حجت‌الاسلام سیدین؛ روحانی تراز و حامی فعالیت‌های قرآنی جزیره کیش
کد خبر: 3916722
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
به یاد امام جمعه موقت و فقید کیش /

حجت‌الاسلام سیدین؛ روحانی تراز و حامی فعالیت‌های قرآنی جزیره کیش

امام جمعه موقت و فقید جزیره کیش خدمات خالصانه و شایانی به کیش‌وندان داشت و تلاش زیادی مصروف کرده بود تا یاور مردم و گوشی شنوا برای اهالی این جزیره باشد. از آخرین خدمات مهم او انجام مراسم غسل و تدفین اموات کرونایی در کیش بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی سیدین

به گزارش ایکنا، طی روزهای گذشته خبر درگذشت امام جمعه موقت جزیره کیش به دلیل ابتلا به کرونا منتشر شد. خبری که کیشِ همیشه آرام در ساحل خلیج فارس را در غم از دست دادن مسئولی خدمتگزار غرق کرد.

مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی سیدین خدمت در  این جزیره را به عنوان رسالتی برای خود تعریف کرده بود و هیچ‌گاه این رسالت را فدای موقعیت‌های به مراتب بهتر و بالاتر نکرد. وی از جمله اولین روحانیونی بود که داوطلبانه امورات شرعی متوفیان کرونایی را برعهده گرفت و در همین راه هم جان خود را از دست داد تا اجر کار او در کنار اجر شهدای مدافع سلامت قرار گیرد.

او مدافع و دغدغه‌مند اهالی جزیره بود و در سال‌های اخیر هم تلاش کرد تا با حمایت از اجرای برنامه‌های قرآنی در کیش،‌ حال و هوای آن را معنوی‌تر کند. حال و هوای کیش این روزها در نبود سید محبوب شاید شبیه پاییزی بدون باران باشد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این خادم‌القرآن و العترت نظرات برخی مسئولان فرهنگی جزیره کیش در مورد فعالیت‌های مرحوم سیدین منتشر شده است. 

روش تبلیغی برگرفته از قرآن 

پورعلیسعید پورعلی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، در مورد ویژگی‌ها و سیره اخلاقی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی سیدین، امام جمعه موقت و فقید جزیره کیش به آیه 44 سوره مبارکه طه اشاره کرد و گفت: در این آیه خداوند متعال به پیامبر امر به نرمی سخن گفتن برای متذکر شدن یا از خدا ترسیدن داشته و در آیه 159 سوره مبارکه آل عمران نیز با این دستور الهی روبه‌رو هستیم: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ». به این معنا که به برکت رحمت الهی در برابر آنان نرم و مهربان شدی و اگر خشن و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می‌شدند.

وی افزود: مرحوم سیدین در روش تبلیغ ملاطفت بسیار، نرم‌خویی و نرم‌گویی را دنبال می‌کرد. جزیره‌نشینان هیچگاه خنده‌ها و مهربانی او با کودک، نوجوان و همه اقشار مردم را فراموش نمی‌کنند. این نرم‌گویی یکی از رموز موفقیت و نفوذ اجتماعی ایشان بود.

ویژگی‌ای از جنس بکا

پورعلی یکی دیگر از نکات بارز مرحوم سیدین را بحث اشک و گریه بیان کرد و افزود: به تعبیر من مرحوم سیدین اهل بکا بود. حضرت امام صادق(ع) در خصوص تأثیر اشک می‌فرمایند: «روشنی دل را جوییدم و آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم». گویی انسان هر چقدر بیشتر اندیشه کند به گریه نزدیک‌تر می‌شود و مرحوم سیدین پراشک بود. نوحه‌ها، دعاها، مصیبت‌خوانی‌ها و مداحی‌ها آن مرحوم را فراموش نمی‌کنیم. امام علی(ع) این ویژگی را یعنی گریه چشم و ترس دل‌ها را نشانه رحمت خدای بلندنام می‌دانند و فرمودند: «هرگاه این دو را در خود یافتید، دعا کردن را غنیمت شمارید».

معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد کیش سومین ویژگی مرحوم سیدین را تواضع و فروتنی برشمرد و گفت: ایشان در برابر خدای خود و مردم فروتن بود. متکبر و خودشیفته نبود، اقبال مردم و جوانان به خود را ابزار تکبر و خودشیفتگی نکرد و محبوبیت اجتماعی خود را ابزار خودشیفتگی قرار نداد. اهل کوچکی کردن بدون پذیرش ذلت بود. در داستان حضرت موسی(ع) یکی از دلایلی که خداوند متعال ایشان را برای سخن گفتن با خود انتخاب کرد، همین تواضع و فروتنی بود، آنجا که خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: «ای موسی من در میان بندگان کسی را از تو متواضع‌تر در مقابل خود ندیدم». تواضع، رمز رفعت و بزرگی است و مرحوم سیدین این را به خوبی درک کرده بود. سیدین در ارتباطات اجتماعی خود خاکساری می‌کرد و مردم در مقابل ایشان بی‌تکلف صحبت می‌کردند.

سیدعلی سیدین امام جمعه موقت کیش

خدمتگزار واقعی 

پورعلی به بیان یکی دیگر از ویژگی‌های امام‌جمعه موقت و فقید جزیره کیش پرداخت و گفت: چهارمین ویژگی آن مرحوم که برای من برجسته بود و همواره در ذهن من هست، خدمت به مردم بود. در کارهای نیک، همه کیش‌وندان به او امیدوار بودند اگر کار نیکی در جزیره اتفاق می‌افتاد یک پای اصلی آن مرحوم سیدین بود. فراموش نمی‌کنیم در دوران کرونا اولین کسی بود که به یاری بیماران شتافت، اولین کسی بود که بر متوفیان کرونا نماز میت خواند و اولین کسی بود که در صف رزمایش مواسات و همدلی کمک برای خانواده‌های آسیب دیدگان را هدایت و راهبری می‌کرد و چقدر با عشق و علاقه این کار را انجام می‌داد. بر این باور بود که خدمت به مردم عبادت است، سعی می‌کرد، مردم را خانواده و عیال خداوند ببیند و همیشه بیشترین نفع و خدمت را به مردم داشته باشد. همواره در سخنرانی‌های خود توصیه می‌کرد به مردم خدمت کنید.

وی افزود: مرحوم سیدین ازپاافتادگان را دستگیری می‌کرد و لحظات شیرین عبادت خود را در این اوقات می‌دید و چقدر برای اقامه نماز و انفاق در راه خداوند بی‌تاب و عاشق بود. نماز و انفاق وجود او را نور کرده بود. سیمای ظاهری سیدین نورانی بود همانگونه که درون او پرنور بود. او پرنور بود و به تعبیر رزمندگان «سید نوربالا می‌زد». او مصداق بارز این صفت امیرالمومنین(ع) بود که «ایمان و امانِ مذهبش بود نماز / در وقت عروج مرکبش بود نماز». از پرسنل بهداشت و درمان نقل می‌کنند مرحوم سیدین در لحظات بستری از نماز و گره‌گشایی در امر خلایق غافل نبود. این ثمره برکت یک خانواده متدین و یک پدر و مادر مومن و یک لقمه حلال بوده است که ایشان را به این مقام رساند. اگرچه در کودکی پدر را از دست داد، اما مادر پاکدامن ایشان آنچنان سید را تربیت کرد که امروز برای ما، برای روحانیت و برای جزیره‌نشینان افتخار است.

شروع فعالیت در جزیره از هفت سال قبل

سعید یکه دهقانسعید یکه‌دهقان، مسئول مرکز فعالیت‌های قرآنی منطقه آزاد کیش، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد اقدامات، خدمات و فعالیت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی سیدین اظهار کرد: ایشان از حدود هفت سال قبل در جزیره کیش مستقر شد. بر اساس گفته‌های نزدیکان آن مرحوم فرصت‌های متعددی پیش آمد تا در مسئولیت‌های بسیار مهمی خارج از کیش ایفای نقش کند، اما ایشان تعهد و رسالتی برای خود تعریف کرده بود تا در این‌ منطقه به خدمت و تبلیغ بپردازد. انصافا این کار هم به خوبی صورت گرفت و به تعبیر امام‌جمعه کیش، مرحوم سیدین نمونه بارز روحانی تراز انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: مسجد حضرت زینب(س) دو سال قبل با تلاش‌های ایشان به عنوان مسجد نمونه استان هرمزگان انتخاب شد. مرحوم سیدین تمام ویژگی‌هایی که یک روحانی مؤثر در عرصه اجتماع باید داشته باشد، دارا بود. دانش و سواد، مردم‌داری، دغدغه اجتماعی، سیره اجتماعی، اخلاقی و تعهد و دغدغه‌ای که نسبت به امور مردم داشت از‌ جمله ویژگی‌های ایشان بود.

حامی اصلی فعالیت‌های قرآنی جزیره

وی با بیان اینکه مرحوم سیدین یک‌ منبری توانمند با بیانی شیوا بود، افزود: در کنار این ویژگی‌ها باید به صوت بسیار خوش و زیبای ایشان چه در تلاوت قرآن و چه در ذکر اهل بیت(ع) نیز اشاره کنم. این صدای خوش باعث شده بود تا جذب حداکثری در تبلیغ دین داشته باشد. ما مجموعه‌ای از برنامه‌های قرآنی خاصی را طی چند سال گذشته در جزیره کیش طراحی کردیم، ایشان آمادگی کامل خود را اعلام کردند و پای کار ایستادند تا ما بتوانیم جلسات هفتگی قرآن‌ کریم‌ را در مسجد حضرت زینب(س) برگزار کنیم. زمانی قرار بود سلسله جلسات آموزش نغمات قرآنی را در جزیره کیش راه‌اندازی کنیم، ایشان اعلام کردند، پای کار هستند و شخصا مسئول جمع‌آوری علاقه‌مندان به این‌ مباحث شدند و جالب اینکه همراه با فرزندان خود از ابتدا تا انتهای جلسات حضور داشت. در واقع حضور ایشان بود که باعث می‌شد، مجلس خوب و پرشور برگزار شود.

یکه‌دهقان اظهار کرد: ایشان در تمام شئون زندگی و از جمله فعالیت‌های قرآنی کاملاً دغدغه‌مند بود و این دغدغه را داشت که در جزیره کارهای جدید و نو قرآنی انجام دهد. مردم کیش از فقدان ایشان دچار ضایعه شدند و این یک برداشت عمومی در سطح جزیره کیش است. یکی از نکاتی که برای همه ما پس از برخورد با ایشان تداعی می‌شود، حسن ‌خلق مثال‌زدنی است که تمام اقشار جزیره به نیکی از آن یاد می‌کنند و این‌ حسن خلق نیز باعث جذب اقشار مختلف به ایشان شده بود.

مسئول مرکز فعالیت‌های قرآنی منطقه آزاد کیش تصریح کرد: ایشان داوطلبانه و فداکارانه امورات شرعی و تشریفات دینی تدفین درگذشتگان ویروس کرونا را بر عهده گرفت و چند ماه آخر عمر ایشان به قرار گرفتن در کنار مبتلایان به ویروس کرونا برای روحیه دادن و سایر امورات اختصاص یافته بود. ایشان در همین مسیر به کرونا مبتلا شد و در شب عید غدیر دار فانی را وداع گفتند و باور داریم مهمان سفره پربرکت امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت(ع) شد.

یکه‌دهقان در پاسخ به این سوال که‌ مجموعه فرهنگی جزیره کیش برای بزرگداشت خدمات این روحانی برنامه‌ریزی خاصی انجام داده است یا خیر؟ گفت: فضای کرونایی کیش نیز متأثر از فضای کل کشور اقتضا برگزاری مجالس و مراسم حضوری را ندارد و از این موضوع منع شده‌ایم. با اینکه می‌دانیم‌ اگر‌ مراسم تدفین آن مرحوم در غیر از شرایط کرونایی بود یکی از پرشورترین مراسم‌ تشییع می‌شد. با این وجود در شب سوم ایشان، دوستان ما در بسیج دانشجویی برنامه‌ای را تدارک دیدند و مرکز فعالیت‌های قرآنی جزیره نیز در شب هفتم‌ چنین مراسمی را برگزار کرد.‌ این مراسم بازتاب خوبی در جزیره داشت و بسیاری از آن بهره‌مند شدند. قطعاً مردم وظیفه خود می‌دانند که در آینده مراسمی را در شأن و جایگاه علمی و اجتماعی ایشان برگزار کنند.

گزارش از تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha