اصلاح بنیادین نظام اداری؛ گام اول در تحقق جهش تولید
کد خبر: 3907888
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸

اصلاح بنیادین نظام اداری؛ گام اول در تحقق جهش تولید

یک نماینده مجلس گفت: برخی فرایندهای قانونی مثل اعطای مجوز برای تولید، بزرگترین مانع و چالش در برابر تولیدکنندگان است، بنابراین در درجه اول باید به اصلاح بنیادین نظام اداری و تمرکززدایی پرداخت.

اصلاح بنیادین نظام اداری؛ گام اول در تحقق جهش تولید

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، درباره رویکرد مجلس یازدهم به اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، اظهار کرد: مجلس هنوز سیاستگذاری‌های کلان خود را مشخص نکرده و بنابر ابلاغ رئیس مجلس قرار است هفته آینده تمام کمیسیون‌های تخصصی اولویت‌های اول نظام و راهکارها و پیشنهادهای خود را مشخص کرده و به هیئت رئیسه مجلس ارائه دهند. بنابراین از هفته آینده می‌توان درباره رویکرد مجلس به اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، معیشت، گرانی و اشتغال صحبت کرد و هنوز مشخص نیست که کمیسیون‌های تخصصی چه تصمیمی می‌گیرند.

وی موانع قانونی خودساخته را بزرگترین چالش تولیدکنندگان خواند و افزود: در کشور ما اعطای یک مجوز برای تولید با اخذ زمین، 222 روز طول می‌کشد، در حالی که این فرایند در کشورهای دیگر، 3 روز و در اقلیم کردستان عراق، 5 ساعت به طول می‌انجامد. لذا همین فرایند قانونی بزرگترین مانع در برابر تولید محسوب می‌شود که ربطی به دشمن و تحریم هم ندارد.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون ادامه داد: مشکلات ما داخلی است و کسانی که همواره مدعی هستند، نگاهشان به غرب دوخته شده و مشکلات را فرافکنی و توجیه می‌کنند، باید بدانند که ریشه مشکلات در داخل قرار دارد. تولیدکنندگان و صنعتگران می‌گویند که می‌توانند تحریم را دور بزنند، ولی موانع داخلی که از سوی دستگاه‌ها پیش پایشان گذاشته می‌شود، پرهزینه و مایه دردسر است و وقت و انرژی آنها را هدر می‌دهد. بنابراین در درجه اول باید به اصلاح بنیادین نظام اداری پرداخت که بخش عمده‌ای از آن به تمرکززدایی مربوط می‌شود.

ابوترابی تصریح کرد: طرح اصلاح قانون چک در دور قبلی مجلس تصویب شد، ولی طرح ساماندهی تعطیلات که خود همین مسئله یکی از موانع بزرگ کسب‌وکار در کشور ماست، به تصویب نرسید. دیگر مسائل موثر در تولید مثل تامین اجتماعی، وام‌های بانکی و مباحث مالیاتی همه مسائل داخلی هستند که باید مورد توجه و بررسی قرار گیرند. مجلس یازدهم اصلاح قانون مالیاتی، اصلاح نظام بانکی و اصلاح بنیادین نظام اداری را در دستورکار دارد و طرح‌های مربوطه آماده است و چون از دولت ناامید شدیم، خودمان اقدام به تهیه طرح‌ها کردیم.

انتهای پیام
captcha