فرهنگ رضوی قائل به مردمداری و مدارا با زیردستان است
کد خبر: 3908075
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷

فرهنگ رضوی قائل به مردمداری و مدارا با زیردستان است

رئیس دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان گفت: فرهنگ رضوی قائل به ارتباط اجتماعی مفید و سازنده همراه با ادب، ایثار و از خودگذشتگی، محبت، مردمداری و مدارا با زیردستان است.

فرهنگ رضوی قائل به مردمداری و مدارا با زیردستان است

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، رئیس دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره مهم‌ترین شاخص‌ها و مولفه‌های فرهنگ رضوی، اظهار کرد: درباره فرهنگ رضوی از یک بعد نمی‌توان صحبت کرد، ولی این فرهنگ در بعد اجتماعی قائل به ارتباط مفید، سازنده و توأم با تواضع همراه با ادب، وارستگی، از خودگذشتگی، اجتناب از خودخواهی‌ها، تحقق انصاف و همچنین محبت و مدارا با زیردستان است. همسایه‌نوازی و مردمداری نیز از جمله خصوصیات شاخص فرهنگ رضوی محسوب می‌شود.

وی افزود: برای هر کدام از این خصوصیات می‌توان روایاتی در کلام امام رضا(ع) سراغ گرفت؛ مثلا درباره همسایه‌نوازی می‌فرمایند: «حق همسایه، مثل حق مادر انسان است». یکی از ویژگی‌های امام، مدارا با زیردستان بود. وقتی سفره غذا پهن می‌شد، تا زمانی که همه بر سر سفره حاضر نمی‌شدند، حضرت دست به غذا نمی‌بردند. امام بر احترام به پدر و مادر بسیار تاکید کرده، در مبادلات، به رعایت انصاف و در کسب درآمد، به حلال و حرام سفارش می‌کردند. این موارد و نمونه‌های دیگر، حکایت از یک افق عالی فرهنگی در اندیشه و تفکر امام رضا(ع) دارد.

رئیس دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان اضافه کرد: امام رضا(ع) قائل به فرهنگ ایثار، گذشت، محبت و مردمداری، ترویج فرهنگ قرآن و نماز، احترام به بزرگتر و گفت‌وگوی صمیمانه، متواضعانه، منطقی و حکیمانه با پیروان مذاهب دیگر بودند. امام خودشان مردمدار بودند و با اینکه یکی از دلایل آوردن ایشان به مرو این بود که از ارتباطات امام جلوگیری شود، ولی ایشان ارتباط خود را با مردم حفظ کردند.

حجت‌الاسلام گرجی تصریح کرد: مراکز آموزشی، دستگاه‌های اجرایی، رسانه‌های جمعی و کسانی که دستی بر آتش شبکه‌های اجتماعی دارند، باید فرهنگ رضوی را به صورت روشن و مستدل و بدون پیرایه و خرافه برای مردم تبیین کنند، چرا که مردم علاقمند به این فرهنگ هستند.

انتهای پیام
captcha