«حفظ قرآن»، استعدادی که در همه وجود دارد
کد خبر: 3932256
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
به بهانه روز دانش‌آموز/

«حفظ قرآن»، استعدادی که در همه وجود دارد

محمدعلی موسی‌پور، دانش آموز نوجوان 14 ساله‌ای است که توانسته طی پنج سال با برنامه‌ای مشخص، به درجه حفظ کل مصحف شریف نائل شود و در کنار آن در سال 97 توانسته مدرک درجه دو حفظ قرآن کریم را (معادل کارشناسی)، دریافت کند. وی از علاقه‌مندی‌اش به کسب علم فیزیک و متافیزیک در آینده و بررسی رابطه قرآن و فیزیک می‌گوید.

محمدعلی موسی پورنزدیک شدن به 13 آبان و روز دانش‌آموز، روز ملی مبارزه با استکبار را در ذهن‌ها تداعی می‌کند، نوجوانانی متعهد و مبارزی که در سال 57 آگاهانه بر ضد ظلم رژیم شاه و حامیانش قیام کردند و نتیجه این قیام علیه حکومت پهلوی، به خون کشیدن دانش‌آموزان در محوطه دانشگاه تهران بود و برای این بزرگداشت، این روز بنام این بزرگ مردان و زنان کوچک، نامگذاری شد.

اما هنوز بعد از 42 سال راه این نوجوانان به گونه‌ای دیگر ادامه دارد و هستند دانش‌آموزانی که سعی می‌کنند به مانند مدالی افتخار آمیز بر سینه ایران عزیز بدرخشند و مقام‌آفرین باشند. محمدعلی موسی‌پور دانش آموز 14 ساله حافظ کل قرآن کریم، اهل خطه گیلان و میرزا کوچک خان جنگلی، یکی از اینهاست.

قرارگرفتن در آستانه 13 آبان، بهانه‌ای شد تا رتبه‌آور نخست رشته حفظ کل زیر مقطع 16 سال چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن علی‌بن‌ابیطالب(ع) را معرفی کنم. وی از شش سالگی روانه کلاس قرآن مدرس و حافظ کل قرآن «محمد فلاح‌پور» در همان شهرستان فومن می‌شود و هنگامی که 11 سال داشت، طی پنج سال موفق به حفظ کل قرآن می‌شود. این حافظ نوجوان برای دریافت مدرک معادل کارشناسی علوم قرآن و حدیث به حافظان کل، به دنبال تکمیل فرآیند ترجمه و تفسیر قرآن می‌رود تا اینکه در سال 97 موفق به دریافت مدرک معادل کارشناسی و همچنین قبولی در آزمون شفاهی آن می‌شود.  

محمدعلی موسی پورمسعود موسی‌پور، پدر و خدیجه شعبانی، مادر، هر دو دبیر علوم تجربی پایه متوسطه اول هستند. آنها معتقد هستند که فرزندشان از استعدادی که خداوند به او عنایت کرده است، استفاده کرده است. شعبانی با تأکید بر اینکه البته در دوران بارداری همواره بر تلاوت آیات کلام وحی، ممارست داشته است، گفت: شاید همین امر موجب شد تا محمدعلی در جنینی نیز با طنین قرآن آشنا باشد و آن را درک کند و حتی هنگام نوزادی نیز به جای لالایی مادرانه، صدای تلاوت قرآن در فضای خانه بود. وی هنگامی که سواد خواندن و نوشتن نمی‎دانست وارد کلاس حفظ جزء سی ام قرآن استاد فرهاد فلاح‌پور می‌شود.

مادر محمدعلی با اشاره به اینکه در تست اولیه استاد، مشخص شد محمدعلی استعداد حفظ را دارد، افزود: بنابر روش استاد فلاح‌پور، اولیا نیز همراه قرآن‌آموزان که سواد خواندن و نوشتن نمی‌دانستند در کلاس حضور پیدا می‌کردند و همین همراهی اولیا موجب انتقال بهتر محتوای کلاس به قرآن آموزان به ویژه در زمینه نکات تجویدی می‌شد. پس از حفظ جزء سی ام قرآن، مدرس کلاس از علاقه و استعداد محمدعلی به حفظ گفت. من و پدرش هم موافقت کردیم چرا که چه کتابی بالاتر و مقدس‌تر از قرآن کریم که هم راهگشای دنیاست و هم سعادت آخرت را به دنبال دارد.

شعبانی با اشاره به حقی که فرزند به گردن پدر و مادر دارد، اظهار کرد: من سعی کردم به عنوان یک مادر در این زمینه کم کاری نکرده باشم و هم اسم خوب برای فرزندم گذاشته باشم و هم در زمینه تربیت صحیح او قدم‌های مطلوبی برداشته باشم و از سوی دیگر در زمینه آموزش قرآن نیز به عنوان یک مادر، کم کاری نکرده باشم. امیدوارم محمدعلی در این مسیر ثابت قدم بماند و عامل به قرآن در زندگی باشد.

مسعود موسی‌پور نیز از علت انتخاب فرهاد فلاح‌پور و پسرش محمد فلاح‌پور برای استادی فرزندانشان جویا شدم، گفت: استاد فلاح‌پور و پسرش در سطح شهرستان زبانزد هستند. از سوی دیگر هرچند شهرستان فومن از مرکز دور هست و کم و کاستی‌هایی را در تمامی زمینه‌ها و در کنار آن در عرصه فعالیت‌های قرآنی نیز دارد اما دوره‌های قرآنی که سپاه پاسداران شهرستان و ناحیه‌های بسیج مردمی سطح شهرستان برگزار می‌کند، موجب شده تا حدی این کم و کاستی‌ها ملموس نباشد. البته باید به این اذعان داشت که مسئولان نیز سعی خود را جهت ارتقای فکری، علمی و قرآنی مردم کرده‌اند اما هنوز جای کار دارد.  

محمدعلی موسی پوروی درباره برنامه منظم حفظ فرزندش، گفت: پس از اتمام حفظ جزء سی ام قرآن، طبق برنامه روزانه(از سال 91)، یک صفحه از مصحف شریف را در کنار توجه به مفاهیم و معانی کلام وحی حفظ می‌کرد و در کنار آن مرور محفوظات و دروس گذشته را داشت. پس از اتمام حفظ در سال 96، به دنبال تکمیل فرآیند ترجمه و مفاهیم برای دریافت مدرک سطح دو حافظان کل (معادل کارشناسی) رفت و سال 97 موفق به دریافت مدرک سطح دو(معادل کارشناسی) شد و در حال حاضر به فراخور حال و برنامه‌های درسی‌اش، روزانه پنج تا شش جزءرا مرور می‌کند.

محمدعلی، این دانش‌آموز نوجوان کشورمان در کنار حفظ کل قرآن نیز با دستگاه‌ها و نغمات قرآن آشنا است و به اذعان دوستانش «با فراگیری مقامات، قرآن را به زیبایی و با حالتی خاص و حزین تلاوت می‌کند».

پدر محمدعلی درباره برنامه آینده‌ای که برای فرزندش دارد، افزود: آینده، خود قرآن پسرم را حفظ می‌کند، چرا که قرآن همه چیز هست. قرآن «حبل المتین» الهی است و هرکه به آن چنگ بزند، گمراه نمی‌شود. اما معتقدم در کنار تحصیل قرآن، به تحصیل در علوم دیگر نیز اهمیت بدهد و از قرآن و آموزه‌های آن در سایر علوم نیز استفاده کند چرا که قرآن مجموع علوم را در خود جای داده و به دنبال تحصیل علوم معقول، فیزیک و متافیزیک نیز اهمیت دهد، البته این را براساس علاقه و ذوقی که به درس فیزیک دارد می‌گویم. امیدوارم در کنار قرآن  برای کسب علم‌های دیگر در حد توانایی‌اش، تلاش کند.

مسعود موسی‌پور تأثیر لقمه حلال و نقش تربیت خانواده را در پرورش فرزندان قرآنی، پر رنگ می‌داند و گفت: فرزندان به مانند زمین‌های بایری هستند که هر گونه بذری در آنها کاشته شود، در همان زمینه رشد و تعالی پیدا می‌کنند، بنابراین والدین باید به نقش خود در زمینه تربیت و پرورش فرزندانشان توجه داشته باشند. چرا که عواملی چون ژنتیک، استعداد و تربیت خانوادگی در این زمینه بی‌تأثیر نیست، به عبارت دیگر اینکه، والدین باید با قرآن مأنوس و همراه باشند تا فرزندان این را ببیند و با این کتاب شریف، مؤانست کنند.

محمدعلی، این حافظ نوجوان کشورمان در مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی نیز در سطح کشوری حائز رتبه است به گونه‌ای که در سی و هشتمین و سی و هفتمین دوره این مسابقات در رشته حفظ 20 جزء به ترتیب رتبه‌های سوم و چهارم را کسب کرده است و امسال نیز در چهاردهمین دوره مسابقات امام علی(ع) توانست رتبه اول رشته حفظ کل در مقطع زیر 16 سال را از آن خود کند.

اجرای محمدعلی موسی پور در سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز گیلان

وی اوقات فراغت خود را علاوه بر دنبال کردن برنامه مرور محفوظاتش به ورزش بدمینتون سپری می‌کند. محمدعلی معتقد است «حفظ قرآن نیاز به استعداد خاصی ندارد و همه در هر سنی می‌توانند حافظ کل قرآن شوند اما نیازمند تلاش و پشتکار است تا آن جذابیت قرآن در عمق جان نفوذ پیدا کند، آن هنگام است که اصلا رهایش نمی‌کنی».

محمدعلی حفظ و مرورش را با استماع تلاوت‌های محمدصدیق منشاوی، محمود خلیل الحصری، حامد شاکرنژاد و فرهاد فلاح‌پور انجام داده است. وی حتی موجب ایجاد انگیزه در همکلاسی‌هایش به فراگیری قرآن و حفظ آیات کلام وحی شده است.

محمدعلی موسی پوراین حافظ کل قرآن از آرزویش برای دنبال کردن عرصه قرائت آن هم به صورت تخصصی گفت و افزود: در حال حاضر نزد پسر استاد فرهاد فلاح پور، محمد فلاح‌پور، فنون قرائت را دنبال می‌کنم و در حال حاضر به سبک استاد منشاوی قرائت می‌کنم اما گر پیشرفت کنم قطعا استاد مصطفی اسماعیل را دنبال می‌کنم.

محمدعلی با حرف پدرش درباره آینده‌ای که برایش متصور شده است، موافق است دوست دارد در رشته ریاضی ادامه تحصیل دهد و به عنوان استاد دانشگاه در رشته فیزیک تدریس کند البته در آن هنگام نیز از مؤانست قرآن غافل نمی‌شود. هرچند در حال حاضر نیز به دنبال فراگیری مفردات، مفاهیم و تفسیر آیات کلام وحی به صورت تخصصی‌تر است.

وی در پایان با گلایه از حمایت مسئولان از شهرستان‌ها و شهرهایی که به دور از مرکز هستند، گفت: در شهرهای بزرگ چون تهران، خراسان رضوی، تبریز و سایر کلان شهرها به مسائل قرآن و امکانات و بودجه‌ها قرآنی، بیشتر بها می‌دهند و در شهرستان‌های کوچک چون صومعه سرا، فومن و سایر شهرستان‌های استان‌ها، مسئولان اهمیت زیادی نمی‌دهند و بسیج و سپاه وارد کار شده است و دوره‌ها و کلا س‌های قرآن برگزار می‌کند. امیدوارم مسئولان به این موضوع توجه کنند چراکه همه جا استعدادهای قرآنی هستند اما نیازمند برنامه‌ریزی، بهره‌مندی از اساتید خوب و حمایت هستند.

اجرای محمدعلی موسی پور در مسابقه اسراء شبکه قرآن و معارف سیما(سال 98)

انتهای پیام
captcha