جهاددانشگاهی؛ حلقه اتصال زنجیره‌های رونق تولید
کد خبر: 3914267
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴

جهاددانشگاهی؛ حلقه اتصال زنجیره‌های رونق تولید

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی، بیان کرد: تقویت زیرساخت‌های دانش‌بنیان در نهاد علمی و آموزشی جهاددانشگاهی می‌تواند در زمینه‌های مختلف فرهنگی و رونق بخش تولید حریان‌ساز باشد.

مجتبی غلامی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن تبریک فرا رسیدن چهلمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی و آغاز دهه ولایت و امامت، اظهار کرد: به دنبال صدور فرمان امام راحل مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی در 16 مرداد سال 59 به منظور تحقق اهداف انقلاب فرهنگی تأسیس شد و ثمرات ارزشمندی در طول چهار دهه از خود برجای گذارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی طرح‌های فرهنگی و قرآنی، دینی و ادبی، هنری و گردشگری با کمک و مشارکت دانشجویان مورد تأکید است، اظهار کرد: تدوین برنامه‌‌های سالانه در جلسات شورای تخصصی فرهنگی انجام می‌شود و توسعه فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی به ویژه در دانشگاه‌های استان با استفاده از ظرفیت سازمان دانشجویان و ایجاد شبکه‌های دانشجویی گسترده از جمله اولویت‌ها و سیاست‌های حوزه فرهنگی است که در سند برنامه ششم توسعه بر آن تأکید شده است.

غلامی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها و تقویت امکانات به تربیت هر چه بیشتر نیروی انسانی خدوم کمک می‌کند، اظهار کرد: خوشبختانه جهاددانشگاهی کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشته است، اما ارائه خدمات نباید به همین مقدار محدود شود، هنوز کارهای بر زمین‌مانده‌ در کشور وجود دارد که این نهاد انقلابی با بهره‌گیری از نیروهای متعهد، جهادی و متخصص می‌تواند در راستای جبران آن قدم بردارد.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی روحیه خودباوری را بین جوانان مستعد، متعهد و متخصص افزایش داده و باعث شده است تا موج تحولات در عرصه‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و پژوهشی را شاهد باشیم. تقویت زیرساخت‌های دانش‌بنیان در این نهاد علمی و آموزشی می‌تواند جریان‌ساز در زمینه‌های مختلف فرهنگی و رونق‌بخش تولید باشد؛ چراکه وقتی زیرساخت‌های فرهنگی توسعه یابد چرخه تولید نیز بهتر در گردش است.

وی در تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی جهاددانشگاهی استان مرکزی در سال گذشته،‌ تصریح کرد: 100 برنامه فرهنگی در سطوح مختلف ملی، استانی و منطقه‌ای در زیرمجموعه‌های معاونت سازمان دانشجویان، افکارسنجی دانشجویان ایسپا، سازمان فعالیت‌های قرآنی، خبرگزاری‌های دانشجویان ایسنا و ایکنا، مرکز گردشگری و انتشارات انجام شده است.

اجرای طرح ملی دانشجو متدبر قرآن

غلامی اجرای طرح ملی دانشجو متدبر قرآن، برگزاری هشتمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی و چهارمین دوره مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای پایان نامه‌های دانشجویی در مقطع ارشد و دکتری، برگزاری مجموعه اردوهای ایران مرز پرگهر، برپایی گردهمایی گروه‌های دانشجویی دانشجویان حامی محیط زیست کشور، برگزاری کرسی‌های تلاوت و تدبر در قرآن، برگزاری چندین مرحله نمایشگاه صنایع دستی دانشجویان، برگزاری اردوی فرهنگی زیارتی مشهد مقدس، گفتمان سازی و کرسی‌های آزاداندیشی، برگزاری نمایشگاه و شرکت در نمایشگاه‌های استانی را از فعالیتهای انجام شده در سال 98 دانست.

وی به بازتاب رسانه‌ای دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا نیز اشاره و ادامه داد: امروز اطلاع‌رسانی و خبر جزو ضروریان است و خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا در حوزه تولید و تهیه خبر و به دلیل ارتباطات خوب با مسئولان استانی، سازمان‌ها ونهادها دارند بین خبرگزاری‌های برتر استان جای دارند. قرار گرفتن خبرگزاری ایکنا در رتبه‌های اول تا سوم در سال ۹۸ و تقدیر از ایسنای مرکزی در سطح ملی از جمله دستاوردهای این دو خبرگزاری در سال گذشته است.

غلامی تصریح کرد: برگزاری مراسم تقدیر و بزرگداشت پروفسور قوم‌زاده، پدر علم مغز استخوان ایران که به همت خبرگزاری ایسنا و با مشارکت استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان میراث فرهنگی استان برگزار شد از برنامه‌های اجرایی سال گذشته است. همچنین وجود افکارسنجی به عنوان راهکار علمی در راستای تصمیم‌سازی درست ضرورت  محسوب می‌شود، این مرکز (ایسپا) با هدف انعکاس افکار عمومی و ارزیابی علاقه مردم در تصمیم‌سازی جامعه فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه مرکز افکار سنجی در سال ۹۸ طرح‌های مختلف کارفرمایی و خویش‌فرمایی را به انجام رسانده است، بیان کرد: بررسی مسائل روز جامعه در زمینه سلامت روانی، یارانه‌ها، مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، فرهنگ ایثار و شهادت و اشتغال‌زایی از جمله برنامه‌های ملی است. رضایت‌سنجی کارکنان شرکت پتروشیمی شازند، بررسی شیوع مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی استان از دیگر طرح‌های انجام شده است.

غلامی با بیان اینکه سال گذشته 55 عنوان کتاب از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به چاپ رسیده است، از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای چاپ کتاب در سال 99 خبر داد و گفت: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی در سال ۹۸ به عنوان انتشارات برتر کشور معرفی و تقدیر شد. همچنین سال گذشته به طور میانگین هر ماه از یک کتاب با حضور مؤلف رونمایی شد.

وی تصریح کرد: با وجود شیوع بیماری کرونا برنامه‌های فرهنگی سال 99 به قوت خود باقی است. برنامه‌های فرهنگی به علت عدم حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌ به صورت مجازی انجام می‌شود که می‌توان به برگزاری مسابقه عکس سفره هفت‌سین، دلنوشته امام حسین(ع)، هر خانه یک مهدیه، مسابقه خاطره‌نویسی «من و کرونا» در قالب طنز، برگزاری شب شعر مجازی به مناسبت اول اردیبهشت و بزرگداشت سعدی، برگزاری مسابقه قرآن «مسیر هدایت»، برگزاری مسابقه سفره افطاری ساده، برگزاری نشست مجازی فرصت‌ها و تهدیدها، قوت‌ها و ضعف‌ها، نشست تخصصی استحکام بنیان خانواده و کاهش طلاق، برگزاری مسابقه وصیت‌نامه الهی ـ سیاسی امام خمینی(ره)، برگزاری مسابقه شعبان، برگزاری کارگاه مجازی مهارت‌های قبل از ازدواج و مهارت‌های انتخاب همسر و همسرداری اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha