نسل جوان رویکرد عامیانه به مذهب را برنمی‌تابد
کد خبر: 3930063
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹

نسل جوان رویکرد عامیانه به مذهب را برنمی‌تابد

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان معتقد است که رویکرد عامیانه به مذهب در میان نسل جوان تحصیل‌کرده، که نقاد موضوعات مختلف‌اند، جواب نمی‌دهد. بنابراین تبلیغ مسائل دینی باید براساس اصول روانشناسی و جامعه‌شناختی و مبتنی بر روش‌های گفت‌وگو با مخاطبان مختلف انجام شود.

نسل جوان رویکرد عامیانه به مذهب را برنمی‌تابد

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، مسئول بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره نحوه تبلیغ و تبیین مسائل دینی در صداوسیما اظهار کرد: تبلیغات اعم از مذهبی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تابع روانشناسی خاص خودش است و کسانی که اهل تبلیغ‌اند باید از جامعه‌شناسی قوی‌ برخوردار باشند و به نیازهای جامعه و روش‌های گفت‌وگو با مخاطبان مختلف واقف باشند تا بتوانند پیام خود را منتقل کنند.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: تبلیغ از ابلاغ می‌آید، به معنای رساندن پیام به مخاطب. رسانه ملی نیز به دنبال رساندن پیام است. وقتی تبلیغ اقتصادی مدنظر باشد، می‌خواهیم کالایی را معرفی کنیم و وقتی تبلیغ سیاسی مدنظر است، مثلاً می‌خواهیم مردم را به خیزش بزرگ در انتخابات دعوت کنیم. در تبلیغات دینی نیز باید روش جامعی را برای این منظور انتخاب کرد، چون رویکرد عامیانه به مذهب به خصوص در میان نسل جوان تحصیل‌کرده جواب نمی‌دهد و تبلیغ دینی در رسانه ملی باید با کارشناسی دقیق و وقت‌گذاری برای انتخاب حروف و واژه‌ها صورت گیرد.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان بیان کرد: درباره اینکه یک کارشناس مذهبی در صداوسیما برای رسیدن به حاجات، ذکر، دعا یا توسلی را بیان کرده، باید گفت این نوع مطالب در منابع دینی آمده است که اگر کسی حاجتی دارد، ضمن کار و تلاش و فعالیت و جدیت، می‌تواند فلان ذکر را هم بگوید و این منافاتی با کار و تلاش ندارد، ولی اگر این‌طور تلقی شود که با خواندن ذکر یا دعا، بدون تلاش مبلغ زیادی پول به دست آید یا یک حاجت بزرگ اقتصادی برآورده می‌شود، امر بیهوده‌ای است.

حجت‌الاسلام گرجی با تأکید بر اینکه تبلیغ مسائل دینی باید عالمانه باشد، تصریح کرد: تعبیر قرآن در این خصوص این است: «ادْعُ إِلَی سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ...؛ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن!» درواقع در قرآن کریم، درباره روش‌های تبلیغی پیامبران گذشته، پیامبر اسلام و انسان‌های بزرگ نکات جالبی وجود دارد. به نظر می‌رسد با توجه به وقت زیادی که در اختیار رسانه قرار دارد، برنامه‌ها بسیار سریع و به ‌صورت زنده روی آنتن می‌روند و گاهی مواقع ممکن است کارشناس مطلبی بگوید که منشأ صحبت‌های زیادی شود.

وی اظهار کرد: البته نمی‌توان نادیده گرفت برخی مخالف رسانه ملی و عده‌ای نیز می‌خواهند نفوذ رسانه انقلاب و نظام را از بین برند که باید مراقب این دسیسه‌گران باشیم. از طرف دیگر، با نسل تحصیل‌کرده‌ای مواجهیم که نقاد موضوعات هستند و هر موضوعی را به نقد می‌نشانند؛ ولی هوچی‌گری، سروصدا، پرخاشگری، بی‌احترامی، غوغاسالاری، توهین و کامنت‌های زننده در شأن یک ایرانی و مسلمان نیست. ضمن بی‌اعتنایی به این موارد، انتقادات سالم، منطقی، حکیمانه و دلسوزانه را باید پذیرفت.

حجت‌الاسلام گرجی در پایان بیان کرد: اگر کسی به خدا و یاد او علاقه داشته باشد، ممکن است این سؤال برایش پیش بیاید که چگونه می‌توان بدون کار و تلاش و صرفاً با ذکر و دعا به حاجت رسید، ولی کسانی که قلب مریضی دارند، بسیاری از مطالب را می‌توانند بهانه کرده و ایراد بگیرند. بیان روایت یا نقل قول از عالم یا عارفی در خصوص ذکر و دعایی خاص عامل دین‌گریزی نیست، بلکه عدم موفقیت ما در ابعاد اقتصادی و اجتماعی و عملکرد نامطلوب برخی مدعیان دین و ایمان، عامل دین‌گریزی است. مردم انتظار دارند که حکومت اسلامی نیازها و کرامت آنها را مورد توجه قرار داده و به وعده‌ها عمل کند.

انتهای پیام
captcha