پرورش نهال‌ قرآنی در دامان خانواده جهاددانشگاهی
کد خبر: 3909237
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹

پرورش نهال‌ قرآنی در دامان خانواده جهاددانشگاهی

نهاد خانواده، مقدس و محل تربیت و نهادینه کردن انسانیت است و چه نیکوتر خواهد بود یک خانواده مسلمان ایرانی که بر اخلاق و معنویت تکیه زده است پرورش‌دهنده حافظان و تالیان قرآن کریم باشد.

پرورش نهال‌ قرآنی در دامان خانواده جهادگربه مناسبت سالروز تأسیس جهاددانشگاهی فرصتی حاصل شد تا با فاطمه شاه‌مرادی، دارای مدرک کارشناسی ارشد مشاوره و مدیر فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران و خانواده وی آشنا شویم. شاه‌مرادی افتخار بزرگی کسب کرده و فرزندش حافظ کل قرآن کریم است. با دعوت از این خانواده قرآنی به محل خبرگزاری ایکنا با پدر خانواده، امیرمحمد طهماسی، دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی و زهرا طهماسی، دختر یازده‌ساله‌ آنان نیز گفت‌وگو داشتیم که در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا - خانم شاه‌مرادی، چه شد که زمینه حفظ قرآن کریم را برای فرزندتان مهیا کردید؟ آیا علاقه و آرزوی شخصی شما بود که فرزندی حافظ داشته باشید و یا هدف بلندتری را دنبال می‌کردید؟

ما مسلمان‌ها به طور ذاتی به قرآن کریم علاقه‌مندیم و بنده نیز از این موضوع مستثنی نیستم. با وجود اینکه بسیاری از اطرافیانم کمتر به این روش و سبک زندگی قرآنی توجه دارند، اما والدینم به ویژه مادرم علاقه بسیاری به قرآن و معارف اسلامی دارند و در زندگی آنان را الگوی خود قرار دادم.

زمانی که دخترم، زهرا، را باردار بودم، علاقه‌مندی‌ام به تلاوت قرآن باعث شد که با خدای خودم عهدی ببندم که در هر سه ماه بارداری یک بار قرآن را ختم کنم؛ اما ضعف جسمانی مانع شد که به خطوط قرآن نگاه بیندازم، اما به لطف خداوند در سه ماه پایانی به عهدم وفا کردم و سه بار ختم قرآن انجام دادم. البته این را تنها دلیل حافظ شدن دخترم نمی‌دانم، بلکه توفیق الهی است که خداوند به ما عنایت کرد که بسیار بیشتر از لیاقت و شایستگی‌ام بوده و همواره خداوند رحمان را شاکریم.

به دلیل اینکه شاغل بودم، وظیفه مراقبت‌ و نگهداری زهرا را مادرم برعهده گرفت و برنامه آموزش قرآن به همت مادرم و با برنامه‌ریزی بنده پیش رفت. آموزش قرآن از مؤسسه جامعة القرآن‌الکریم که پذیرش فرزندان کوچک را بر عهده دارد، آغاز شد. پذیرش در این مرکز از چهارسالگی است، اما زهرا زمانی که سه‌سال‌ونیم بود، با ارزیابی استعدادش، فراگیری قرآن را آغاز کرد.

پرورش نهال‌ قرآنی در دامان خانواده جهادگر

آموزش روخوانی قرآن کریم در جامعة القرآن الکریم به مدت یک سال به طول انجامید و پس از آن آموزش حفظ قرآن از جزء‌های 29 و 30 و یک ادامه پیدا کرد. پس از آن در کلاس‌های دارالقرآن آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) حضور یافت که دوره زمانی کلاس‌های آموزش قرآن در این مرکز نیز پنج سال به طول انجامید. این امر باعث نقل مکان منزل ما به شهرری شد تا زهرا بتواند به راحتی و در فرصت مناسب در کلاس‌ها حضور یابد. در شهریور  1398 نیز افتخار حفظ کل قرآن نصیب فرزندم شد.

ایکنا - درباره روش حفظ و تثبیت آیات در مرکز آموزشی قرآن کریم آستان عبدالعظیم(ع) بگویید.

قرآن‌آموزانی که وارد مراکز قرآنی می‌شوند از همان ابتدا آیات را حفظ می‌کنند و با توجه به اینکه آیات مشابه در قرآن کریم داریم، رمزگذاری آن برای کودکان کم سن و سال مشکل است. پیشنهادم این است که اگر آموزش قرآن کریم در ابتدا همراه با ترجمه باشد، کار حفظ آسان‌تر انجام می‌شود. البته در برنامه آموزشی حفظ قرآن فرزندم، مربیان به آموزش نکات تفسیری آیات توجه داشتند. زهرا در حال حاضر مشغول آموزش معانی آیات قرآن است.

زهرا زمانی که کلاس اول ابتدایی را آغاز کرد، 9 جزء قرآن کریم را حفظ بود و در مقطع سوم ابتدایی موفق به حفظ 21 جزء باقی‌مانده قرآن کریم شد؛ در این مدت زهرا حتی یک بار هم خواب ظهر را تجربه نکرد، زیرا زمان استراحت و فرصت کمتری برای فرزندم به منظور رسیدگی به امور دیگر باقی می‌ماند. البته با سختی و تلاش در همه مراحل موفق شد. او با مراحل حفظ قرآن کریم مشکلی نداشت و در زمان 15 دقیقه یک صفحه را حفظ می‌کرد‌؛ البته مرحله تثبیت سه تا چهار ساعت زمان می‌برد و ایشان ساعتی که از مدرسه به منزل بازمی‌گشت تنها با استراحت یک ساعته، تا هشت شب مشغول تثبیت قرآن کریم بود و پس از آن به تکالیف درسی می‌پرداخت. او در همین زمان، به کلاس‌های فوق برنامه‌ای که مورد علاقه‌اش بود مانند شنا، نقاشی، والیبال و فوتسال هم رفت‌وآمد داشت.

پرورش نهال‌ قرآنی در دامان خانواده جهاددانشگاهی

ناگفته نماند که مادرم تا هفت‌سالگی، قرآن را همراه با بازی به زهرا آموزش می‌داد. در حال حاضر، روزانه دو جزء از قرآن کریم را با مادرم تثبیت می‌کند که حدود چهار ساعت زمان می‌برد. البته در دوران مدرسه و با وجود سخت‌تر شدن دروس، این مقدار به یک و نیم جزء تقلیل پیدا می‌کند.

در زمان اشتغال، همزمان نیز دوران دانشجویی را سپری می‌کردم. در سال 90 علی‌رغم داشتن تحصیلات دانشگاهی تصمیم به خواندن رشته مورد علاقه‌ام یعنی مشاوره گرفتم و همان سال در مقطع کارشناسی قبول شدم و در این زمان دخترم دوساله بود و مادرم در این زمان از او نگهداری می‌کرد، بلافاصله پس از آن در مقطع ارشد پذیرفته شده و ادامه تحصیل دادم، که این مسیر سخت با حمایت‌های خانواده برایم هموار شد.

ایکنا - آیا تداخلی میان کلاس‌های حفظ قرآن و آموزش‌های تحصیلی ایشان به وجود آمد؟

از آنجا که در پنج‌سالگی خواندن کلمات فارسی و در شش‌سالگی نوشتن را به طور کامل آموخته بود، لذا از بیشتر همسن و سال‌هایش چند قدم جلو بود. بنابر این نه تنها تداخلی ایجاد نشد، بلکه حضور در مراکز آموزشی و حفظ قرآن بسیار مؤثر بود. می‌توان گفت، ایشان در چهار سال اخیر جزء برترین‌های آموزش تحصیلی مدرسه بود و معلمان، مدیران و معاونان مدرسه نگاه محبت‌آمیزی به زهرا داشته و این باعث ایجاد اعتماد به نفس در دخترم شد. البته تفاوتی میان دانش‌آموزان تحصیلی با یکدیگر وجود ندارد، اما مربیان، توجه ویژه‌ای به حفظ قرآن دخترم داشتند و این باعث انگیزه تحصیل در ایشان می‌شد.

ایکنا - از علاقه‌مندی‌هایی که زهرا برای بازی با دوستان دارد بگویید.

زهرا بسیار اهل بازی است؛ بازی‌ با همسالان، بازی‌های مختلف آموزشی، رفتن به پارک و شهربازی با همسالان، ورزش کردن و زبان انگلیسی از جمله علایقش است.

ایکنا - برنامه قرآنی برای آینده زهرا و آرزوهایی که برای او دارید چیست؟

او علاقه دارد که در آینده مربی قرآن کریم شود. در نظر دارم در سن 13سالگی، برای تحصیل به دانشگاه علوم و قرآن و حدیث رفته و دوره کارشناسی را در این رشته بگذراند و در مسیر زندگی عامل به قرآن کریم باشد. هم اکنون نیز، مدت یک سال است که با علاقه، شور و شوق ناشی از فهم معانی آیات به کلاس‌های ترجمه قرآن می‌رود.

ایکنا -  از فعالیت‌های خود در جهاد‌دانشگاهی بگویید.

بنده به عنوان خدمتگزار افتخار 16 سال حضور در نهاد انقلابی جهاددانشگاهی و بالاخص معاونت فرهنگی این سازمان را دارم. قرار گرفتن در مسیر فرهنگی بسیار شیرین است و در شخصیت بنده و خانواده‌ام موثر بوده و با توجه به همین امر همیشه خود را ملزم به رعایت فرهنگ ایرانی و اسلامی‌مان می‌دانم و بالطبع این امر در تربیت فرزندانم هم بسیار موثر بوده است و خداوند را شاکرم.

خانواده قرآنی

همانطور که مستحضرید، نخستین و شاید مهمترین هدف از راه‌اندازی جهاددانشگاهی اشاعه فرهنگ دانشگاهی بوده، در تمام سال‌های خدمت بنده، بعینه شاهد بودم که این اصل در تمام واحدهای جهاددانشگاهی عمیقاً رعایت شده و همه همکاران این حوزه سعی در توسعه امور فرهنگی در جامعه و به ویژه نسل جوان داشتند و شاید این نهاد از جمله نهادهایی است که بیشترین تلاش را در ارتقای سطح فرهنگ ایفا می‌کند؛ البته این مهم با همکاری و حمایت‌های سایر نهادها، از جمله دانشگاه‌ها، دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و ... همراه بوده است. البته، موفقیت‌های پی در پی جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش و آموزش هم بر کسی پوشیده نیست.

ایکنا ـ فعالیت‌های سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران چگونه است؟

با صراحت می‌توانم بگویم که ما در سازمان جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، علی‌رغم اینکه با دانشجویان رشته‌های پزشکی همراه هستیم و این عزیزان، بسیار مشغله تحصیلی داشتند، اما کیفیت و کمیت برنامه‌های فرهنگی در این واحد دانشگاهی، بسیار بالا و چشمگیر بوده است. طی تجربیاتی که تاکنون حاصل شده، دانشجویان کشورمان، حتی پرمشغله‌ترین دانشجویان در بهترین رشته‌های تحصیلی در زمانی که بستر فعالیت‌های فرهنگی فراهم باشد، در این وادی قدم گذاشته و عمیقا به آن می‌پردازند. سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، دارای 9 کانون بسیار فعال است که دانشجویی اداره می‌شود و هر کانون به طور متوسط دارای 20 تا 30 عضو فعال هست که با برنامه‌ریزی و اجرای خودشان، برنامه‌ها را به نحو احسن پیش می‌برند.

ایکنا_ با توجه به اینکه جهاددانشگاهی برای خانواده‌ها نیز آموزش‌هایی را ارائه می‌دهد، چقدر این آموزش‌ها بر روی سوق پیدا کردن خانواده‌ها به سمت آیات الهی تأثیر گذاشته است؟

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در این مسیر قدم‌های مثبتی برداشته است. فراخوان‌های متنوعی پیرو برنامه‌ها، مسابقات فرهنگی از این سازمان دریافت می‌شود که مختص دانشجویان و کارکنان است‌؛ جای تحسین دارد، اما شاید لازم است در خصوص فرزندان قرآنی جهادگران و ایجاد انگیزه به سمت حفظ قرآن در این خانواده‌ها قدم‌های دیگری برداشته شود. انجام این امر می‌تواند کمک‌کننده جهت عامل بودن به قرآن شود. برای مثال برگزاری مسابقات قرآن ویژه کودکان، برگزاری مراسم برای خانواده‌های قرآنی و انتقال تجربیات ایشان به سایر خانواده‌ها، یا شبیه همین مصاحبه با خانواده‌ها که بنده افتخار داشتم به عنوان نخستین خانواده جهادگر قرآنی در خدمت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور باشم.
اگر فعالیت‌های جهاددانشگاهی به سوی امر قرآن پیش برود، صددرصد خانوادهای جهادگر با قرآن بیشتر همسو خواهند شد. جهاددانشگاهی با داشتن این پتانسیل عالی می‌تواند عمل کند.

ایکنا - به عنوان یک عضو جهاددانشگاهی سخن پایانی خود را بیان کنید.

بار دیگر خداوند منان را شاکرم که توفیق حاصل شد در مسیر امن الهی قدم بردارم، قرآن این بزرگ‌ترین و کامل‌ترین برنامه زندگی را از مهجوریت خارج کنیم و توصیه بنده به همه جهادگران و همه خانواده‌ها این است که همه با این نیت که قرآن رشددهنده و بالابرنده ما در دنیا و آخرت است، در این مسیر قدم برداریم. قرآن کریم مسیر هموار و سرسبزی است که به موفقیت و عاقبت‌بخیری ختم می‌شود؛ کدام مادر و پدری عاقبت بخیری فرزندانشان را نمی‌خواهد؟ همچنین در پایان، فرج آقا امام زمان(عج) تنها راه نجات بشریت را از خداوند منان خواستارم.

خانواده قرآنی

در ادامه این گفت‌وگو، پدر خانواده، امیرمحمد طهماسی به نقش پدر در تربیت فرزند قرآنی اشاره کرد و گفت: دخترم زهرا از سن سه‌ونیم سالگی وارد عرصه حفظ قرآن کریم شد و با سختی‌هایی که داشت در این مسیر موفق به حفظ کامل شد. از آنجایی که مادر بیشتر از پدر با فرزند در ارتباط است و با روحیات ایشان آشنا است، بیشتر مادرش نقش داشته اما تا جایی که امکان داشت و فرصت پیش می‌آمد، در این مسیر وظیفه پشتیبانی و حمایت‌های معنوی و مادی را داشتم.

بنده از خانواده‌هایی که قصد دارند فرزندانشان به سمت آموزش قرآن پیش برود، درخواست دارم که در کنار کلاس‌های آموزش قرآن، مراحل رشد فرزند را در تفریح و بازی نیز برنامه‌ریزی کرده و با نگاهی همراه با تحقیق و کنکاش این مسیر را برای فرزندانشان باز کنند. حفظ آیات قرآن کریم برای همه مسلمانان رسالت و یک هدف است؛ اما باید به سایر جنبه‌های تعالیم دینی که به ابعاد دیگر زندگی نیز اشاره دارد، پرداخته شود.

ایکنا- در پایان درباره برکاتی که قرآن برای زندگی شما به ارمغان آورده بگویید.

تلاوت‌های زهرا از صبح تا شب به دل و جان ما نشاط و آرامش می‌بخشد. قطعا در زندگی با مشکلاتی روبه‌رو بودم که برای رفع آن از دعای خیر دخترم زهرا بهره‌مند شدم. راهی که فرزندم رفت، بنده در چهل سال گذشته نرفته بودم و به برکت قرآن هر روز پیشرفت‌های خوبی در زندگی داشتم که همه مدیون قرآن و فرزند قرآنی‌ام است.

پرورش نهال‌ قرآنی در دامان خانواده جهادگر

ایکنا- خانم زهرا طهماسی خودتان را بیشتر معرفی کنید از میزان علاقه خود به حفظ قرآن بگویید.

در کلاس پنجم مشغول به تحصیل هستم. به واسطه مادربزرگم به یادگیری و حفظ قرآن علاقه‌مند شدم. در کلاس‌های جامعة‌القرآن، آموزش‌های روخوانی قرآن کریم را فرا گرفتم و در ادامه نیز در کنار تحصیل و دروس مدرسه، به تمرین و تثبیت قرآن کریم مشغول شدم.

چه در آشنایان و چه در مدرسه، خیلی از دوستانم با دیدن موفقیت‌های من به سمت حفظ قرآن گام برداشتند. در مدرسه بعضی از ساعات به آموزش حفظ سوره‌هایی از قرآن به دانش‌آموزان علاقه‌مند اختصاص داده شد و این آموزش باعث ایجاد حس خوب در من می‌شود زیرا دوستانم نیز انگیزه‌ای برای یادگیری پیدا کرده و در راه قرآن قدم برمی‌دارند.

ایکنا - به کدام آیه علاقه دارید و در زندگیتان از آن استفاده می‌کنید؟

یکی از آیه‌هایی که بسیار به آن علاقه دارم، آیه 62 سوره مبارکه نمل است که خداوند می‌فرماید: «أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ». آرزو دارم همه آدم ها در سراسر جهان در سلامت جسمی و روانی و از جنگ و کشتار به دور باشند.

آیه 56 سوره احزاب یکی دیگر از آیه‌های مورد توجهم است که خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما؛ خدا و فرشتگانش بر (روان پاک) این پیغمبر صلوات و درود می‌فرستند شما هم ای اهل ایمان، بر او صلوات و درود بفرستید و با تعظیم و اجلال بر او سلام گویید و تسلیم فرمان او شوید.»

ایکنا- در پایان این گفت‌وگو از آرزوها و اهداف خود بگویید.

در ابتدا آرزو دارم عامل به قرآن کریم باشم و بتوانم در تثبیت قرآن کریم همواره استوار بوده و به عنوان مربی قرآن به تربیت علاقه‌مندان بپردازم. به شغل دندانپزشکی نیز علاقه‌مندم. دوست دارم به خانه خدا هم مشرف شوم و آرزوی دیگرم فرج آقا امام زمان(عج) است.

انتهای پیام
captcha