دین و معیشت پیوند جدایی‌ناپذیر دارند
کد خبر: 3915832
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷

دین و معیشت پیوند جدایی‌ناپذیر دارند

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: در جامعه ما دین و معیشت کاملا به هم گره خورده‌اند و از هم جدا نیستند.

دین و معیشت با هم پیوند جدایی‌ناپذیر دارند

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره رابطه میان دین و معیشت در جامعه، اظهار کرد: منظور از دین این است که اکثر مردم حلال‌خوار و زحمتکش باشند، افراد در روابط با یکدیگر مهربانی و ادب و حقوق همنوع را رعایت کنند، روابط اعضای خانواده با یکدیگر خوب بوده و کسب‌وکارها بر پایه درست بنا شده باشند. وقتی به حسب ظاهر به جامعه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم اکثر مردم در واقع زندگی دینی دارند و به وظایف دینی و اخلاقی‌شان عمل می‌کنند و در عین حال، معاش خود را از راه صحیح به دست می‌آورند.

وی افزود: اگر کسانی هستند که نبض بازار را به دست گرفته‌اند و کارهای ناپسندی انجام می‌دهند، معنایش این نیست که تمام بازاریان و کسبه بی‌دین شده‌اند. در جامعه ما دین و معیشت کاملا به هم گره خورده‌اند و از هم جدا نیستند. رسانه‌ها و مطبوعات داخلی می‌توانند با یک تیتر و خبر، موجی ایجاد کنند، ولی اکثرشان به دنبال بیان حقیقت‌ و راستگویی‌اند و بر مدار دین حرکت می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: حجم سؤالاتی که مردم راجع به معاملات بانکی و مسائل مختلف دارند، نشان‌دهنده متشرع بودن آنهاست. علاوه بر این، می‌توان به حجم کمک‌های مردمی در داخل کشور به محرومین، خدمات جهادی دستگاه‌های مختلف طی چند ماه اخیر و کار و تلاش شبانه‌روزی جهادگران علمی برای ساخت واکسن کرونا اشاره کرد و اگر این‌ها بروز دین نیست، پس چیست؟ یک هیئت عزاداری در اصفهان در عید قربان امسال، 150 رأس گوسفند قربانی کرد و کارهایی از این قبیل تا پایان محرم و صفر نیز ادامه خواهد داشت. بنابراین افراد جامعه ما دین‌باور بوده و پای‌بند به دین هستند و دین و معیشت نه تنها از هم جدا نیستند، بلکه پیوند میان آنها بیشتر شده و بیشتر نیز خواهد شد. در بسیاری از مواقع، مردم اعتماد خود را نسبت به اشخاص خاصی از دست می‌دهند، نه اینکه به خدا و دین بی‌اعتماد شوند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای تصریح کرد: در جامعه ما موازین دینی رعایت شده و مورد توجه است، ولی بعضا در بمباران خبری گم می‌شود و کسی به آنها توجه نمی‌کند. واقعیت‌ها را نباید نادیده گرفت، برخی دوست دارند در تاریکی باشند و بگویند همه جا تاریک است. علی‌رغم بمباران تبلیغاتی علیه کشور ما، به نظر من یکی از دلایلی که باعث شده مردم همچنان در حفظ انقلاب کوشا باشند و دیانت خود را نشان دهند، علاوه بر عنایت خداوند و دیانت فطری، رسانه‌ها و مطبوعات داخلی هستند که سپر بزرگی در برابر این حملات بوده‌اند و با بیان اخبار صحیح واقعا در این زمینه مؤثر عمل کرده‌اند. تجربه نشان می‌دهد که اگر در خصوص مسئله‌ای اطلاع‌رسانی کافی و درست صورت نگیرد، موجی از بدبینی و بی‌اعتمادی در میان مردم حاکم می‌شود. بنابراین رسانه‌ها و مطبوعات باید صداقت و صراحت خود را افزایش دهند و دغدغه رسیدگی به مشکلات مردم از سوی مسئولان را داشته باشند.

انتهای پیام
captcha