی شد، اما بخش‌های دیگر اقتصاد ایران به غیر از نفت توانستند بخشی از این رشد منفی را جبران کرده و به صفر نزدیک شوند. حتی در بعضی از بخش‌ها، نرخ رشد مثبت را تجربه کردیم.

طغیانی افزود: متأسفانه سال جدید با شیوع ویروس کرونا آغاز شد و بخش‌هایی از اقتصاد کشور که سال‌های قبل آسیب ندیده بودند یا آسیب کمتری متوجه آنها شده بود، دچار آسیب شدند. بنابراین مشکل ما همچنان تولید است و جهش تولید در ادامه رونق تولید ارزیابی می‌شود. در جهش تولید، انتظار داریم که از ظرفیت‌ها، امکانات و آنچه در اقتصاد ایران مهیاست، اعم از منابع طبیعی، ثروت‌های خدادادی و نیروی انسانی، برای رفع مشکلات استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم تولید کشور را تا چند برابر افزایش دهیم، گفت: برای جهش تولید، یک‌سری کارهای سلبی و یک‌سری کارهای ایجابی باید انجام شود. کارهای ایجابی یا همان بایدها به حل کردن مشکلات تولید مربوط می‌شود. تولید در اقتصاد ایران باید صرفه داشته باشد و موانع و مشکلات آن برطرف شود. اگر پیچ‌وخم اداری یا مسائل مالیاتی در مسیر تولید وجود دارد، این‌ها باید برطرف شود.

بازیگران اقتصادی، مردم هستند

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: از طرف دیگر، نباید غیر از تولید چیز دیگری در اقتصاد ایران صرفه داشته باشد، مثل بازارهای غیر مولد و سفته‌بازانه هم‌چون طلا، ارز، خودرو و مسکن. این بازارها، مصرفی‌اند و سرمایه‌ای نیستند در نتیجه بخشی از ثروت جامعه که باید گردش داشته باشد و به تولید بینجامد از چرخه تولید خارج شده و در بازارهایی گردش می‌کند که به صلاح اقتصاد ایران نیست. بنابراین در سال جهش تولید، به هیچ‌وجه نباید بازارهای غیر مولد صرفه داشته باشد.

وی تصریح کرد: ابزارهایی مثل مالیات و ممانعت‌های مختلف در اختیار دولت قرار دارد که باید از آنها استفاده کند تا این بایدها و نبایدها محقق شود. قطعاً نیروی آخری که باید وارد کار شود و آن را پیش ببرد، مردم هستند و در آن تردیدی نیست، ولی زمینه‌های حضور باید فراهم شود. به این معنا که اگر قواعد بازی به درستی تعریف نشود، نمی‌توان انتظار یک بازی زیبا و منصفانه را داشت. بازیکنان هر چقدر هم تلاش کنند، این قواعد است که تعیین‌کننده صورت و فرم بازی خواهد بود. قواعد باید به درستی چینش و صورت‌بندی شود تا از بازی نتیجه مطلوب بگیریم. بازیگران اقتصادی، مردم هستند، اما قواعد بازی را دولت باید اصلاح کند تا شاهد نقش‌آفرینی مطلوب مردمی باشیم.

انتهای پیام
captcha