سهم 40 درصدی استان اصفهان از ابتلا به کرونا در کشور / 71 کودک مبتلا جان خود را از دست داده‌اند
کد خبر: 3923428
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳

سهم 40 درصدی استان اصفهان از ابتلا به کرونا در کشور / 71 کودک مبتلا جان خود را از دست داده‌اند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان گفت: ۴۰ درصد مبتلایان به کرونا در کشور متعلق به استان اصفهان هستند و به همین دلیل ما در صدر مبتلایان کشوری هستیم.

سهم 40 درصدی استان اصفهان از ابتلا به کرونا در کشور / 71 کودک مبتلا در استان جان خود را از دست داده‌اند

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، امروز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه، به مناسبت فرارسیدن روز ملی فوریت‌های پزشکی و سالروز تأسیس اورژانس پیش‌بیمارستانی، نشست خبری مطبوعاتی با حضور مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه، معاون درمان و جمعی از اصحاب رسانه استان در سالن جلسات ریاست دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر راستین، مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه طی سخنانی ضمن تبریک این روز به تمامی پرسنل و تکنسین‌های حوزه پیش‌بیمارستانی استان، اظهار کرد: مجموعه اورژانس پیش‌بیمارستانی در سطح استان با بیش از ۱۵۰ پایگاه در سطح شهرها و جاده‌ها مطابق با استانداردها بر بالین بیماران امدادخواه حضور یافته و پس از انجام اقدامات اولیه، بیماران را به نزدیک‌ترین مراکز درمانی انتقال می‌دهند.

وی افزود: از مجموع ۱۵۴ پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی، ۷۵ پایگاه جاده‌ای، ۷۸ پایگاه شهری و یک پایگاه هوایی فعالیت دارند که تمامی مناطق استان از شرق به غرب و از جنوب تا موته، مرز مشترک با عراق را تحت پوشش قرار می‌دهند.

دکتر راستین تصریح کرد: در سال‌های اخیر، ۸۰ درصد از ناوگان آمبولانس استان، هم از لحاظ خود آمبولانس‌ها و تجهیزات پزشکی و هم از نظر آموزش‌های تخصصی مداوم تکنسین‌ها و پرسنل فوریت‌های پزشکی به استانداردهای لازم رسیده‌اند.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه با بیان اینکه سهم استان اصفهان در پایگاه‌های هوایی، ۳ پایگاه است، اظهار کرد: با قول مساعد وزارت متبوع و فراهم‌سازی بسترهای لازم برای استقرار اورژانس‌های هوایی دیگر، ۲ بالگرد به سهم استان افزوده خواهد شد.

وی در ادامه افزود: با حمایتی که فرمانداران شهرستان‌ها از مرکز اورژانس داشتند، ۴۰ پدبالگرد در مناطق مختلف جانمایی شده که از این تعداد، ۱۰ پد به بهره‌برداری رسیده است، همچنین از ابتدای سال تاکنون ۳۰ بیمار واجد شرایط با بالگرد اورژانس هوایی انتقال داده شدند که بیش از ۹۰ درصدشان با انتقال به موقع به مراکز درمانی، به بهبودی کامل رسیده‌اند.

دکتر راستین کل مأموریت‌های مرکز فوریت‌های پزشکی از ابتدای سال تاکنون را ۹۷ هزار مأموریت در سطح استان اعلام کرد که از این تعداد، ۷۲۰۰۰ مأموریت مربوط به حوادث غیرترافیکی مانند سکته‌های قلبی و مغزی، تشنج‌ها و ... بوده و ۲۴۰۰۰ حوادث ترافیکی و تصادفی در سطح شهرها و جاده‌ها است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه با بیان اینکه ۲۵۰ دستگاه آمبولانس در سطح استان داریم، گفت: ۱۷۰ آمبولانس فعال و ۱۵۳ آمبولانس در پایگاه‌ها مستقر هستند که علی‌رغم همه مشکلات، از ابتدای شیوع کرونا، درصد زیادی از مأموریت‌های اورژانس به بیماران کرونایی سوق پیدا کرده است و خوشبختانه با تدبیر ریاست دانشگاه و راه‌اندازی سامانه ۳۱۱۳، بسیاری از مشکلات همشهریان از طریق تماس با این شماره برطرف می‌شود و شهروندان به مشاوره و راهنمایی‌های لازم در خصوص بیماری کرونا دست می‌یابند.

وی با بیان اینکه مجموعه پرسنل اورژانش پیش‌بیمارستانی استان حدود ۱۰۰۰ نفر هستند و تاکنون ۱۱۴ نفر از آنها مبتلا به کووید ۱۹ شده‌اند، تصریح کرد: چالش اصلی ما کمبود نیروی انسانی است که تا به امروز با مجوزهایی که داشتیم، ۱۸۵ نیروی شرکتی و ۶۰ نیروی استخدامی را جذب کرده‌ایم، ولی در نهایت با کسری ۳۰۰ نیرو در استان مواجه هستیم.

در ادامه نشست، دکتر کلیدری معاون درمان دانشگاه، با بیان مطالبی در خصوص وضعیت پیچیده استان در گریبان‌گیری بیماری کرونا، گفت: از مردادماه سال جاری تاکنون شرایط‌مان سخت‌تر شده است و تا این لحظه، ۳۲۵۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری شده و خدمات دریافت کرده‌اند.

وی افزود: متأسفانه در این مدت، ۱۴۶۰ بیمار با تست مثبت کرونا را از دست دادیم و همچنین کل بیماران از دست رفته تست مثبت و مشکوک به کرونا به ۳۱۰۰ نفر رسیده‌اند، همچنین در حال حاضر با توجه به افزایش چشمگیر روزانه بیماران بستری، ۱۱۵۰ بیمار در بیمارستان‌ها بستری و تحت مداوا هستند.

دکتر کلیدری با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از بیماران بستری نسبت به بیماران قبلی، بدحال هستند و آمار مرگ و میر در استان افزایش پیدا کرده، تصریح کرد: ۴۰ درصد مبتلایان کشور متعلق به استان اصفهان هستند و به همین دلیل ما در صدر مبتلایان کشوری هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: شهرستان خمینی‌شهر نیز در صدر ابتلا به بیماری کرونا و تعداد بیماران بستری قرار دارد و متأسفانه طی ۴۰ روز گذشته از فوت ۵ نفر مادر باردار در استان، ۴ مورد مربوط به شهرستان خمینی‌شهر بوده است.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به بحث آموزش فرزندان و بازگشایی مدارس در دو هفته اخیر که دغدغه همه مردم شده است، اعلام کرد: طی این مدت، ۴۸ معلم مبتلا به کرونا شدند و ۱۸۳ معلم وجود داشته که یکی از اعضای خانواده‌شان درگیر کرونا بوده است، همچنین ۱۶۳ دانش‌آموز مبتلا به کرونا و ۲۸۶۳ دانش‌آموز که یکی از اعضای خانواده آنها مبتلا به کرونا بوده، وجود داشته‌اند.

وی به انجام روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تست کرونا در استان اشاره کرد و گفت: ۱۰۰۰ مورد از این تست‌ها توسط بخش خصوص انجام می‌شود، ولی در صورتی که فرد بیمار علامت‌دار به مراکز ۱۶ ساعته دانشگاه مراجعه کند، این تست به صورت رایگان گرفته می‌شود.

دکتر کلیدری با بیان برآوردهای سازمان جهانی بهداشت برای نیمکره شمالی، ایران و سایر کشورها، گفت: اگر مداخله جدی صورت نگیرد، تعداد مبتلایان ۲ تا ۳ برابر و آمار مرگ و میرها نیز ۴ الی ۵ برابر خواهد شد، بنابراین رسالت اصلی: روشنگری در بین مردم، رعایت اصول و قواعد برای مشاغل پرخطر، فاصله‌گذاری در پاساژها، بانک‌ها، تفرجگاه‌ها، رعایت اصول پایه و شناسایی فعال بیمارها است تا به شرایط حداکثری ضریب اشتغال تخت‌های بیمارستانی و عدم دریافت خدمات به بیماران دیگر نرسیم و بتوانیم زنجیره انتقال بیماری را متوقف کنیم.

معاون درمان دانشگاه آمار ابتلای تعداد کودکان زیر ۱۸ سال مبتلا به کرونا از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون را ۱۶۴۴ نفر اعلام کرد که متأسفانه ۷۱ کودک جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام
captcha