آزادسازی خرمشهر مانع حمله مجدد عراق نبود
کد خبر: 3900917
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

آزادسازی خرمشهر مانع حمله مجدد عراق نبود

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفت: آزادسازی خرمشهر، ایران را در جایگاه برتر جنگ نشاند و عراق را مجبور به عقب‌نشینی ساخته و در لاک دفاعی قرار داد؛ با این همه نمی‌توانست آن‌قدر بازدارندگی داشته باشد تا مانع حمله مجدد عراق شود، به همین دلیل ایران تصرف بصره را در دستورکار قرار داد تا برگ برنده‌ای برای انجام مذاکره در دست داشته باشد.

آزادسازی خرمشهر مانع حمله مجدد عراق نبود

عوض حیدرپور، نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی در دفاع مقدس بود، اظهار کرد: زمانی که عراق با هدف تصرف استان خوزستان جنگ را آغاز کرد، کلیدی‌ترین نقطه برای آن خرمشهر بود و اگرچه پیروزی‌های ایران قبل از پیروزی در خرمشهر چشمگیر و ارزشمند بودند، ولی صدام در تمام دیدارهای خود با مقامات کشورها تاکید می‌کرد که ایرانی‌ها دیگر نمی‌توانند خرمشهر را پس بگیرند. زمانی که ما طی چهار مرحله عملیات سخت و نفسگیر توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم، وضعیت بین‌المللی ما ارتقاء پیدا کرد و طرف مقابل متوجه شد که ایران در وضعیتی قرار گرفته که می‌تواند بقیه خاک خود را که در تصرف عراق است، آزاد کند و عراق سراسیمه عقب‌نشینی کرد تا بتواند بصره را حفظ کند. در واقع ما علاوه بر وضعیت بسیار خوبی که در سطح بین‌المللی به دست آورده بودیم، قادر به تصرف بصره نیز بودیم و از این‌جا به بعد، عراق موضع دفاعی به خود گرفت.

وی افزود: با آزادسازی خرمشهر، عراق متوجه شد که ایران در وضعیت برتر قرار گرفته است و چنانچه آنها بخواهند چشم طمع به خاک ایران و اصرار بر ماندن در بخش‌های متصرفه ایران داشته باشند، خود را به هلاکت می‌اندازند و ایران به صورت جدی به دنبال آزادسازی بقیه خاک متصرفه خودش است.

این نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هدف عراق تصرف جلگه خوزستان و الحاق آن به خاک خودش بود، اضافه کرد: عراق در نظر داشت از اهواز تا خرمشهر را در تصرف خود نگه دارد که منابع اصلی نفت ایران در آن قرار داشت و بخشی از جلگه حاصلخیز خوزستان محسوب می‌شد و وقتی این منطقه را از دست داد، تمام برنامه‌هایش برای نگه‌داری این منطقه از بین رفته و ارتش عراق به گونه‌ای رو به اضمحلال رفت که دیگر نتوانست جان بگیرد و ایران پیروزی‌های بهتر و بیشتری را در آن منطقه به دست آورد. بنابراین با آزادسازی خرمشهر، از تحقق برنامه، سازمان و هدفی که علیه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی پیش‌بینی کرده بودند، جلوگیری به عمل آمد و به قول امام(ره)، برای ما فتح الفتوح بود و تداوم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در گرو آن قرار داشت. این روز برای ملت ایران بسیار فرخنده است و باید آن را به مردم و مقام معظم رهبری تبریک گفت.

ایران بعد از آزادسازی خرمشهر، به برگ برنده نیاز داشت

حیدرپور بیان کرد: زمانی که خرمشهر آزاد شد، با وجود اینکه عراق بیش از 20 هزار اسیر یعنی معادل دو لشکر داده بود، ولی بیش از 15 لشکر و تیپ سازماندهی شده داشت و می‌توانست مجددا به ایران حمله کند. ایران در آن زمان پیروزی خوبی به دست آورده بود و می‌توانست جنگ را در آن مقطع به پایان برساند، ولی عراق که کاملا مسلح و مجهز بوده و از پشتیبانی غرب برخوردار بود، امکان داشت که بلافاصله حمله دیگری را به ایران سازماندهی کند و به نظر من، ما در آن مقطع زمانی چاره‌ای نداشتیم جز اینکه عراق را تعقیب کنیم و برای اینکه پای میز مذاکره برویم، برگ برنده‌ای در دست داشته باشیم. به همین دلیل، سال‌ها تصرف بصره را به عنوان یکی از شهرهای مهم عراق در دستورکار قرار دادیم تا بتوانیم جای پای محکمی برای انجام مذاکرات قوی در سطح بین‌المللی داشته باشیم و خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را به منصه ظهور برسانیم و در عین حال، از هجوم مجدد عراق پیشگیری کنیم. با این تدبیر بود که جنگ را ادامه دادیم و ممکن است برخی که در فضای آن روز جنگ نبودند، تصور کنند که اگر بعد از آزادسازی خرمشهر مذاکره می‌کردیم، عراق عقب‌نشینی می‌کرد و خسارتی هم از آن می‌گرفتیم، در صورتی که عراق در آن زمان سازمان رزم بسیار قوی و پیچیده‌ای را برای خود طراحی کرده بود و مجددا به ما حمله می‌کرد و ما در آن سال‌ها مطمئن نبودیم که از حمله مجدد عراق در امان می‌مانیم؛ به همین دلیل مجبور بودیم با دست برتر جلو برویم و ادامه عملیات‌ها به همین دلیل بود.

وی تصریح کرد: آزادسازی خرمشهر اقدام شایسته و ارزشمندی بود، ولی نمی‌توانست آن‌قدر بازدارندگی داشته باشد که مانع حمله مجدد عراق به ایران شود. در آن سال‌ها این‌طور برداشت می‌شد که صدام به گونه‌ای از پشتیبانی غرب و شیوخ عرب منطقه برخوردار است که حتی اگر ما اعلام آتش‌بس کرده و متقاضی پایان جنگ می‌شدیم، مجددا به ایران حمله می‌کرد.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در خصوص درس‌های دفاع مقدس برای وضعیت امروز جبهه مقاومت، گفت: دفاع مقدس کشور را یکپارچه کرد و به ملت ما وحدت بخشید و به قول امام(ره)، همه وحدت کلمه پیدا کردند که باید به صورت جانانه دفاع و مقاومت کرد، به همین دلیل «دفاع مقدس» به عنوان اصطلاحی رسمی وارد فرهنگ ما شد. دنیا امروز خالی از تهاجم و مهاجم نیست و بخشی از آن که بیشتر در معرض خطر تهاجم قرار دارد، جهان اسلام است و آن بخش از جهان اسلام که مبارزه‌ای جدی را علیه منویات و خواسته‌های غرب آغاز کرده، امروز با عنوان مقاومت اسلامی شناخته می‌شود و در عراق، سوریه، لبنان، نوار غزه و فلسطین اشغالی بروز و ظهور دارد. در واقع مقاومت اسلامی توانسته و علاقمند است که به هجوم غرب علیه جهان اسلام پایان دهد و از آن جلوگیری کند. ما به دلیل تجربه خوبی که در دفاع مقدس از نقش مردم و مقاومت جانانه در پایان دادن به سلطه اشغالگران داریم، بر این باوریم که با مقاومت می‌توان بر نقشه‌های طراحی شده علیه جهان اسلام فائق آمد.

انتهای پیام
captcha