راه‌حل دموکراتیک برای حل مسئله فلسطین، برگزاری انتخابات آزاد است
کد خبر: 3900706
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹

راه‌حل دموکراتیک برای حل مسئله فلسطین، برگزاری انتخابات آزاد است

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: راه‌حل میانه و دموکراتیک برای حل مسئله فلسطین، برگزاری انتخابات آزاد است.

راه‌حل دموکراتیک برای حل مسئله فلسطین، برگزاری انتخابات آزاد است

محمدعلی بصیری، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره مسئله فلسطین، اظهار کرد: مسئله فلسطین یک اصل مهم و اساسی برای جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن در بحث سیاست خارجی است. براساس قانون اساسی، ایران سلطه هیچ کشوری را نمی‌پذیرد و در همین چارچوب، حمایت از مظلومین و محرومین مورد توجه واقع می‌شود. این دو اصل در سیاست خارجی ما نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: فلسطین سرزمینی است که به زور توسط صهیونیست‌ها اشغال شده و بنابراین موضوع فلسطین در بحث سیاست خارجی مورد توجه قرار گرفته، از طرف دیگر نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس نیز، مکمل این اصل اساسی است.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان بیان کرد: در چارچوب ساختاری و ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران، بحث امت و جهان‌شمولی فرهنگ انقلاب اسلامی و صدور آن مطرح است. صهیونیست‌ها نیز به دنبال تمامیت‌خواهی و کنترل منطقه و جهان هستند. صهیونیست‌ها می‌خواهند جهان اسلام و از جمله ایران را تحت سلطه خود دربیاورند، اما در نقطه مقابل، اسلام سیاسی به دنبال تشکیل امت واحد است و می‎خواهد مسلمانان جهان آزاد و تحت هیچ سلطه‌ای نباشند.

بصیری در خصوص راه‌حل‌های بحران فلسطین گفت: در این زمینه راه‌هایی مثل مذاکره و ... نتیجه مطلوبی برای فلسطینی‌ها به همراه نداشته و همیشه مسیر مذاکره به ضرر آن‌ها بوده است، مسیر مبارزه هم مسیری نیست که در نهایت نتیجه صد در صد را محقق کند، بلکه باید به دنبال ابزاری و راهکاری برای دست‌یابی به یک راه حل میانه از طریق سازوکارهای دموکراتیک بود که ایران هم به دنبال آن است، و آن اینکه در فلسطین انتخابات آزاد برگزار شود و براساس جمعیت مسلمانان، مسیحیان و یهودیان، یک نظام مردمی روی کار بیاید و قدرت براساس آن خواسته‌های جمعیتی شکل بگیرد. مثل راه حلی که‌ در آفریقای جنوبی بعد از آپارتاید به وجود آمد که اکثریت سیاه پوست و اقلیت سفیدپوست، نظام جدیدی تشکیل دادند که قدرت براساس خواسته‌‌های جمعیتی توزیع شد. چنین راه حلی نیز باید در فلسطین اجرا شود.

وی در خصوص موانع راه‌حل‌های دموکراتیک برای حل مسئله فلسطین، گفت: صهیونیست‌ها یک امپراتوری نامرئی ایجاد کرده‌اند که نفوذ عمده‌ای در سازمان‌های بین‌المللی و در قدرت‌های بزرک مثل آمریکا و اروپا و همچنین مراکز علمی و صنعتی آن‌ها دارند، بنابراین این‌ها نمی‌گذارند که برنامه‌ها و راهکارهای دموکراتیک برای حل مسئله فلسطین تحقق پیدا کند.

بصیری ادامه داد: در همین زمینه قعطنامه‌هایی با نظر اکثریت کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب می‌شود، اما صهیونیست‌ها در فرآیند اجرای این مصوبات کارشکنی می‌کنند و یا در شورای امنیت به دلیل نفوذی که برکشورهای اروپایی و آمریکا که حق وتو دارند، باز این وضعیت کارشکنی رخ می‌دهد. تا زمانی که این لابی و نفوذ توسط صهیونیست‌ها در مراکز قدرت وجود دارد، و افکار عمومی جهان برای مقابله با آن اراده جدی نداشته باشند، این مانع برای حل مسئله فلسطین به صورت دموکراتیک وجود دارد. مگر روزی که اراده و آگاهی عمومی در سطح جهان، این لابی و نفوذ را کم رنگ کرده و عوامل نفوذ را از مراکز تصمیم‌گیری اخراج کنند، آن زمان تحقق راه‌های دموکراتیک برای حل این بحران بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha