جهاددانشگاهی می‌تواند بازوی بخش دولتی باشد
کد خبر: 3915148
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳

جهاددانشگاهی می‌تواند بازوی بخش دولتی باشد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: جهاددانشگاهی نهادی ارزشمند است که می‌تواند در حوزه‌های مختلف به کمک بخش دولتی و اجرایی استان آمده و نیازهای آنان را مرتفع سازد.

جهاددانشگاهی می‌تواند بازوی بخش دولتی باشد

به گزارش ایکنا از البرز، فریدون محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز، 16 مرداد در بازدید از جهاددانشگاهی البرز و با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به نقش جهاددانشگاهی در توسعه کشور اظهار کرد: جهاددانشگاهی نهادی ارزشمند است که می‌تواند در حوزه‌های مختلف به کمک بخش دولتی و اجرایی استان آمده و نیازهای آنان را مرتفع سازد.
وی با بیان اینکه جنس فعالیت نیروهای این نهاد جهادی است، ادامه داد: جهاددانشگاهی با کمک نیروهای کاری و توانمند خود همواره از پس انجام مسئولیت‌ها و اموری برآمده که سایر نهادها از انجام آن ناتوان بوده‌اند.
این مسئول توضیح داد: بدون شک بالاترین مرحله اجرا در هر فعالیتی شکل جهادی آن است و به حق باید گفت جهاد دانشگاهی در تمام مسئولیت‌هایی که تاکنون پذیرفته جهادی عمل کرده است.
محمدی اضافه کرد: مزیت جهاددانشگاهی در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های مختلف این است که این نهاد در فرایند اجرای آنها حتما از فاکتورهای دقیق علمی استفاده می‌کند و بررسی و مطالعه طرح را پیش از اجرا در اولویت خود قرار می‌دهد.
وی بیان کرد: خوشبختانه اغلب نیروهای جهاددانشگاهی به سلاح علم، دانش و بینش درست در مسائل مجهز هستند و همین باعث شده این نهاد طی ۴۰ سال گذشته در پیگیری اهداف خود موفق باشد.
این مسئول با تاکید بر اینکه لازم است جهاددانشگاهی دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهد، گفت: این نهاد طی سال‌های گذشته بیشتر در بخش اقتصاد، فرهنگ و کشاورزی ورود کرده و دیگر لازم است به طور جدی‌تر به حوزه خدمات هم ورود کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز توضیح داد: فعالیت‌های خدماتی در بازار کار کم کم دارد جای حوزه صنعت را از لحاظ درآمدزایی می‌گیرد به همین دلیل جهاددانشگاهی باید با شناخت بهتر از حوزه خدمات به آن ورود کند و طرح‌هایی را به اجرا برساند.
وی افزود: جهاددانشگاهی با ظرفیت‌های ویژه خود باید به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی به خصوص شاخه صنایع دستی و توریسم ورود کند تا از این طریق بتواند باب جدیدی برای فعالیت‌های خود باز کند.
محمدی اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری البرز برنامه‌های مدون یکساله و چهارساله برای توسعه این بخش را پیش بینی کرده و برای تحقق آن جهاد دانشگاهی می‌تواند بازوی توانمندی باشد.
وی تصریح کرد: میراث فرهنگی البرز آمادگی دارد در قالب تفاهم‎نامه و برنامه مشترک با جهاددانشگاهی همکاری داشته و طرح‌هایی را اجرایی کند.
وی اضافه کرد: بدون شک استفاده از نقطه نظرات کارشناسی و تخصصی نیروهای جهاددانشگاهی می‌تواند میراث فرهنگی را در پیگیری دقیق تر اهداف خود یاری کند و ضریب خطای آن را اجرای پروژه های مرتبط کاهش دهد.
زمینه همکاری خوبی میان جهاددانشگاهی و میراث فرهنگی وجود دارد
در ادامه این نشست، احمدرضا فیروزی رئیس جهاددانشگاهی البرز با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری میان جهاددانشگاهی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: جهاددانشگاهی البرز این بخش به خصوص گردشگری آمادگی همکاری دارد. یکی از برنامه‌هایی که در این بخش توسط جهاددانشگاهی اجرا و به یک برند هم تبدیل شده، اردوهای «ایران مرز پرگهر» برای ایجاد خودباوری در قشر دانشجو است.
فیروزی افزود: این اردوها که در آن اماکن تاریخی و بنگاه‌های موفق صنعتی معرفی می‌شود هم جنبه میراث فرهنگی دارد و هم در آن به موفقیت‌های علمی و صنعتی کشور اشاره می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین در بخش گردشگری، جهاددانشگاهی با تدارک برنامه‌های بوم‌گردی و زیست بوم، موضوع تلفیق گردشگری با محیط زیست را دنبال کرده است.
فیروزی به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی کشور در حوزه گردشگری هم اشاره و اعلام کرد: جهاد دانشگاهی با دارا بودن دانشکده گردشگری در دانشگاه علم و فرهنگ تهران و پژوهشکده گردشگری مشهد از توانمندی خوبی در این بخش‌ها برخوردار است.
این مسئول خاطرنشان کرد: در بخش فرهنگی، جهاددانشگاهی نخستین پارک علم و فناوری در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی را هم راه‌اندازی کرده است.
وی اعلام کرد: علاوه بر اینها، در استان البرز در حوزه آموزش‌های بلندمدت جهاددانشگاهی مهرماه امسال در ۲۸ کدرشته که عمدتاً رشته‌های هنری هستند دانشجو می‌پذیرد.

 

انتهای پیام
captcha