مسئولان همدلی و همگرایی ناشی از شیوع کرونا را تقویت کنند
کد خبر: 3901376
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷

مسئولان همدلی و همگرایی ناشی از شیوع کرونا را تقویت کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در شرایط شیوع کرونا، فضا برای همدلی و اعتماد و مشارکت اجتماعی فراهم شده است، بنابراین مسئولان باید با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح این همگرایی را تقویت کنند تا در شرایط فعلی و نیز در آینده با مشکلات کمتری مواجه شویم.

مسئولان همدلی و همگرایی ناشی از شیوع کرونا را تقویت کنند

علی‌اکبر کجباف، کارشناس فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا ابعاد مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: در حوزه اقتصادی، این بیماری باعث ایجاد و تشدید مشکلاتی همچون بیکاری و کاهش درآمد و اشتغال و افزایش فشارها بر کسبه روزمزد، کارگران فصلی و اقشار کم‌درآمد شده و مسائل اقتصادی را در اولویت قرار داده است.

وی افزود: در حوزه اجتماعی، شرایط برای همدلی میان مردم و حرکت‌های جهادی و مردمی فراهم و به نوبه خود باعث افزایش حس همکاری و اعتماد و میزان مشارکت در جامعه شده است، مثل دوران دفاع مقدس که مردم در برابر دشمن ایستادگی می‌کردند و امروز نیز با رزمایش همدلی و کمک مومنانه، به مقابله با شرایط سخت ناشی از شیوع کرونا برخاسته‌اند.

این کارشناس فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: پویش در خانه ماندن باعث می‌شود که اعضای خانواده‌ها زمان بیشتری را با یکدیگر سپری کنند و این موضوع هم تاثیرات مثبت و هم تاثیرات منفی به دنبال دارد. از جمله تاثیرات منفی آن این است که اختلافات در بعضی از خانواده‌ها افزایش پیدا می‌کند و تاثیر مثبت آن این است که خانواده‌ها تعامل بیشتری را با یکدیگر تجربه می‌کنند. از طرف دیگر می‌توان گفت که شرایط ناشی از شیوع کرونا، ارزش دورهمی‌ها و برنامه‌های خانوادگی و سفر کردن را به افراد متذکر و باعث شد تا آنها قدر داشته‌هایشان را بیشتر بدانند.

کجباف اضافه کرد: شیوع کرونا تاثیر زیادی بر فرهنگ مادی جامعه گذاشته، چون محدودیت ایجاد کرده است و حتی عدم استفاده از برخی مواد غذایی که احتمال آلوده بودن آنها به ویروس کرونا می‌رود، باعث شده تا مردم به سلامتی خود بیشتر توجه کنند. از طرف دیگر، رفتار مردم در قبال شرایط جدید هم قابل توجه بوده و هم قابل تذکر، یعنی در مواردی رفتار آنها مناسب و در برخی موارد نیز نامناسب بوده است.

وی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به اقشار آسیب‌پذیر در شرایط فعلی، گفت: با توجه به اینکه دوران مواجهه با شیوع کرونا طولانی خواهد بود، مسئولان باید همگرایی بیشتری در جامعه ایجاد کنند تا بتوانند از عهده کنترل و مدیریت اثرات درازمدت این مسئله بربیایند که این کار مستلزم توجه به ابعاد و جوانب مختلف و برنامه‌ریزی بلندمدت برای آنهاست تا جامعه با مشکلات کمتری مواجه شود.

این کارشناس فرهنگی اظهار کرد: در جامعه ما روابط اجتماعی مبتنی بر خانواده است و کاهش ارتباطات اجتماعی می‌تواند در آینده بر روابط میان افراد تاثیر منفی بگذارد، ولی در عین حال باعث شکل‌گیری یک جامعه گسیخته نخواهد شد و آموزه‌های فرهنگی و دینی ما زمینه‌ساز آرامش روحی فردی و جمعی می‌شود، چنانکه در آموزه‌های دینی ما تاکید شده است که همراه با هر سختی، گشایش و راحتی وجود دارد و همین امید است که تاب‌آوری در برابر سختی‌ها را ارتقا می‌بخشد و تهدیدات را به فرصت تبدیل می‌کند. جامعه ما باید با درک صحیح از این شرایط و برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح، برای دوران پساکرونا آماده شود.

 

انتهای پیام
captcha