نمایندگان مجلس فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی ایفای نقش کنند
کد خبر: 3901417
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱

نمایندگان مجلس فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی ایفای نقش کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان گفت: نمایندگان وظایف خود را فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی انجام دهند و بر امور نظارت و پیگیری داشته باشند.

مجلس دهم از ضعیف‌ترین ادوار مجلس بود

محمود رئوفی، عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، درباره عملکرد مجلس دهم، اظهار کرد: در میان تمام ادوار مجلس شورای اسلامی از ابتدا تاکنون، مجلس دهم جزء ضعیف‌ترین آنها محسوب می‌شود، چون این انتظار وجود داشت که فراکسیون امید یا همان فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس نقش اصلاح‌طلبانه خودش را ایفا کند، اما متأسفانه در باب وقایع مختلف داخلی و خارجی جز سکوت سخن دیگری از این فراکسیون نشنیدیم.

وی افزود: از طرف دیگر، فراکسیون اصولگرایی نیز استحکام این فراکسیون در مجلس هشتم و نهم را نداشت، به دلیل اینکه دچار انشعاب شده و بخشی از آن وارد نوعی لابی با دولت تدبیر و امید شد و چون توانست یک‌سری امتیازات دریافت کند، نتوانست نقش نظارتی خود را به نحو درست و دقیق ایفا کند. بخش دیگری از جریان اصولگرا تحت عنوان فراکسیون ولایی یا انقلابی قرار داشتند که در مواردی، مواجهه و مطالبه در برابر دولت و در مسائل ملی و بین‌المللی نشان می‌دادند، ولی متاسفانه واقع‌گرایانه با مسائل برخورد نمی‌کردند، بلکه برخورد آنها بیشتر از موضع جناحی بود و بسته به منافع جناحی‌شان، وارد میدان می‌شدند یا کناره می‌گرفتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان اضافه کرد: فراکسیون مستقلین نیز در مجلس دهم وجود داشت که دارای نقاط مشترک زیادی با فراکسیون اصولگرایان بود، ولی در مجموع مشخص نشد که مستقل از کدام جریان بودند. در واقع وقتی مجموعه این فراکسیون‌ها و جبهه‌بندی‌های سیاسی و فرهنگی مجلس دهم را مورد بررسی قرار می‌دهیم، می‌بینیم که مجلس نتوانست نقش کلیدی و کارکرد خودش را به نحو صحیح ایفا کند و به همین دلیل، صدای تک‌نفره‌ها بلند بود و آنها بودند که حرف خود را می‌زدند، البته این هم به عملکرد کلی مجلس مربوط نمی‌شود و این نمایندگان بودند که دیدگاه‌های خاص خودشان را بیان می‌کردند. اکثریت مجلس را فراکسیون آقای لاریجانی و فراکسیون امید تشکیل می‌دادند که این دو در مقابل دولت منفعل بودند و نتوانستند نقش نظارتی‌شان را ایفا کنند و فراکسیون ولایی یا انقلابی نیز در اقلیت بود و عملا نمی‌توانست نقش خود را ایفا کند یا اینکه نمی‌خواست از قالب جناحی خودش خارج شود. در واقع به جز همان تک‌نفره‌ها دستاورد خاصی را از برایند کلی مجلس دهم نمی‌توان به دست داد.

رئوفی بیان کرد: مهم‌ترین وظایف نمایندگان مجلس عبارت است از قانون‌گذاری، نظارت بر امور ملی و منطقه‌ای و پیگیری امور حوزه‌های انتخابیه. مجلس باید به جایگاه اصلی خودش برگردد که به تعبیر امام(ره)، مجلس در راس امور است. نمایندگان مجلس علاوه بر نظارت و پیگیری امور حوزه‌های انتخابیه، در رابطه با امور ملی و بین‌المللی نیز مسئول‌اند و باید فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی، به وظایف خود عمل کنند. 

وی ادامه داد: برای سنجش عملکرد مجلس یازدهم باید منتظر شهریور ۱۴۰۰ باشیم که دولت جدید مستقر می‌شود و به احتمال زیاد با مجلس یازدهم همسو خواهد بود. انتظاری که ما به عنوان شهروند از مجلس یازدهم داریم، همان است که در قانون اساسی تبیین شده، یعنی نمایندگان وظایف خود را فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی انجام دهند و بر امور نظارت و پیگیری داشته باشند.

انتهای پیام
captcha