علائم جدید ابتلا به کرونا در ایران / دعوت از مردم برای نذر اهدای خون در محرم
کد خبر: 3915194
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

علائم جدید ابتلا به کرونا در ایران / دعوت از مردم برای نذر اهدای خون در محرم

مدیران ارشد وزارت بهداشت در گفت‌وگوی ویژه خبری آخرین وضعیت کرونا در ایران، علائم بیماری، داروها و ذخایر خونی را مورد بررسی قرار دادند.

علائم بیماران جدید مبتلا به کرونا در ایران/ دعوت مردم به نذر اهدای خون در محرمبه گزارش خبرنگار ایکنا، گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته، 16 مردادماه، با حضور محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور و پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون، برگزار شد.
 
محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، در این گفت‌وگوی تلویزیونی با در رابطه با وضعیت داروی رمدسیویر ایرانی و شائبه وجود کورتون در آن، اظهار کرد: این دارو هنوز وارد چرخه توزیع نشده است و کمتر از یک درصد رمدسیویر ایرانی در مراکز درمانی توزیع شده است. داروی رمدسیویر ایرانی کورتون ندارد و شاید برخی انگیزه‌های تجاری پشت پرده مطرح شدن این موارد باشد.
 
وی ادامه داد: وقتی موضوع مطالعات بالینی این دارو انجام می‌شد، با قیمت‌های نجومی در بازار‌های سیاه فروخته می‌شد و مرتباً اعلام می‌کردیم که مردم این دارو‌ها را نخرند. در واقع این دارو‌ها رمدسیویر نبوه و مشخص شد بسیاری از آن‌ها دارو‌های آنتی‌بیوتیک معمولی مثل سفازولین بود. این صحبت‌ها در مورد رمدسیویر ایرانی نیز جنبه تجاری دارد و برخی افراد سودجو برای جلب مردم و فروش داروی خود شایعه‌سازی‌ می‌کنند.
 
علائم جدید ابتلا به کرونا در ایران / دعوت از مردم برای نذر اهدای خون در محرم

شانه‌ساز با بیان اینکه داروی رمدسیویر به صورت سهمیه‌ای در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی گذاشته شده است، گفت: بر مصرف این دارو نظارت می‌شود. اینکه برخی همکاران می‌گویند بیمار از بیرون دارو را تهیه کند، صحیح نیست. داروی رمدسیویر حتی هنوز وارد پروتکل درمانی نشده و فقط گفته می‌شود که در درمان کووید ۱۹ مؤثر است.

وی با بیان اینکه ایران تنها خط تولید دارو‌های ضد ویروس منطقه است، گفت: اگر نیاز باشد، پیش‌بینی‌ها برای خطوط تولید دیگر نیز انجام شده است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه داروی فاویپیراویر نیز در کشور ما به وفور تولید می‌شود، گفت: برای پاییز نیز ذخیره مورد نیاز را پیش‌بینی کرده و چند صد هزار عدد از این دارو را در اختیار شبکه توزیع قرار داده‌ایم تا با هماهنگی معاونت‌های بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شود و اگر بیماری به این دارو نیاز داشته باشد، براساس تشخیص پزشک در اختیار بیمار قرار گیرد. داروی فاویپیراویر نیز بیمارستانی است و در صورت نیاز، این دارو در اختیار مراکز ۱۶ ساعته نیز قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این پیش‌بینی وجود دارد که در مهرماه با پیک آنفولانزا مواجه شویم، تأکید کرد: برنامه‌ریزی‌هایی برای این موضوع انجام شده و ذخیره‌های دارویی را نیز تأمین می‌کنیم. در حال حاضر فاویپیراویر تولید داخل با قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه خارجی آن در کشور وجود دارد. سیستم داروسازی کشور به جایگاهی رسیده است که هر زمان اعلام می‌شود یک داروی جدید برای آنفولانزا یا کرونا وجود دارد، بلافاصله و طی مدت کوتاهی می‌توانیم آن را در کشور تولید کنیم.

شانه‌ساز در ادامه در رابطه با وضعیت ساخت واکسن کرونا در کشور نیز گفت: ویروس‌ها انواع مختلفی دارند، اما رفتار و ماهیت ویروس کرونا بسیار پیچیده است و به همین دلیل واکسنی که بتوان به آن اعتماد کرد و در صورت تزریق تا زمان مشخصی ایمنی ایجاد کند، در همه دنیا ساخته نشده است. در حال حاضر چند گروه و شرکت دانش بنیان در ایران در حال کار بر روی ساخت واکسن کرونا هستند. اگر این واکسن تولید شود، هر کشوری ابتدا برای مردم خود استفاده می‌کند و این‌که در سال جاری به نتیجه برسد نیز فرض دور از ذهنی است.
 
وی افزود: در برخی گزارش‌ها گفته شده است که ایمنی ایجاد شده از سوی این واکسن‌ها برای ۷۹ روز است و مردم باید حداقل در سال چهار بار این واکسن را تزریق کنند؛ حتی میزان ایمنی ایجاد شده نیز مورد سؤال است.
 
وی اظهار کرد: کشوری را در منطقه نمی‌شناسیم که روی واکسن کرونا کار کند، اما کشور‌هایی مانند آمریکا، روسیه، چین، هند و آلمان بیشتر در این زمینه در حال فعالیت هستند و ما نیز گام به گام با آن‌ها حرکت می‌کنیم و مراحل مختلف مطالعات بالینی در حال انجام است. البته ترجیح ما این است که بخاطر جلوگیری از ایجاد امید کاذب، نتیجه مطالعات تا زمانی که به حد و ضریب اطمینان بالایی نرسد، منتشر نشود.
 

عوامل اصلی افزایش شیوع کرونا در ایران

 
در ادامه این گفت‌وگوی ویژه خبری، علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در رابطه با عوامل افزایش کرونا در کشور، گفت: سه عامل اصلی در کشور باعث بروز مشکلات شده است. نخست شرکت در مراسم عروسی و مهمانی‌ها، دوم عزاداری‌ها و سوم مسافرت که بیش از ۸۴ درصد عوامل انتقال ویروس کرونا به خاطر این سه عامل است.
 
علائم بیماران جدید مبتلا به کرونا در ایران/ دعوت مردم به نذر اهدای خون در محرم
 
وی با بیان اینکه روزانه تعدادی از افراد جان خود را از دست می‌دهند، گفت: در کنار این هموطنان پرستاران و پزشکان نیز جان خود را از دست می‌دهند. به خاطر لذت بردن از چند ساعت مهمانی این کار را نکنید و به مهمانی نروید. ثابت شده که مسافرت‌ها در میزان ابتلا و بستری در آی سی یو و مرگ و میر به علت کرونا مؤثر است.
 

شهادت ۴ تکنسین اورژانس در اثر کرونا

 
پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور ،نیز در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه تاکنون هزار و ۹۰۰ نفر از نیرو‌های اورژانس به ویروس کرونا مبتلا شده و چهار نفر نیز به شهادت رسیده‌اند، گفت: کار اصلی اورژانس، فوریت‌های پزشکی است. یعنی وقتی فوریتی از نظر درمان و پزشکی نیاز باشد، مردم با تلفن ۱۱۵ تماس می‌گیرند. وقتی کرونا شایع شد، میزان تماس‌های ۱۱۵ حدود چهار برابر شد و حتی مجبور شدیم مرکز دیسپچ دیگری ایجاد کرده و به افرادی که سؤالات کرونایی داشتند نیز پاسخگو باشیم.
 
علائم بیماران جدید مبتلا به کرونا در ایران/ دعوت مردم به نذر اهدای خون در محرم

وی ادامه داد: تقریباً ۷۵ درصد بیماران کرونایی سرپایی از سوی اورژانس منتقل شده و ۲۵ درصد باقیمانده نیز ممکن است مشکوک به ابتلا باشند که خود به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. ۱۰۰ درصد بیماران مثبت کرونایی در مراکز درمانی نیز از سوی اورژانس و تیم عملیات ویژه اورژانس ۱۱۵ منتقل می‌شوند. این کار از اسفندماه آغاز و شیفت‌های تکنسین‌های اورژانس به ۲۴ ساعت کار و ۱۲ ساعت استراحت رسیده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور، در ادامه با بیان اینکه سامانه ۴۰۳۰ در حال حاضر به پرسش‌های کرونایی مردم پاسخ می‌دهد، اظهار کرد: علی‌رغم این سامانه، ۱۱۵ نیز به سؤالات کرونایی مردم پاسخ می‌دهد. در حال حاضر اطلاعات مردم در زمینه کرونا افزایش یافته است. اما آنچه اهمیت دارد، بحث پیشگیری از ابتلا به کروناست. در این زمینه هزینه پیشگیری کمتر و انجام آن راحت‌تر است. استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی و اجتماعی اهمیت بسیاری دارد؛ در این صورت می‌توان پیشگیری راحت‌تری انجام داد.

 

آخرین علائم بیماران کرونایی

 
کولیوند درباره نشانه‌های فعلی بیماران کرونا، گفت: نشانه‌های بیماران در حال حاضر از درد‌های عضلانی تا مشکلات گوارشی، تنگی نفس، سرفه‌ها و تب است. خستگی و کوفتگی نیز از نشانه‌هایی است که مورد سؤال واقع می‌شود. آنچه بیش از همه چیز از ۱۱۵ پرسش می‌شود، مباحث گوارشی و تنفسی و تب است.

وی اظهار کرد: مردم در صورت مشکوک بودن ابتدا با سامانه ۴۰۳۰ یا ۱۱۵ تماس گیرند و سپس به درمانگاه‌ها مراجعه کنند. اگر پزشک تشخیص دهد که بیمار به درمان بیشتری نیاز دارد، از سوی تیم عملیات ویژه اورژانس به مراکز درمانی منتقل می‌شود، حتی اگر انتقال بین بیمارستانی لازم باشد نیز توسط تیم عملیات ویژه انجام می‌شود.
 

وضعیت دریافت پلاسما

 
به گزارش ایکنا، پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون، نیز در ادامه این برنامه با بیان اینکه از ابتدای اردیبهشت تا کنون پنج هزار و ۴۰۰ نفر از بهبودیافتگان کرونا برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند، گفت: از این افراد چهار هزار و ۳۰۰ واحد پلاسما دریافت شده است. پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال از ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر پلاسما دریافت کنیم؛ این در حالی است که پاییز و زمستان سختی پیش رو خواهیم داشت.
 
علائم بیماران جدید مبتلا به کرونا در ایران/ دعوت مردم به نذر اهدای خون در محرم
 
وی با بیان اینکه نتایج کارآزمایی بالینی زیادی در ایران و سایر کشور‌ها در زمینه پلاسما درمانی منتشر شده است، گفت: نتیجه کارآزمایی بالینی اولیه‌ای که در زمینه پلاسما درمانی در کشور انجام شد، نشان داد که این روش، درمان امیدوارکننده‌تری است و حتی از داروی رمدسیویر نیز امیدوارکننده‌تر است.

عشقی افزود: در فاز اولیه بیماری، رمدسیویر و پلاسما درمانی اثر مشابهی دارند. حتی در بیماران بسیار بد حال نیز مطالعاتی روی پلاسما درمانی انجام شده که نشان می‌دهد تا حد زیادی مؤثر است و تا حدی ویروس کرونا را کنترل می‌کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در کشور آمریکا، حدود سه هزار مرکز، پلاسما درمانی را برای بیماران کرونایی انجام می‌دهند، گفت: ما در ابتدا حدس می‌زدیم این روش مؤثر است. بهبود یافتگانی که یک ماه از درمان آن‌ها گذشته می‌توانند پلاسما اهدا کنند و به همین دلیل، از اول اردیبهشت همه مراکز اهدای خون نیز برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان آماده شدند.

عشقی بیان کرد: انتظار ما از اهدای پلاسما از طرف بهبود یافتگان بیشتر بود. این باور غلط وجود دارد که اگر کسی پلاسما اهدا کند، پادتن خون او کاهش می‌یابد. مردم چطور حجامت می‌کنند و نمی‌ترسند، اما سیستمی که از وسایل کاملاً یک بار مصرف و استاندارد استفاده می‌کنند می‌ترسند و فکر می‌کنند کرونا می‌گیرند. کرونا از طریق اهدای خون منتقل نمی‌شود و این باور غلط باید در مردم از بین برود که اگر کسی خون می‌دهد، کرونا می‌گیرد، زیرا در مراکز اهدای خون، فاصله گذاری‌ها و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و افراد سالم به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کنند. با تمام دلایل و قراین علمی مشخص شده که کرونا یک بیماری تنفسی است و ویروس کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود.

 

وضعیت ذخایر خونی کشور

 
مدیرعامل سازمان انتقال خون در رابطه با وضعیت ذخایر خونی کشور، اظهار کرد: برخی کشور‌ها در سه هفته اول شیوع ویروس کرونا تا حدود ۶۵ درصد دچار افت ذخایر خونی شدند. در اوج کمبود ذخیره خونی، در هفته دوم تا سوم اسفندماه ۹۸، میزان افت ذخایر خونی در ایران به ۳۵ درصد رسید. در حال حاضر ۱۳ تا ۱۵ درصد نسبت به سال قبل کمبود اهدای خون داریم.

عشقی ادامه داد: اهدای خون یک موضوع و ذخیره خون مسئله‌ای دیگر است. ذخیره خونی هر روز رصد می‌شود و فعلاً قابل قبول است. این میزان بین چهار تا شش روز است و قابل قبول محسوب می‌شود. ذخیره خونی در برخی استان‌ها کاهش یافته، اما شبکه خون‌رسانی این موضوع را تأمین می‌کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در دو تا سه ماه ابتدایی شیوع کرونا که اهدای خون کاهش یافت، مصرف خون نیز کاهش پیدا کرد، زیرا جراحی‌های غیراورژانسی تعطیل شده بود و همه تمرکز‌ها بر موضوع کرونا قرار گرفت. همزمان با ماه رمضان، اعمال جراحی شروع شد و همه این موارد نیاز به خون داشت و در نتیجه منجر به کاهش ذخایر خونی شد.

عشقی با بیان اینکه سازمان انتقال خون، سازمانی فنی تخصصی و فرهنگی اجتماعی است، گفت: بازوی فرهنگی اجتماعی سازمان انتقال خون باید بسیار قدرتمند باشد. روابط عمومی سازمان انتقال خون فعالیت‌های زیادی انجام داده و باید به مردم این واقعیت را بگوییم که ممکن است دارو از خارج وارد شده یا تولید شود، اما خون فقط از رگ ایرانی تأمین می‌شود و نمی‌توانیم خون را از خارج وارد کنیم. در نتیجه مردم خودمان باید به مردم خون برسانند.

وی افزود: ۲۰ درصد خون کشور از سوی بیماران تالاسمی مصرف و بهترین فرآورده‌های خونی برای این بیماران تأمین می‌شود. در دنیا برای این‌که خون کم نیاورند، استاندارد‌های خون را پایین آوردند، اما در ایران این کار انجام نشده و استاندارد‌ها پایین نیامده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: خون مردم کشور خودمان می‌تواند خون مورد نیاز بیماران را تأمین کند. سامانه اینترنتی برای نوبت گرفتن اهدای خون وجود دارد تا مردم معطل نشوند. تکریم اهداکننده خون شعار ماست.
 

دعوت به نذر اهدای خون

وی اظهار کرد: ماه محرم نزدیک است و پیام سازمان انتقال خون همواره نذر خون بوده و امسال نیز ارزش نذر خون بسیار بیشتر است. از همه مردم می‌خواهیم که نذر خون را انجام دهند.
انتهای پیام
captcha