درک مقام حضرت زهرا(س) درک شب قدر است / نزول قرآن صامت و صعود قرآن ناطق
کد خبر: 3893289
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
استاد مرکز تخصصی مهدویت:

درک مقام حضرت زهرا(س) درک شب قدر است / نزول قرآن صامت و صعود قرآن ناطق

حجت‌الاسلام جعفری‌پور تأکید کرد: امام صادق(ع) فرمودند که حقیقت شب قدر مادر ما حضرت فاطمه زهرا(س) است؛ زیرا ایشان مادر ائمه(ع) هستند که فرزندان را هم دربرمی‌گیرد؛ در روایت بیان شده کسی که مقام فاطمه را درک کند و او را آن طور که باید و شاید بشناسد، می‌تواند بگوید که من حقیقت شب قدر را درک کرده‌ام.

شب قدرحجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل جعفری‌پور، استاد مهدویت حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه ماه رمضان یکی از ایام‌الله است، گفت: قرآن در مورد آن فرموده: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ»(ابراهیم/5). خدا به حضرت موسی(ع) فرمود که مردم را به یاد ایام الهی بینداز ؛ ایام‌الله ایامی خاصی هستند که روح انسان به سمت خدا پرواز می‌کند.

نزول قرآن صامت و صعود قرآن ناطق

وی افزود: در احادیث هم داریم که با ایام خدا دشمنی نکنید؛ منظور از ایام الهی در عالم بالا روح ولایت کلیه ائمه(ع) است؛ در ماه رمضان ما نزول و صعود قرآن را شاهد هستیم؛ نزول قرآن صامت که الان در دست ماست و بیش از شش هزار آیه دارد و دیگری صعود قرآن ناطق که به تعبیر امام مجتبی(ع)، پدرم در شب قدر به شهادت رسیدند.

استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه این ماه اختصاص به نزول وحی یافته است، بیان کرد: در روایات بیان شده نزول تمامی کتب آسمانی اعم از زبور، انجیل، تورات و قرآن در ماه مبارک رمضان رخ داده است؛ بنابراین این ماه، ماه نعمت است، چون نعمت از منظر قرآن، هدایت است و هدایت هم در پرتو تبعیت از اولیاء الهی رخ می‌دهد؛ در آیه شریفه 69 سوره نساء «فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا» می‌خوانیم.

ماه هدایت بشر

وی بیان کرد: هدایت الهی در پرتو وحی رخ می‌دهد که در شب قدر و در ماه رمضان ایجاد شده است؛ قرآن در آیه 185 بقره فرمود: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ» در این آیه نفرموده که ماه رمضان هدایت تنها برای مؤمنین و متقین است، بلکه «هدًی للناس» است در حالی که در آیات دیگر مانند سوره بقره «هدًی للمحسنین» و «هدًی للمتیقن» داریم.

جعفری‌پور با تأکید بر اینکه رمضان ماه هدایت برای همه بشریت است و در اینجا تقوا و احسان صرف مطرح نیست، اظهار کرد: نزول وحی در ماه رمضان بوده است، ولی در روایت است که در شب 27 رجب رخ داده که لازم است تذکر دهیم علت این تضاد وجود دو نزول وحی است؛ یکی دفعی و دیگری تدریجی و کل قرآن در شب قدر بر پیامبر(ص) نازل شد.

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه با بیان اینکه دو نزول از خود آیات قرآن قابل استفاده است از جمله در آیه شریفه 16 سوره قیام ت«لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ» به قرآن ناطق اشاره و اضافه کرد: کتابی نداریم که برای همه عوام مردم قابل فهم باشد و فهم آن نیاز به استاد دارد، قرآن هم مستثنی نیست؛ لذا در آیه 44 نحل فرمود: «وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ»؛ یعنی نازل کردیم که تو برای مردم ذکر را تبیین کنی.

وی افزود: این که در آیه 38 انعام قرآن فرمود: «مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْ»؛ یعنی هیچ چیزی را که نیاز انسان بوده در این کتاب فروگذار نکرده‌ایم. البته برخی می‌پرسند که چرا مثلاً راه درمان فلان بیماری در قرآن نیست که باید بگوییم اینکه ما نمی‌فهمیم یک مسئله است و اینکه بیان شده موضوع دیگری است. امام رضا(ع) فرمودند که شما هر مطلبی را بگویید من آیه مربوط به آن را بازگو می‌کنم؛ لذا قرآن مبین و مفسر می‌خواهد و خلیفه خدا بر روی زمین این وظیفه را دارد؛ در روایات داریم که یکی از مواردی که سبب می‌شود تا انسان به وجود جانشین خدا در روی زمین پی ببرد، این مسئله است که قرآن را همه فرق و شعب اسلامی مانند قدریه، مرجئه، عامه و شیعه قبول دارند، ولی در آن اختلاف دارند و حجت الهی لازم است تا حقانیت برداشت‌ها را بیان کنند.

دستور ائمه(ع) برای احتجاج با سوره قدر

جعفری‌پور با بیان اینکه در روایت بیان شده که با مخالفان ما با استناد به شب قدر احتجاج کنید، اظهار کرد: شب قدر تا روز قیامت وجود دارد و این مسئله مشترک میان همه فرق اسلامی است؛ در این سوره فرموده: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ»؛ از هر کسی بپرسیم که فرشتگان بر چه کسی نازل می‌شوند، پاسخ بدیهی است که باید در هر دوره‌ای انسان کاملی باشد که ملائکه بر او نازل شوند و مقدارت را بر او عرضه کنند.

وی با بیان اینکه عامه معتقدند که حضرت مهدی به دنیا نیامده‌اند، ولی سوره قدر مؤید این است که در شب قدر نزول ملائکه بر حجت الهی صورت می‌گیرد، پس در هر زمانی حجت حی الهی هست، افزود: لذا ماه رمضان ماه امام زمان هم هست و باید به این حجت الهی توجه کنیم؛ از اینجا به قاعده لطف می‌رسیم؛ زیرا هر فیضی باید توسط واسطه فیض رخ دهد و این واسطه فیض، حضرت حجت است، ولو اینکه بخش زیادی از مردم هم این واسطه را نشناسند و یا قبول نداشته باشند؛ به همین دلیل داریم که «بیمنه رزق الوری و ثبتت الارض و السماء ...».

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه اظهار کرد: در آیه 21 سوره مبارکه حشر فرمود: «لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» کوه ظرفیت ندارد، بلکه باید کسانی مانند پیامبر(ص) و ائمه(ع) باشند که حقیقت واقعی قرآن را که هر بطنی از آن 70 بطن دارد، درک کنند. بنابراین برای اینکه این معارف را بتوانیم درک کنیم نیازمند واسطه فیض هستیم و آن حجت خداست و این حقایق هم در شب قدر بر حجت خدا نازل می‌شود به همین دلیل ما را دعوت کرده‌اند که اولاً یاد حجت خدا باشیم و در درجه بعد برای سلامتی و فرج حجت خدا دعا کنیم و شب قدرمان را با امام زمان گره بزنیم؛ لذا زمانی از شب قدر بهره می‌بریم که با حجت زمان گره بخوریم.

درک مقام حضرت زهرا(س) درک شب قدر است

وی اضافه کرد: اینکه امام صادق(ع) فرمودند، حقیقت شب قدر، مادر ما فاطمه زهرا(س) است، از همین جهت است؛ زیرا ایشان مادر ائمه(ع) هستند و مادر که جلو آمد، فرزندان را هم دربرمی‌گیرد؛ در روایت بیان شده که کسی که مقام فاطمه را درک کند و او را آن طور که باید و شاید بشناسد می‌تواند بگوید که من حقیقت شب قدر را درک کرده‌ام. در احادیث می‌خوانیم که ما حجت مردم هستیم و مادر ما فاطمه(س) حجت ما از همین جهت است و اگر شخصیتی در عالم وجود باشد که بعد از امیرمؤمنان(ع) بخواهیم بالاترین شخص بدانیم، حضرت زهرا(س) است که ائمه(ع) فرمودند که اطاعت ایشان بر ما واجب است.  

انتهای پیام
captcha