تخریب قبرستان بقیع؛ سند جهل و عناد وهابیت
کد خبر: 3902061
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲

تخریب قبرستان بقیع؛ سند جهل و عناد وهابیت

۸ شوال، سالروز تخریب قبرستان بقیع از سوی وهابیت، جنایتی فراموش نشدنی است که ناشی از جهل، عناد و فهم نادرست و غیرانسانی این جریان از دین و قرآن است.

تخریب قبرستان بقیع؛ سند جهل و عناد وهابیت

به گزارش ایکنا از اصفهان، 8 شوال، مصادف با سالروز تخریب قربستان بقیع در سال 1344ه.ق توسط وهابیت است. قبرستان بقیع از قدیمی‌ترین قبرستان‌های جهان اسلام به‌شمار می‌رود که به دستور پیامبر اسلام(ص) و به‌وسیله مسلمانان صدر اسلام به وجود آمده است.

در خصوص پیشینه تاریخی و نام‌گذاری قبرستان بقیع، نقل و قول‌های مختلفی در منابع تاریخی ارائه شده، مثلا در برخی منابع، نام دیگر این قبرستان، «بقیع‌الغرقد» و «جنه‌البقیع» نام‌گذاری شده است. ابن اثیر، مورخ جهان اسلام در کتاب « الکامل فی التاریخ» در این زمینه نوشته: «در لغت بقیع به محل وسیعی كه دارای درخت و یا ریشه درخت باشد، گفته می‌شود و چون مكان بقیع پیش از آن دارای درخت غرقد ‌و ریشه‌های آن بود پس از قطع این اشجار نیز با همان اسم معروف گردید».

در قبرستان بقیع شخصیت‌های متعددی از صدر اسلام به خاک سپرده شده‌اند. «اسعد بن زراره» و «عثمان بن مظعون»، اولین كسانی از انصار و مهاجرین هستند که در این مکان دفن شده‌اند. همچنین ابراهیم فرزند پیامبر(ص) نیز به در همین مکان دفن شده است. علاوه بر پیکر مطهر امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) که در این قبرستان به خاک‌سپرده شده‌اند، قبر فاطمه بنت اسد، عباس عموی پیامبر، حلیمه دایه (مادر رضاعی) پیامبر، همسران پیامبرا کرم(ص) به جز حضرت خدیجه، دختران پیامبر(ص)، عثمان، مالک بن انس، نافع مدنی، ابوسعید خدری، ام‌البنین مادر ابوالفضل العباس و تعداد زیادی از صحابه و علمای بزرگ اسلام نیز در این مکان به خاک سپرده شده‌ است.

قبرستان بقیع از مکان‌های مقدس و مورد احترام مسلمانان به‌شمار می‌رود که در اهمیت آن، احادیث و روایاتی نیز از ائمه معصومین(ع) وجود دارد، به طور مثال پیامبر اکرم(ص) در این زمینه فرموده‌اند: «از بقیع هفتاد هزار نفر كه صورتشان مانند ماه چهارده شب است محشور خواهند شد و بدون حساب وارد بهشت می‌شوند». بنابر روایتی، پیامبر(ص) هر شب جمعه به بقیع می‌رفت و برای آمرزش مدفونان در آن دعا می‌کرد. در روایتی از آن حضرت آمده که در روز قیامت، هفتاد هزار تن با صفات نیکو از بقیع محشور می‌شوند، ایشان به کسانی که در بقیع دفن شوند، بشارت داده که شفاعت خواهند شد.

اهمیت و منزلت این قبرستان در جهان اسلام باعث شده تا وهابیت، این مکان را مورد هجمه و دستخوش تخریب قرار دهند. به‌طوری که در سال۱۲۲۰ هجری قمری و در زمان سقوط دولت اول سعودی‌ها، قبرستان بقیع به دست وهابیون سعودی تخریب شد، اما مدتی بعد مسلمانان مجددا این قبرستان را بازسازی کردند. مجددا در هشتم شوال سال۱۳۴۴هجری قمری، وهابیت بار دیگر به صورتی وحشیانه به این مکان مقدس حمله و این قبرستان را برای دومین بار تخریب کرد. به طوری که قبور ائمه(ع) را چنان تخریب کردند که محل قبر آن‌ها ناشناخته و از بین برود که به این روز یوم الهدم می‌گویند. علمای جهان اسلام، در آن موعد عزای عمومی اعلام کردند.

هدف وهابیت این بوده است که با تخریب قبر ائمه بقیع(ع) می‌تواند نام و یاد شیعه و ائمه(ع) را برای همیشه از بین ببرد، اما این هدف نه تنها محقق نشد، بلکه از آن زمان تا به امروز، شیعه در جهان درخشیده ومنشا تحولات بزرگی شده است.

 

انتهای پیام
captcha