زیرساخت‌های تحقق جهش تولید چیست / برنامه‌ جهاد دانشگاهی فارس در این‌باره
کد خبر: 3901270
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۴

زیرساخت‌های تحقق جهش تولید چیست / برنامه‌ جهاد دانشگاهی فارس در این‌باره

رئیس جهاد دانشگاهی فارس با اشاره به نام‌گذاری سال به نام «جهش تولید» برخی از زیرساخت‌های تحقق این شعار را برشمرد و گفت: اصلاح ساختار تولید ملی، به حداقل رساندن فرآیند صدور مجوزها، توسعه دولت الکترونیک، توسعه کانون‌های تولیدی خرد، اشباع بازار داخل و توسعه صادرات کالای ایرانی، تکمیل زنجیره تولید با بهره‌مندی از توانایی نخبگان و غیره از جمله این موارد هستند.

مظاهر بابایی، رئیس جهاد دانشگاهی فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به نام‌گذاری سال به نام «جهش تولید» گفت: سال‌های متوالی است كه مقام معظم رهبری به‌عنوان سكاندار نظام جمهوری اسلامی ایران، نامگذاری سال‌ها را از مباحث اقتصادی انتخاب می‌كنند تا ریل‌گذاری حركت و توسعه كشور بر مبنای آن‌ها انجام شود.

وی با بیان اینكه توجه و تقویت بخش تولید یكی از اركان اصلی توسعه و پیشرفت اقتصادی كشور است، افزود: جهش تولید یکی از ابزارهای قدرت هر کشور است که در نهایت به افزایش تولید ناخالص داخلی و پیشرفت اقتصادی منجر می‌شود.

بابایی با تأكید بر اینكه عملی شدن شعار جهش تولید می‌تواند بهترین فرصت برای رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری باشد، گفت: با این اوصاف باید موانع سر راه تولید برداشته شود تا شاهد رونق و رشد اقتصادی در جامعه باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس بیان كرد: نتیجه تحقق جهش تولید حداکثر شدن تولید با ایجاد نوآوری و وسعت بخشیدن به دامنه تولیدات كشور در بخش‌های مختلف است به‌طوری‌که در نهایت مردم بتوانند افزایش تولید را در زندگی خودشان‌ لمس کنند و زندگی و معاش آن‌ها بهتر شود.

توجه به پیش‌شرط های تحقق جهش تولید

وی با تصریح اینكه مسلماً نتیجه جهش تولید باید در زندگی مردم مشاهده شود، گفت: آنچه برای چنین رویکردی با اهمیت است توجه به‌پیش شرط هایی است که موجب جهش تولید خواهد شد که لازم است زمینه اجرای آن از سوی دولت‌مردان فراهم شود.

بابایی، رفع واقعی موانع تولید، بهبود محیط کسب‌وکار، مبارزه با فساد، امنیت سرمایه‌گذاری، اجرا و نظارت دقیق بر قوانین حوزه تولید و تجارت، ایجاد فضای رقابتی و غیر رانتی، اصلاح سیاست‌های بانکی، ثبات در قوانین، حمایت از تولید صادرات محور و گسترش بازارهای هدف را از جمله پیش شرط های تحقق این شعار دانست كه اگر اجرایی شود قطعاً می‌تواند موتور محرکه اقتصاد مقاومتی باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینكه چنانچه  قرار باشد اقتصاد مقاومتی به‌طور کامل شکل بگیرد و ما در موضوعات اقتصادی خودکفا شویم مهم‌ترین محور آن جهش تولید خواهد بود، گفت: نكته‌ای كه باید بدان توجه كنیم این است كه مسلماً جهش تولید به تأمین و تجهیز زیرساخت‌ها نیاز دارد.

زیرساخت‌های تحقق جهش تولید

وی با یادآوری اینكه از جهش در تولید به معنای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود، تعبیر می‌شود، گفت: اصلاح ساختار تولید ملی، به حداقل رساندن فرآیند صدور مجوزها، توسعه دولت الکترونیک، توسعه کانون‌های تولیدی خرد، اشباع بازار داخل و توسعه صادرات کالای ایرانی، تکمیل زنجیره تولید با بهره‌مندی از توانایی نخبگان، گسترش صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و تکیه ‌بر مزیت‌های بومی تولید از محورهایی است که باید در راستای جهش تولید مورد توجه دولت قرار گیرد.

بابایی، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بحث‌های توسعه کشور و پیشرفت جامعه را در گرو رونق و جهش تولید دانست و گفت: نخستین اقدام پیش‌زمینه‌ای برای دستیابی به این مهم، تسهیل‌گری و حمایت از تولیدکنندگان است بنابراین نیازمند اقداماتی برای حل مشکلات این بخش هستیم تا تولید، جهشی در مقیاس خود داشته باشد و به‌تبع آن نیروی کار نیز مشغول به کار شود، همچنین بتواند مشکل تنگناهای بازار را حل کند.

رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس در ادامه توجه به نیاز و خواست تولیدكنندگان را یكی از اصلی‌ترین اركان تحقق جهش تولید برشمرد و گفت: بنا به گفته یک تولیدکننده برای جهش تولید بیش از هر موضوعی باید به شخص تولیدکننده‌ای توجه شود که نیازمند سرمایه و نقدینگی کافی است زیرا با نبود تسهیلات، امکان رشد تولید هم وجود ندارد.

وی همچنین اهمیت و نقش پژوهش‌های دانش‌‌بنیان در تحقق جهش تولید را نیز یادآور شد و گفت: استفاده از پژوهش‌های فناورانه، بررسی مشکلات صنایع تعطیل و نیمه‌تعطیل و ارائه راهکار مناسب، شناخت خلأ تولید در حوزه‌های مختلف برقراری پیوند بین دانشگاه و صنعت و به‌روزرسانی صنعت از دیگر مواردی است که می‌تواند باعث ارتقای جهش تولید شود.

برنامه‌ جهاد دانشگاهی فارس برای تحقق شعار سال

بابایی به نقش جهاد دانشگاهی در این باره نیز اشاره كرد و گفت: جهاد دانشگاهی نه در حرف بلکه در عمل آماده کمک در این حوزه است، اگرچه تاکنون دستاوردهای خوبی  در حوزه تولید محصولات فناورانه داشته ولی با توجه به زیر ساخت‌ها و برطرف كردن مشکلات و تأمین منابع سرمایه‌گذاری قصد دارد در حوزه صنعتی، پزشکی، صنایع خلاق فرهنگی وصنایع تبدیلی کشاورزی گامی مثبت در جهت ارتقای سطح تولید و اشتغالزایی و صادرات و ایجاد بستری علمی و به روز در این حوزه‌ها كند، لذا همکاری و همیاری همه دست‌اندرکاران این حوزه‌ها می‌تواند باعث ارتقای این امر شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی فارس اهمیت توجه به كسب و كارهای كوچك و كارگاه‌های كوچك در بخش تولید را متذكر شد و گفت: ساماندهی کارگاه‌های کوچک تولیدی وبرندسازی و رفع معضلات آن‌ها و ایجاد ارتباط با بازارهای جهانی می‌تواند گامی مهم در راستای شعار سال و جهش تولید باشد.

وی تأكید كرد: ایجاد یک بستر مجازی قوی در حوزه فروش این تولیدات و گسترش بازارهای هدف از محلی به منطقه‌ای و استانی به ملی و فراملی از جمله برنامه‌هایی است که این نهاد در استان فارس مدنظر دارد آن را در راستای تحقق شعار سال انجام دهد.

انتهای پیام
captcha