مهمترین مأموریت نبی مکرم اسلام(ص) پس از یکتاپرستی
کد خبر: 3898822
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۳

مهمترین مأموریت نبی مکرم اسلام(ص) پس از یکتاپرستی

پیشکسوت و پژوهشگر قرآنی با استناد به آیات 91 و 92 سوره مبارکه«نمل»، گفت: معنی این آیات گواه بر این است که تلاوت قرآن پس از یکتاپرستی مهمترین رسالت پیامبر(ص) بود.

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و پژوهشگر قرآنی، در تشریح نکات کلیدی جزء بیستم قرآن در قالب سلسله مباحث معرفتی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: این جزء از آیه 56 سوره مبارکه «نمل» آغاز شده و تا پایان آیه 45 سوره «عنکبوت» ادامه دارد.

وی با بیان اینکه دو شرط مهم و کلیدی برای استجابت دعا وجود دارد، به آیه 62 سوره«نمل» که می‌فرماید: «أَمَّن یجُیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ» استناد کرد و افزود: دعاى دعاکننده در حالت اضطرار از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست. تا آدمی درمانده و مضطر نشود، دعایش آن واقعیت و حقیقت حال اضطرار را ندارد و این خیلى روشن است.

صابری‌نسب بیان کرد: حالت اضطرار دعاکننده، توجه و خواندن اختصاصی خداوند متعال بدون توجه به غیر او از جمله شرایطی است که دعا را به اجابت نزدیک‌تر می‌کند.

وی آیات 91 و 92 نمل «إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هَذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِي حَرَّمَهَا وَلَهُ كُلُّ شَيْءٍ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ؛ من مأمورم كه تنها پروردگار اين شهر را كه آن را مقدس شمرده و هر چيزى از آن اوست پرستش كنم و مامورم كه از مسلمانان باش* وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَا أَنَا مِنَ الْمُنذِرِينَ؛ و اينكه قرآن را بخوانم پس هر كه راه يابد تنها به سود خود راه يافته است و هر كه گمراه شود بگو من فقط از هشداردهندگانم» را متذکر شد و گفت: تلاوت قرآن پس از یکتاپرستی مهمترین مأموریت نبی مکرم اسلام(ص) بود.

نکات کلیدی سوره «قصص»

وی به آیه 24 قصص «سَقَى‏ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلىَّ إِلىَ الظِّلّ‏ِ فَقَالَ رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىَّ‏َّ مِنْ خَیرْ فَقِیرٌ؛ پس موسى‏، دام‏های آن دو را آب داد؛ سپس به سوى سایه برگشت و گفت: پروردگارا! به آنچه از خیر بر من نازل مى‏كنى، نیازمندم» اشاره کرد و افزود: طلب خیر کردن در هر برهه‌ای از زمان بسیار ضروری است. انسان‌ها در حالات مختلف نیازمندهایی دارند که طلب خیر باید در رأس امور باشد.

عاقبت پیروی از هوای نفسانی

صابری‌نسب تصریح کرد: آیه 50 این سوره «فإِن لَّمْ یَسْتَجِیبُواْ لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا یَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیرْ هُدًى مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهَدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ؛ پس اگر پاسخ تو را ندادند بدان كه آنها فقط تابع تمایلات نفسانى خویشند و هیچ كس گمراه‏تر از آن نیست که پیرو هواى خویش است و از رشد و هدایت الهى محروم است. بی‌شک، خدا مردم ستمكار را هدایت نمى‌كند» به این موضوع اشاره دارد که گمراه‌ترین مردم گروهى معرفى شده‌اند كه رهبر خود را هواى نفس خویش قرار داده‌‏اند. آنان از هدایت الهی به دلیل پیروی از دل بهره‌ای نخواهند برد.

این پژوهشگر قرآنی به آیه 78 این سوره «قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ‏ عِلْمٍ عِندِى، قارون با همان تكبرى كه ناشی از ثروت بی حسابش بود چنین گفت: من این ثروت را به وسیله علم و دانش خودم به دست آورده‏ام» استناد کرد و افزود: خدا با ترسیم شخصیت قارون او را معرفی و دلایل انحراف او را تذکر داده و از ما خواسته است که خود را از این خطر فکری حفظ کنیم.

صابری‌نسب در پایان گفت: داستان کودک در نیل، موسی در کاخ فرعون، تحقق وعده‌های خدا، فعالیت اجتماعی بانوان با رعایت موازین دینی، داشتن شرم و حیا از نامحرم، نشانه امانت، پیشنهاد ازدواج از طرف حضرت شعیب(ع)، تبدیل چوب به مار، جواب دادن بدی با خوبی، پرهیز از شنیدن سخنان و آهنگ‌های بیهوده، غرور در اثر نعمت، وجود معصوم در هر عصری، قدردان بودن، بخشش و عطا به مردم از جمله نکاتی است که در سوره قصص وجود دارد.

انتهای پیام
captcha