تأکید امیرمؤمنان(ع) بر اینکه خود را در جای دیگران بگذاریم
کد خبر: 3901718
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵

تأکید امیرمؤمنان(ع) بر اینکه خود را در جای دیگران بگذاریم

مصطفی ملکیان در شرح سخنان امیرمؤمنان بیان کرد: حضرت در نامه‌ای به فرزند خود بر چندین نکته تکیه دارند، اما به نظر من سه نکته محور تأکیدات ایشان است و یکی از آن سه نکته این است که «خود را در جای دیگران قرار ده». ایشان می‌فرمایند سعادت هر انسان در گرو این امر است.

به گزارش ایکنا، مصطفی ملکیان، پژوهشگر اخلاق، در مطلبی که در شبکه‌ اجتماعی منتشر شده به سخنان امام علی(ع) در استفاده از قاعده زرین میزان قرار دادن نفس اشاره می‌کند، متن این یادداشت در ادامه از نظر می‌گذرد؛

اجعل نفسک میزاناً فیما بینک و بین الناس

حضرت خطاب به فرزندشان می‌فرمایندکه همواره خود را در ارتباط با دیگران ترازو قرار ده. رفتار آنان را با خودت وزن کن، ببین آیا این رفتار، رفتاری است که باید بکنی یا نباید بکنی. معنای اینکه خود را میزان قرار دهم چیست؟

می‌فرمایند: «فاحبب لغیرک ما تحب لنفسک، فاکرهله ماتکره لنفسک» برای غیر خود آنچه برای خود دوست می‌داری دوست بدار. هر چه برای خود بد می‌داری برای دیگران هم بد بدان.

«فاحبب لغیرک ما تحب لنفسک، فاکرهله ماتکره لنفسک» برای غیر خود آنچه برای خود دوست می‌داری دوست بدار. هر چه برای خود بد می‌داری برای دیگران هم بد بدان.

 «أحسن کما تحب ان یحسن الیک» همچنان‌که خوش داری دیگران به تو نیکی کنند توهم به آنان نیکی کن.

 «استقبح من نفسک ما تستقبح من غیرک» آنچه برای خود بد می‌داری برای دیگران بد بدان.

 «و أرض من الناس ما ترضی لهم من نفسک» هر چه دوست داری از دیگران به تو برسد توهم به دیگران برسان.

 «لاتقل بغیرک ما لاتحب ان یقال لک» آنچه خوش نداری دیگران به تو بگویند توهم به دیگران مگو و..

 تمام این‌ها یعنی قدرت داشته باشید خود را در جای دیگران قرار دهید. این نکته بسیار مهّم است و قدرت بر این کار در ما بسیار کم است. معمولاً اینکه انسان بتواند خود را در پوست دیگری قرار دهد، برای او دشوار است و اتفاقاً این برای آن قاعدۀ زرین ضروری است. وقتی معلم هستم باید خود را در پوست دانشجو قرار دهم. ببینم اگر دانشجو بودم می‌خواستم معلم چه روش و منشی داشته باشد و بالعکس و در موارد دیگر.

حضرت در نامه‌ای به فرزند خود بر چندین نکته تکیه دارند، اما به نظر من سه نکته محور تأکیدات ایشان است و یکی از آن سه نکته این است که «خود را در جای دیگران قرار ده» ایشان می‌فرمایند، سعادت هر انسان در گرو این امر است.

 «رویکرد وجودی به نهج البلاغه»

انتهای پیام
captcha