آموزش غیرحضوری پاسخگوی نیاز قرآن‌آموزان نیست
کد خبر: 3914204
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳

آموزش غیرحضوری پاسخگوی نیاز قرآن‌آموزان نیست

مدیر مؤسسه هدایت کاشان گفت: این مؤسسه آمادگی ارائه آموزش‌های مجازی را دارد، ولی معتقدیم استفاده از فضای مجازی آسیب‌هایی به دنبال دارد و در شرایط حاضر می‌توان کلاس‌های حضوری را با تعداد و دفعات کمتر برگزار کرد تا قرآن‌آموزان فراگیری بهتری داشته باشند.

آموزش غیرحضوری پاسخگوی نیاز قرآن‌آموزان نیست

محمد مهدوی، مدیر مؤسسه قرآنی هدایت کاشان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه در شرایط شیوع کرونا برنامه‌های مؤسسه از طریق فضای مجازی پیگیری می‌شود، اظهار کرد: از جمله این برنامه‌ها، برگزاری مسابقات مفاهیم قرآنی و ترجمان قرآنی بود که سه هزار نفر در آن شرکت کردند. برنامه دیگر، فعالیت مدرسه قرآنی وابسته به مؤسسه است که در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کلاس‌های آن از ابتدای مهرماه هستیم.

وی افزود: سالانه حدود 300 نفر در کلاس‌های مؤسسه شرکت می‌کنند و در حال حاضر، کلاس‌ها در فضای مجازی و در قالب مسابقات قرآنی برگزار می‌شود. در واقع به جای کلاس، مسابقه برگزار می‌کنیم، چون قرآن‌آموزان بیشتر به مسابقه اقبال نشان می‌دهند و برای یادگیری مفاهیم قرآنی رغبت می‌کنند.

مدیر مؤسسه هدایت کاشان در خصوص مدرسه قرآنی این مؤسسه، بیان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که آموزش‌ها را به صورت مجازی ارائه دهیم و طرحی نیز تعریف کرده و برای وزیر فرستاده‌ایم که حتی‌الامکان کلاس‌های حضوری فعال شود. در این طرح آورده‌ایم که عمده مشکلات مربوط به شیوع کرونا ناشی از کلاس‌های حضوری نیست، بلکه از سفرها و مراسم عروسی، عزا و مهمانی ناشی می‌شود و این‌ها آمار ابتلا به کرونا را افزایش داده است. جلوی این مراسم گرفته نمی‌شود، ولی می‌گویند آموزش باید تعطیل شود. اگر آموزش حضوری تعطیل باشد، بچه‌ها چه چیزی از آموزش غیرحضوری به دست می‌آورند؟ تا کلاس حضوری برگزار نشود و افراد معلم و استاد را نبینند، نمی‌توانند نکته‌های لازم را فرا بگیرند. آموزش غیرحضوری می‌تواند به راهنمایی و تثبیت مطالب کمک کند و ما خیلی به آن معتقد نیستیم، ولی در عین حال آمادگی‌اش را داریم و تابع قانون هستیم.

مهدوی تصریح کرد: پیشنهاد ما به دولت این است که آموزش حضوری را فعال کند و برای کنترل شیوع کرونا، مانع سفرهای گردشگری و برگزاری مراسم عروسی و عزا شود. در مورد آموزش حضوری نیز پیشنهاد می‌شود بخشی از این کار را صداوسیما پوشش دهد و دانش‌آموزان و قرآن‌آموزان از برنامه‌های آموزشی آن استفاده کنند. از طرف دیگر، معتقدیم فضای مجازی باید محدود شود، چون چند آسیب به دنبال دارد؛ اولا زیرساخت‌های کشور ما محدود است و نمی‌تواند از این همه آموزش و درس و بحث پشتیبانی کند. دوما بر فرض فراهم بودن زیرساخت‌ها، خانواده‌ها بعضا نمی‌توانند هزینه استفاده از فضای مجازی را برای همه فرزندان خود تأمین کنند و حتی خیلی‌ها امکانات این فضا را در اختیار ندارند یا با محدودیت استفاده مواجهند. مسئله دیگر، مفاسد موجود در فضای مجازی و نیز اختلافاتی است که در خانواده‌ها بر سر استفاده از این فضا پیش می‌آید، چون پدر و مادرها باید موبایل خود را در اختیار بچه‌هایشان قرار دهند و بر آن نظارت کنند که بعضا باعث اختلافاتی می‌شود. در واقع این‌ها مسائلی است که در خصوص فضای مجازی در میان خانواده‌ها شاهدش بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: اگر استفاده از فضای مجازی را محدودتر کنیم و بیشتر به سمت آموزش حضوری برویم، دانش‌آموز مطالب را بهتر فرامی‌گیرد و اگر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفت، می‌توان به صورت لاکپشتی اقدام کرد، یعنی به جای اینکه هر روز کلاسی را برگزار کنیم، آن را به دو یا سه روز در هفته تقلیل دهیم و با تعداد کمتر و به صورت گروه‌های جداگانه برگزار کنیم. زمانی هم که از وضعیت قرمز عبور کردیم، می‌توانیم به برگزاری کلاس‌ها شتاب بدهیم. خواسته ما از دولت این است که روی فضای مجازی مانور ندهند و بیشتر کلاس‌های حضوری محدود با حرکت لاکپشتی و نیز پشتیبانی صداوسیما را در دستورکار قرار دهند، چون حتی در دورترین روستاها نیز تلویزیون در دسترس است.

مدیر مؤسسه هدایت کاشان در خصوص مشکلات مالی مؤسسه، گفت: در حال حاضر با بدهی زیادی مواجهیم و طلبکاران مرتبا برای وصول بدهی‌شان مراجعه می‌کنند و ما حتی نتوانستیم برای پرداخت بدهی‌ها، وام تهیه کنیم.

انتهای پیام
captcha