انتقادات به مجلس دهم، تخریبی است تا سازنده
کد خبر: 3901647
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶

انتقادات به مجلس دهم، تخریبی است تا سازنده

نماینده سابق اصفهان در مجلس گفت: انتقادات به عملکرد مجلس دهم بیشتر تخریبی است تا سازنده و تعداد تذکرات، سوالات و استیضاح‌ها در این دوره از مجلس نشان می‌دهد که نمایندگان نقش نظارتی خودشان بر امور مختلف را انجام داده‌اند.

مجلس دهم نقش نظارتی خودش را تمام و کمال انجام داد

حیدرعلی عابدی، نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره عملکرد مجلس دهم، اظهار کرد: یکی از نقاط قوت این دوره از مجلس این بود که بدون توجه به جنجال‌های سیاسی، بیشتر از نقطه نظر فنی به نیازهای کشور در زمینه قانون‌گذاری پرداخت. نظر مردم بیشتر این بود که نمایندگان وارد کارهای اجرایی شوند، در حالی که حوزه اجرایی به دولت مربوط می‌شود و ما نمی‌توانستیم وارد این حوزه شده و باعث شویم که دولت نتواند وظایف خودش را انجام دهد.

وی افزود: مجلس دهم کارهای ارزشمندی در حوزه قانون‌گذاری انجام داد که در نوع خودش کم‌نظیر بود و آقای لاریجانی اعلام کردند که از میان سه دوره‌ای که در مجلس حضور داشتند، مجلس دهم را قوی‌تر از دو دوره دیگر ارزیابی می‌کنند. در واقع مجلس دهم به گونه‌ای نبود که نکات فنی را تحت تاثیر مسائل دیگر قرار دهد و سعی می‌کرد به آنچه مورد نیاز مردم است بپردازد.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قوانین متعددی را می‌توان نام برد که مجلس دهم با قدرت آنها را دنبال کرد و همان‌طور که آقای لاریجانی اشاره کردند، در مجلس دهم ۲۰۰ قانون تصویب شد که قوانین مهمی بودند؛ مثل قانون حفاظت خاک، قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها، قوانین هوای پاک، بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور، حمایت از بافت‌های تاریخی و فرهنگی کشور و تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه. از طرف دیگر، قوانین متعددی وجود دارد که بعضا ضد هم هستند و مجلس دهم در هفت بخش تنقیه قوانین را انجام داد، یعنی قوانین زائد حذف شد و قوانین موثر مورد توجه قرار گرفت، به خصوص در زمینه معدن، بهداشت، شوراها و شهرداری‌ها.

عابدی ادامه داد: مجلس دهم قوانینی تصویب کرد که در خدمت مستضعفین ماندگار خواهد بود؛ از جمله اینکه مستمری‌بگیران سالانه به ازای یک عضو خانواده یک پنجم حقوق قانون کار را دریافت کنند و برای آن فرمولی تعیین شد. با تصویب این قانون، حداقل امرار معاش مستمری‌بگیران بهزیستی و کمیته امداد تضمین شده است. از طرف دیگر، افراد مستضعفی بودند که در حاشیه شهرها خانه ساخته بودند، ولی در تامین آب و برق خانه‌های خود مشکل داشتند و مجلس دهم تصویب کرد که ظرف پنج سال تکلیف آب و برق این خانه‌ها مشخص شود.

وی افزود: در سال گذشته، آمار اعدام در کشور در مقایسه با دیگر کشورها یک مرتبه کاهش پیدا کرد که کاهش این آمار بر اثر تغییر مجازاتی بود که مجلس دهم برای حمل و خرید و فروش مواد مخدر تصویب و مجازات اعدام را در بسیاری از موارد حذف کرده و دولت را موظف کرد که بیشتر به نظارت بر فرهنگ جامعه بپردازد. در رابطه با معاهدات تجاری نیز فعالیت زیادی انجام شد و برای اولین بار، قانون مدیریت بحران در مجلس دهم تصویب شد. حمایت از کودکان، تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان، قوانین ارزشمند دیگری بود که در مجلس دهم تصویب شد. برای اولین بار در چهل سال گذشته، مجلس دهم بود که طرح سه فوریتی داشت، آن هم برای تقویت بنیه نظامی کشور و مجوز دادن به سپاه برای برخورد با اقدامات دشمن. علاوه بر این، می‌توان به تصویب قوانین متعدد برای مقابله با اقدامات غیرقانونی آمریکا، قرار دادن ارتش آمریکا در لیست تروریستی به عنوان اقدام متقابل در برابر تروریستی نامیدن سپاه، سر و سامان دادن به صندوق‌های تعاونی و موسسات مالی و اعتباری و تاکید بر فعالیت آنها تحت نظارت بانک مرکزی، قانون حذف چهار صفر و قانون اصلاح انتخابات اشاره کرد. در مورد اخیر، مجلس نهم در روزهای پایانی فعالیت خود قانونی را تصویب کرد که اختیارات مردمی و دموکراسی را کاهش می‌داد و مجلس دهم در هفته آخر قانونی را تصویب کرد که به موجب آن، به انتخاب مردم بها داده شده و به دموکراسی بیشتر توجه شد.

نقطه ضعف مجلس دهم، تخریب‌پذیری آن بود

این نماینده سابق مجلس بیان کرد: اشکال مجلس دهم این بود که زیاد درگیر کار شده و از خودش غافل شد و به جای اینکه انتقادپذیر باشد، تخریب‌پذیر شد. خیلی‌ها مجلس را تخریب کردند و مجلس نیز سکوت کرد. مدیریت مجلس می‌توانست برای حفظ و حراست از مجلس و دموکراسی اقداماتی انجام دهد. از طرف دیگر، مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیته‌ای تشکیل داد و بدون جایگاه قانونی، بر مصوبات مجلس نظارت کرد. همچنین وظیفه شورای نگهبان این است که قوانین مصوب مجلس را از نظر انطباق یا مغایرت با قانون اساسی و شرع مورد بررسی قرار دهد، ولی در بسیاری از موارد فراتر از این عمل کرد. در واقع در دفاع از حیثیت مجلس و نمایندگان اقدام لازم انجام نشد.

وی در خصوص انتقادات به عملکرد مجلس دهم، گفت: در رابطه با نظارت بر امور، مجلس یا می‌تواند تذکر بدهد، یا استیضاح کند و یا از وزرا سوال بپرسد و وقتی این کارها را انجام داده باشد، در واقع نقش نظارتی خودش را انجام داده است. مجلس دهم بیش از ۱۰ هزار تذکر به رئیس‌جمهور و وزرا، سه هزار سوال از وزرا و برای اولین بار در تاریخ مجلس، پنج سوال از رئیس‌جمهور مطرح کرده و ۶ استیضاح انجام داده است که دو نفر از آنها نتوانستند رای اعتماد بگیرند و دو نفر نیز قبل از انجام استیضاح، استعفا دادند. ۶۳ بار از مسئولین برای توضیح دادن به مجلس دعوت و ۵۳ جلسه غیرعلنی با دولت درباره مسائل مختلف کشور برگزار شد.

عابدی تصریح کرد: انتقادات به مجلس دهم، بیشتر تخریبی است تا سازنده. انتقاد سازنده آن است که هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف مطرح شود و هر دو متناسب با شرح وظیفه باشد؛ مثلا نمی‌توان مجلس را بازخواست کرد که چرا کار اجرایی انجام نداده است. گاهی ما می‌خواهیم کاری انجام شود، ولی دولت یا مقدورات آن را ندارد، یا اسبابش فراهم نیست و یا مشکلات اقتصادی وجود دارد. بنابراین باید منصفانه داوری کرد و موقعیت کشور را در نظر گرفت. ما در یک کشور تحریمی به سر می‌بریم و وقتی از دولت و مجلس انتقاد می‌شود، اصلا تحریم در نظر گرفته نمی‌شود و فکر می‌کنند ما کشوری هستیم که هم فروش نفت‌مان بالاست، هم درآمد بالایی داشته و هم با کشورهای مختلف رابطه داریم.

وی اظهار کرد: امیدواریم نمایندگان مردم اصفهان در مجلس یازدهم مشکلات استان مثل مسئله آب زاینده‌رود و مشکلات کشاورزان و کارگران بیکار شده را در صدر فعالیت‌های خود قرار دهند و پیگیر طرح‌های نیمه تمام در استان باشند. در سطح ملی نیز این انتظار وجود دارد که نمایندگان حوزه‌های انتخابیه متناسب با وعده‌هایی که داده‌اند، عمل کنند.

انتهای پیام
captcha